Jag har tidigare drivit eget företag, så den biten kan jag, har till och med ett aktiebolag registrerat. Men jag är världens sämsta säljare, så jag behöver lite andra råd.
Jag har tidigare jobbat konsultande och det passar mig väldigt bra att kunna styra över min egen tid, jobba med lite olika kunder och så vidare. I grunden är jag företagsekonom och jag har utbildning i organisationsteori, ledarskap, projektledning och, här kommer det lite ovanliga, att räkna på personal. Vilket jag också praktiserat och vet fungerar.
Personalen kostar pengar, det säger alla. Men det är inte bara en kostnad, enligt min enkla mening. Vad vore ett företag utan personalen som utförde själva arbetet? Inte mycket. När det kommer till en maskinpark har man ganska klara underhållsplaner, man uppdaterar gärna komponenter och man utvecklar gärna styrsystemet för att få maskinen att prestera ännu bättre. Säg den som har samma förhållande till sin personal... Personalen är nästan alltid den enskilt största kostnadsposten i ett företag. Därför är det förbluffande och förvånande att man inte ser till att utnyttja denna dyra resurs effektivt. Med utnyttja menar jag inte att få folk att springa fortare, jag menar att man bör underhålla, uppdatera och utveckla sin personalpark på samma sätt som man gör med maskinparken. Människor som mår bra presterar bättre än människor som mår dåligt. Detta kan jag också visa i siffror som den mest inbitne ekonom förstår.
Medarbetarenkäter, kalkyler på personalinvesteringar, föreläsningar om personalutveckling i förhållande till ekonomi och dessutom tänkte jag föreläsa om begreppet "utbrändhet". Jag har själv varit där, tanken är att fånga människor som inte har hunnit dit ännu. Detta är alltså vad jag helst vill jobba med. Sedan är jag även mycket skicklig på att granska affärsplaner och så vidare.
Då är väl frågan hur i helsike jag skall gå vidare i detta. Alla större företag med många anställda borde egentligen titta på det här. Även mindre företag borde börja kika på det. Personalen är den enskilt viktigaste komponenten i nästan alla företag. Att bara ringa upp företag som en annan telemarketer tror jag inte på. Kontaktnätet innehåller tyvärr få ingångar. Någon som har en idé om hur jag går vidare? Jag kan börja konsulta imorgon, i praktiken. Om jag bara haft en kund.