När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi driver ett företag inom vvs-branschen som märker av mer och mer tendenser på att våra privatkunder vill förhandla om priset på fakturan och det allra vanligaste är att de mailar en bestridan samma dag som fakturan ska vara betald.
De börjar med att bestrida fakturan och om vi då efter mycket om och men väljer att gå vidare till Kronofogdemyndigheten så
räcker det att kunden fortsätter att bestrida fakturan eftersom det händer absolut INGENTING då och kunderna är väl informerade
om det.
Nästa instans är då tingsrätten med både kostsamma och tidskrävande insatser som behövs från oss företagare som då oftast inte har möjlighet att gå vidare i ärendet utan går med på att ta mindre betalt trots att fakturan är helt i sin ordning. Man tänker som så att bättre att få något betalt än ingenting alls.
Det här är ett problem som på något sätt bör diskuteras eftersom om det blir så att varje faktura ska förhandlas och de lyckas med det
så kommer det till slut bli att det gör ett positivt utslag = att fler och fler gör det.
Hej,
Jag känner inte alls igen bilden du beskriver. Själv har jag inte haft det problemet och heller inte någon av mina kunder vad jag vet om (förutom enstaka fall).
Min första tanke är att det ofta för en privatperson är ett större steg och mycket jobbigare och dyrt att dra fakturafrågor till rätten. Det är väl därför så många betalar bluff-fakturor, för att de inte orkar och vågar ta det vidare. Som företag utvecklar man ju en sorts kunnande om processen och vad som går eller inte, då man troligen är med om detta mycket oftare än privatpersoner.
Med det sagt så undrar jag om ni vänder er till en speciell typ av kunder eller har ett geografiskt område som ger er detta problem. Hur arbetar ni med avtal? Framgår det tydligt vad som ska göras? Och ni levererar allt som skrivits ner (ibland kan man få svårt att leverera enligt avtal om man skriver för tydliga avtal också)?
Sedan har man ju också aspekten att man vill att kunder ska vara nöjda för att rekommendera en vidare till andra. Är det så att de klagar för att de är missnöjda är det väl troligt att man snarare får negativa omdömmen som kan spridas på orten. Många jag träffat som jobbar med bygg gör hellre så att de fixar alla små klagomål tills kunden är nöjd. Då behåller de oftast det pris som avtalats.
De finns ju också de som klagar bara för att få "rabatt". De som egentligen är nöjda, men alltid ska ha det lite billigare. Det är en jobbig grupp, men min bild är att de oftast brukar ge ett posotivt omdömme även om man inte ger rabatt. Här får man stå på sig. (Med en koppling till ovan sagda att man då fixar de problem kunden klagar över så länge de är rimliga. Snart så inser kunden att de inte får billigare pris och ger sig).
Hoppas du hittar något här som du kan gå vidare med. Annars får du kanske leta efter en bra advokat som kan hjälpa dig.
Jag tycker det där verkar mer bero på leverantören än på kunderna. Jag ser att vissa leverantörer har ständiga problem med kunder som vill pruta/inte betala, medan andra leverantörer sällan eller aldrig råkar ut för det.
Jag har ingen kund inom just VVs, men vet ju att det är en bransch som är ökänd för höga priser, i likhet med elektriker. Detta väl förmodligen eftersom just dessa branscher kräver dokumenterad kompetens.
Detta skulle väl möjligen kunna trigga kunder att vara mer påstridiga med att försöka pruta.
Samtidigt överöses man av TV-program där det varnas för i stort sett varenda hantverkare, och detta tillsammans med en trend i samhället där kunder ställer allt högre krav på leverantörerna skulle ju kunna leda till mer ifrågasättande av priserna och utförda jobb.
Däremot känns det ju, precis som Johan skriver, som ett väldigt besvärligt och märkligt sätt att driva fakturor till Tingsrätt för man vill slippa betala. Erfarenhetsmässigt vinner nästan alltid leverantören, om fakturan är inom rimlighetens gräns.