Senaste inläggen

Upphörande av leasingavtal, första förhöjd leasingavgift

Hej,
jag har en leasingfråga. Det gäller en bil vars leasingavtal upphörde i förtid. Bolaget skaffade leasingbilen 2015-02-01 och har första förhöjd leasing på 42642kr som ligger bokförd som tillgång på konto 1720. Det avtal för upphörandet jag har är daterat 2015-08-03 och anger att Arbetsfordon AB leasingbilen kommer ifrån betalar 170888k...

Kategori: Nyheter

Rättning av skatt, enskild firma

Hej,
jag har hand om en enskild firma (bokslut K1) där den som skötte redovisningen tidigare drog alldeles för mycket moms, så jag har rättat bokföringen och ska lämna in nya momsdeklaration.
Det är dock för mig oklart hur bokföringen av skattetransaktionerna och den momsskuld som kommer uppstå ska hanteras.
Det hela komplicer...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bilförmån vid upplupna lönekostnader

Hej,
hur ska bilförmån (och andra löneförmåner) hanteras när upplupna lönekostnader bokförs? Ska de liksom lönerna föras över till föregående räkenskapsår?
Lönerna är utbetalda månaden efter intjänande, de intjänades alltså under sista månaden på ena räkenskapsåret och utbetalades första månaden på nästa räkenskapsår.

Hur bokföra leverantörsbonus?

Jag får en kreditfaktura från leverantör som avser bonus på förra årets inköp. Hur skall jag bokföra denna? Momsen måste ju komma i rätt period, och själva reduceringen av varukostnad på förra året?

1790, 3920 är det konton jag kan använda?

Inventarier bokförda som som förbrukningsinventarier?

Hej!

Jag driver ett väldigt litet aktiebolag, nästan en hobbyverksamhet. Vid mitt första bokslut meddelade min revisor att jag jag spenderat mer än halva aktiekapitalet (vilket jag blivit varnad för, men tydligen råkat fumla med ändå - slarvigt av mig!). Detta resulterade i att jag nu, åtta månader senare ska göra en kontrollbalansrä...

Återkommande utgifter – Förenklingsregel K2

Hej, i BFNAR 2008:1 så står följande:

Återkommande utgifter – Förenklingsregel
7.9. Återkommer varje räkenskapsår samma slag av utgift, som inte är
personalutgift, får utgiften redovisas som kostnad det räkenskapsår
företaget normalt erhåller faktura eller gör en utbetalning enligt avtal
eller liknande han...

Hur bokföra vara som delägare säljer på vår webbshop?

Jag driver en webbshop med en partner. Ibland vill vi sälja begagnade varor som vi lägger ut i shopen och som sen säljs som vanligt, dvs det kommer in pengar på bolagets konto. Hur gör man om den som lagt ut varan vill ha ut betalning för varan när den är såld?

Kan man på nåt sätt bokföra på samma sätt som man bokför delägares egna...

Kan man slippa gå till banken och sätta in kontanter såhär??

Hej!
Helt ny som egen företagare i enskild firma och kämpar med bokföringen. Använder Visma som jag tycker är till bra hjälp.
Igår sålde jag en behandling för 2400 kr och fick betalt i kontanter. Kan jag på något sätt slippa gå till banken? Kan man föra över från sitt privatkonto till företagskontot och bokföra den vägen och ta kontan...

Fakturera varandra - hur bokföra?

När jag gör gemensamma gig med andra musiker, vill arrangören ofta att hela gaget faktureras av en av oss, och sedan får vi fakturera varandra för att få vårt enskilda gage. Men under vilket konto bör jag bokföra detta när jag betalar en faktura från en annan musiker? "Övriga kostnader"? "Övriga externa tjänster?"

Upplupna semesterlöner, arbetsgivaravgift

Hej, hur ska arbetsgivaravgiften för upplupna semesterlöner hanteras när den anställde har annan arbetsgivaravgift än den vanliga på 31,42%?
Ska det vara den arbetsgivaravgift som gällde för den anställde vid räkenskapsårets utgång eller är det något annat upplägg som gäller?
Vi har flera unga anställda så det har varit flera ändrin...

Bokföra flera betalningar från privatkonto

Hej allihopa!

Behöver lite hjälp här med bokföringen eftersom jag blivit lite förvirrad.
Den bakomliggande historian är i alla fall att jag startat egen firma och har en så länge betalat allt ifrån mina privata konton. Fick däremot häromdagen bankkonto till företaget "Företagskonto" kallar vi det, och de drog då först 58kr så...

Hur bokför man e-handel

Hej, jag har fått ett uppdrag att driva en e-handel och eftersom jag bara är 18 år gammal så har jag väldigt lite kunskap inom bokföring.
Hur bokför man när man har en e-handel. Måste man integrera sin e-handel med tex fortnox så att alla ordrar synkas automatiskt till fortnox? Om någon beställer två stycken olika varor som har olika moms hu...

Påslag på material

Hej på er.
Jag är nyfiken på hur ni gör när ni fakturerar material till kund?
Låt säga att ni köper byggvaror som kostar 1000.- till konsument. Nu har ni en liten kassarabatt i butiken och betalar 800:-. Ger ni kunden del av den rabatten och fakturerar , låt säga 900:- eller tar ni 1000:- (hyllpris) på fakturan?

/ F

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Varning för Bolagsupplysningen

Fick ett brev idag från Bolagsupplysningen. En bluff där det i det finstilta står att man får betala en årskostnad på 4795kr.

Ser nästan ut som en myndighet så de har tänkt till för att fler ska gå på bluffen. Kasta den!

Bild på blanketten bifogad.

Kategori: Allmänt

Överlåtelse av leasingavtal, första förhöjda leasingavgift

Hej, jag har hand om redovisningen för en enskild näringsidkare och ett aktiebolag där leasingavtalen för tre leasade fordon överlåtits från enskilda till aktiebolaget. Alla tre leasade bilar hade första förhöjd leasing kvar som tillgångar. Inga transaktioner av något slag gjordes mellan bolagen vid överlåtandet utan avtalen skrevs bara över. Den...

Vad vet ni om onecoin?

Får in en del frågor om rådgivning kring onecoin, och vore tacksam om nån har erfarenheter att dela med sig av.

Onecoin är alltså en slags cybervaluta som påminner om Bitcoin, men som jag ser det är det mer av ett pyramidspel.

Om jag har förstått saken rätt så kan man satsa exempelvis 100 000 kr och köpa sig coins. Få...

Kategori: Allmänt

E-handels samarbete?

Hej.

Jag äger en webshop inom hälsa & skönhet och ett kund register på lite över 18,000 personer som handlat från sidan genom alla år.

Pga annan verksamhet kommer inte detta till sin rätt. Tänkte därför ta tillfället och se om det finns andra företagare i denna bransch här som man kan göra något bra med?

Kategori: Söker/eftersöker

Fakturera mellan egna företag

Jag och min kollega äger 50% var i ett Aktiebolag och 50 % var i ett handelsbolag min fråga är om handelsbolaget kan fakturera aktiebolaget för ett uppdrag som bara aktiebolaget kan utföra förutsättningen är att aktiebolaget fakturerar kunden?

Hur bokföra utbetalning från skattekonto till utbetalningsavi?

Vi fick nyligen lite återbäring för arbetsgivaravgifter från Skatteverket. Detta har jag bokfört. Men eftersom vi inte föranmält vårat bankkonto till Skatteverket så betalades pengarna ut från Skatteverket via ett utbetalningsavi och alltså inte direkt till Företagskontot.

Hur ska jag bokföra själva uttaget från Skattekontot till Utb...

Hur bokföra omprövningsbeslut från skatteverket?

Mitt företag fick nyligen ett omprövningsbeslut om arbetsgivaravgiften där vi fick tillbaka 2000 kr till vårat Skattekonto. Hur (på vilka konton) bokför jag detta?