Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 9 år sedan

Offert


Hoppas mitt inlägg ligger inom rätt ämne. Jag skall skicka ut offerter för en tjänst som jag kommer sälja under sommaren. För att kunna planera in arbetet på ett bra sätt vill jag helst ha svar på offerterna så fort som möjligt. Så om jag sätter giltighetsdatumet till 2016-04-30 så innebär det att priset i offerten gäller fram till angivet datum och förhoppningsvis får jag svar innan sista april.

Vad gäller sedan angående datum för leverans av tjänsten och hur skall detta specificeras i offerten så det blir tydligt för kunden när tjänsten kan utföras?
Hej, Du beskriver inget om din situation så det är svårt att ge något mer konkret men... Du vet väl inget om hur mycket arbete som kommer in, så det är ju svårt att ge datum, men det är ju alltid bra för kunden att få någon info om tider såklart. I vissa fall kan man använda "inom x dagar efter avtalets tecknande" (då beror det ju på hur snabb kunden är att svara) eller "tidsplan överenskommes vid avtalets tecknande" vilket då gör att ni måste samtala och komma överens om en tidsplan innan kunden skriver på. En offert behöver ju inte innehålla alla detaljer. Vissa kommer man fram till vid beställningen och vissa får man diskutera under arbetets gång. Men om du inte har en väldigt standardiserad tjänst som du kan veta detaljerna kring så är det ju bra att inte låsa sig för starkt. Man kan ju tex "sträva efter att färdigställa inom 2 veckor" eller liknande.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: