Hjälp! Förfrågan om utgifter från Skatteverket.

12
Hej!

Nu blottar jag min osäkerhet en smula.

Fick lite förfrågningar från skatteverket om firmans utgifter.

"När det gäller underlag för varor och material så vill vi få in de fem beloppsmässigt största fakturorna eller motsvarande som ingår i det avdrag för ”varor, material och tjänster” 20 665 kr som du gjort i ruta R5 i NE bilagan."

Mitt problem:
I min årsutskrift står det bara årsavslut minskning av varulager som mitt bokföringsprogram räknat ut. 19921 kr. (se bild)

Vad för typ av dokumentation vill ni ha på detta? Förstår inte riktigt.

Har ju fakturor och kvitton som jag gett till kunder där delar av detta belopp finns vill ni ha in de beloppssmässigt 5 största av dessa?

Har ni nån idé om vad de vill ha in?

Sorry för rörigt mail.

Otroligt tacksam för hjälp!

[attachment=245]bilagatillpunktd1.jpg[/attachment]
12
De produkter som funnits i lagret är ju inköpta typ 2010 är de dessa gamla leverantörsfakturor som skatteverket vill se? Eller vill de se fakturor och kvitton jag gett till de kunder som handlat varorna ur mitt varulager nu 2014?
1485
251
Du får skriva till dom och säga att utgiften till största delen är en lagerminskning, och det finns ingen annan plats på NE-blanketten att skriva den på än i ruta 05. Men där är ju nåt på 741 kr också. Du får kopiera dom/den fakturan som ger den summan. När dom frågar efter de fem största utgifterna, så är det just det dom vill se. Och din största utgift är lagerförändringen, och sen kan det ju se lite knäppt ut att nästa faktura i storleksordningen är på några hundralappar, men det är ändå så det får bli. Vill dom sen komma med en följdfråga och undrar vad det var som fanns i lagret, och när det köptes in, så får man ju ta det då.
12
Fick detta svar vill du hjälpa mig bemöta detta med?: Hej igen! Tack för förtydligandet, men vad menar du med lagerminskning? Kan du förklara det lite närmre. Med vänlig hälsning xxxx Skatteverket Tack för engagemanget!
1485
251
Hmm, ja.. antingen är personen på skatteverket inte speciellt insatt i saker och ting, eller så är det vissa förutsättningar, som jag tog för givna, som inte är uppfyllda. Förutsättning nummer ett är ju att du hade redovisat ett lager på minst 19921 kr i förra bokslutet? Och att du då har redovisat ett lager på 0 kr i detta bokslutet. Eller att båda posterna är på högre belopp. Men för att lagret ska kunna minska med 19921 kr, så måste det ju ha funnits i förra bokslutet. Annars skulle lagret hamna på ett negativt belopp, och det kan det aldrig göra. Hur ser lagerkontot ut i din balansräkning? Ingående och utgående saldo.
12
Redovisat lager finns i förra bokslutet på ca 20000kr Och lager är 0kr i detta bokslutet ja. Resultaträkningen kommer jag inte åt förräns i eftermiddag.
1485
251
Ja, men då borde det ju vara grönt.
12
Känns så men vad hade du då ordagrant svarat på detta: "Tack för förtydligandet, men vad menar du med lagerminskning? Kan du förklara det lite närmre. Med vänlig hälsning xxxx Skatteverket" .... :)
12
Kollade noga nu. Redovisat lager finns i förra bokslutet (2013) månad 1 på 55217 kr och i slutet på 2013 på 19921kr. Och lager är 0kr i detta bokslutet ja. I balansräkningen står: Tillgångar Vid årets början 2014-01-01 Förändring 2014-01-01- Vid årets slut 2014-12-31 Varulager 19921 kr 2014-12-31 0,00 kr -19921kr Så frågan är nu vad skall jag svara på detta mail från skatteverkets handläggare: "Tack för förtydligandet, men vad menar du med lagerminskning? Kan du förklara det lite närmre. Med vänlig hälsning xxxx Skatteverket" ....
1485
251
** Hej, Lagerminskning betyder att mitt lager som fanns upptaget i föregående års bokslut, under detta år har avyttrats och bokfört lager nu således är noll kr. Lagerförändringen bokförs som en kostnad på ett 40-konto för direkta kostnader, och hamnar därmed i ruta R5 på NE-blanketten. Med vänlig hälsning Erik Johansson. Nåt sånt..
12
Oki jag testar återkommer hur den här historien slutar...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.