När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Har ett nystartat AB och sitter med mitt första bokslut.
När man "räknar efter" för att se om man har minst halva sitt aktiekapital förbrukat eller ej; skall man räkna med skulder också?
Jag har ca positivt (+) 170 000:- i Tillgångar och negativt (-) 50 000:- i Eget kapital utan att räkna med skulder. Då sitter jag ju kvar med positivt (+) 120 000:- i Tillgångar och allt är frid och fröjd.
Men om jag tar med skulder också så har jag negativ (-) 300 000:- totalt Eget kapital / Avsättningar / Skulder. Då landar jag plötsligt på negativ (-) 130 000:- vilket innebär att jag är väl under halva aktiekapitalet som är på 50 000:-
Hej,
Jag hänger inte riktigt med.
Men om du kollar ditt totala egna kapital (inklusive årets resultat) och det är mindre än halva aktiekapitalet - då är det inte bra.
Tex, om du har 50 000 kr i aktiekapital och landar på en förlust första året på 30 000 kr, då har du mindre än halva aktiekapitalet kvar.
Ok.
Men då svarade du nog på min fråga. Att det egna kapitalet är allt - inklusive skulder.
Har dock inte bokfört årets resultat ännu. Skall göra det och se, men även det är ju negativt.
Tanken jag har är om jag kan omvandla ett kortsiktigt lån (en summa som blev obetald när jag omvandlade från EF till AB) till att bli aktieägartillskott för att på så sätt öka på tillgångasidan.
Med vänlig hälsning,
R
Hej,
Ja eget kapital är tillgångar minus skulder. T-S=EK
En vanlig väg vid kapitalbrist som du beskriver är just att omvandla lån från ägare (eller tillskjuta medal från ägare) till villkorat aktieägartillskott. Då flyttas posten till eget kapital från skuld.
Ett villkorat aktieägartillskott får du sedan ta ut endast om det finns balanserade medel för utdelning (du betalat dock ingen skatt på det när du tar ut det). Det blir alltså inte lika fritt att ta ut som om det är ett lån, men får man ordning på resultatet brukar det gå snabbt att betala ut igen.