Sekretessavtal/NDA

82
1
Situation: Jag har en svensk kille i Kenya som jag tänkte använda för att scauta upp offshore utvecklare. Han har kompetensen och jag har jobbat med honom förut. Jag ska skicka specen på appen till honom. Frågan är nu om jag kan använda ett standard sekretessavtal som går att googla fram men byta ut organisationsnummer mot personnummer och få det att gälla två personer emellan?

Kan jag sen som privatperson skriva ett likadant avtal med byrån? Gäller det trots att de är baserade i Kenya och inte har svensk koppling? Jag är i nuläget inte intresserad av bolagsbildning. Om det krävs kan så ske.

Har ni några bra avtalslänkar på sekretessavtal som ni tycker är bra och kanske själva använt?

Med hopp om svar.

Niklas
Niklas Gerholm
32
5
Hej Niklas! Här gäller privaträttsliga regler ifall ni skulle få en tvist gällande sekretessavtalet. Sekretessavtal är inte ett formalavtal, dvs. inga formregler finns i lag om hur de ska skrivas. Det är upp till avtalsfriheten hur de ska utformas. Du kan kontrollera med en kenyansk advokat om samma gäller i Kenya. Det finns sajter på nätet som listar advokatfirmor i olika länder. Den andra frågan som är viktig är att ifall det skulle bli tvist mellan er så ska tvisten avgöras i svensk domstol och med svensk rätt. Detta bör stadgas särskilt i sekretessavtalet. I vart fall mellan länder inom EU gäller annars art. 4 i 1980 års Romkonvention om tillämplig lag vid avsaknad av parternas lagval och Bryssel 1 förordningen vid val av domstol. Vad som gäller i förhållande till Kenya både vad gäller Romkonventionen och Bryssel 1 förordningen har jag i och för sig inte en uppfattning om nu eftersom jag bara minns dessa områden som hastigast. Men kan givetvis alltid kolla upp det hastigt genom en blick in i Romkonventionen och Bryssel 1 förordningen. Men det bästa är helt enkelt att 1. Googla ett sekretessavtal, annars kan vi skapa ett till dig, 2. Den ska innehålla lagvalsklausul och val av domstolsforum. 3. Kontrollera med Kenyansk advokat att det inte finns några formregler för sekretessavtal i det landet, vilket jag i och för sig tvivlar starkt på! Mvh John
John Knutsson, jur. kand. - jklaw

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.