Senaste inläggen

Flytta din startup till Korea

Tjena,

Skulle bara vilja tipsa om detta:

http://venturebeat.com/2016/05/20/korea-will-pay-to-move-your-startup-to-seoul-and-why-you-should-let-them/

Jag arbetar i en startup i Korea och det är riktigt nice! Nu betalar deras regering för att flytta utländska startups hit. Tänkte att det kunde vara av int...

Kategori: Nyheter

Streckkoder

Hallå

Jag är helt ny till detta med streckkoder på produkter, och blev en aning chockad när jag såg GS1s prislista över vad de vill ha för sina koder. Om någon vet; är EAN och andra typer av koder som GS1 tillhandahåller de enda streckkoder som fungerar att använda i butiker med streckkodsavläsning? Finns det inget annat accepterat s...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Leasing-skojare, oskäliga avtalsvillkor?

Då det var krångel med avb.-affärer övergick vi till leasing, att hyra ut och stå kvar som ägare, så vi behövde inte skriva ett ord om återtag eller förlängning.

Nu har vi sett att ex. ett tyskt storföretag haft hyreskontrakt där säljarna påstått att man får behålla varan men inte kunnat täcka upp det i avtal, men i deras leasingavta...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföra inköp av varor och hemtagningskostnad - lite hjälp

Hej!

Ska köpa in förbrukningsinventarier till företaget och är nybörjare på detta. Jag undrar hur jag ska bokföra detta med hänsyn till hemtagningskostnader, som jag läst ska vara avdragsgilla. Jag har efter googlande hittat två sätt att bokföra detta, och hoppas att ni kan peka på det som är rätt. Använder mig av Bokio bokföring, ty...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dropshipping webshop, vad gäller??

Hej Hej

Jag och min sambo tänkte sätta igång en dropshipping webshop för o se om vi kan få en liten extra inkomst.
Har då lite funderingar:
oavsett vilken väg vi väljer att gå, ebay, tradera, Amazon, SaleHoos eller egen gjord sida, NÄR ska vi starta firma eller är det bättre att starta en firma på en gång.
om vi...

Kategori: E-handel

Product hunt dag!

Hej,

upptäckte att jag blivit product huntad på https://www.producthunt.com/ för två månader sedan.

Gick ganska obemärkt förbi, så nu försöker jag återjaga produktjagningen. Kika förbi på: https://goo.gl/hcbVx1

[attachment=263]product-hunt-nyc_kopia.jpg[/attachment]

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur redovisa skatt som betalas in först året därpå?

Hej!

Jag blev 2015 kassör för en familjestiftelse och håller nu på med bokslut och deklaration.

Slutgiltigt skattebesked för år 2014 kom först i december 2015 och jag betalade in skatten först i januari 2016.

Nu funderar jag över hur jag bör redovisa skattekostnaden.

Det känns rimligast a...

Tips på ideér för näthandel

Hej, jag studerar just nu näthandel och tyckte väl det var kul från en början men nu ska man lägga upp sin affärsidé och jag kan inte hitta någon idé jag tror är hållbar där jag kan fylla något behov som andra sidor inte kan. Ingen bra inställning kanske men just nu st&ar...

Kategori: Allmänt

Hur bokföra felaktig återbetalning

Hej, jag har klantat mig:

En kund ville returnera en vara, jag accepterade. Jag fick för mig att den var betald, så jag överförde pengar motsvarande köpesumman till kundens konto.

Nu när jag sitter och bokför ser jag att kunden aldrig hade betalat. Hen borde ha returnerat utan att få några pengar av mig.

...

Bokföra lager och jordbruksfastighet

Hej!

Behöver lite hjälp med vad jag ska bokföra nu i början, startade en enskild firma den 1/5 med inriktning mjölkproduktion och skogsavverkning.

Jag köpte gården för 2 000 000 med tillhörande bostäder, ladugård, andra ekonomiska byggnader, skog m.m. Köpet gjordes dock som en gåva för att undslippa skatter. I de två...

Konsten att tjäna pengar på ett Gästrum?

Vill ha ut det på långtid för att slippa oönskade släktingar som jag inte får säga nej till annars.

Får man det godkänt som Familjehem blir det visst ganska dåligt betalt, men hyr man ut via företaget kan dom tydligen betala bättre, fast vad får man då?

Kategori: Affärsidéer

Utforma köpeavtal

Har ett nystartat företag verksamt inom husförsäljning. Som nystartad är ju inte plånboken direkt stor. Måste man använda sig av jurist/advokat för att utforma köpeavtal? Hittat en del mallar men vad jag fått höra blir dom fel av olika anledningar.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokför jag privata utlägg för företaget

Hej, om jag gjort privata utlägg för mitt aktiebolag, kan jag helt enkelt kompensera mig själv med motsvarande belopp från aktiebolaget? Om ja, hur bör jag bokföra det?

Konsulta utan anställning

Hej, jag är delägare i ett aktiebolag där jag är VD. Jag funderar på att ta in lite extra inkomster till bolaget genom att konsulta. Min fråga är; behöver jag vara anställd för att göra det eller kan jag göra det som "arbetande VD". Och hur är reglerna gällande andra direktörer i bolaget? Kan de konsulta och fakturera kund utan en faktisk anställni...

Deklaration

Hej ,
Behöver hjälp med att bokföra följande:
ex:
kredit 1930 med 100 000k(netto utbetalning av löner )
kredit 2710 med 30 000kr (avdrag skatt)
debet 7010 med 150 000kr (brutto löner anställda)

Har en mellanskillnad på 20 000kr . Hur bokför jag detta?

Tack
Nicole

Sommarpresent till kunder

Hej,

Någon som har idéer på vad man kan ge kunder för present inför sommaren? Som en trevlig gest.

Kategori: Allmänt

Aktieägartillskott

Hej!
Har två bokföringsfrågor som jag letat överallt efter för att få svar men ej lyckats så jag provar med er tänkte jag. Om ni inte kan besvara min fråga skulle jag jättegärna vilja veta vart jag kan vända mig för svar.

Ovillkorat Aktieägartillskott A lämnar till B (100k)
Hur bokförs detta i A? Kommentar i ÅrsR?

Expansion av svenskt AB inom EU - först ut Spanska marknaden

Hej,
Jag driver sedan drygt fem år tillbaka ett svenskt AB som erbjuder olika typer av konsulttjänster för företag.

Erbjudandet/tjänsten som bolaget säljer/levererar möjliggör en internationell expansion och då jag tidigare bott i Spanien under många år och talar flytande spanska så har jag planer på att försöka etablera verk...

Kategori: Företagande över gränserna

Podcast för företagare

Hej,

Start-up-caset är en podcast där två riktigt vassa affärsutvecklare utvecklar en affärsidé till en affärsmöjlighet.

Lyssna och kom gärna med feedback!

https://itunes.apple.com/se/podcast/mikael-och-love-revolutionerar/id1109358680?i=367746191&l=en&mt=2

Kategori: Affärsidéer

Digitalakademidagen i Stockholm 12 maj

Kostnadsfri utbildning av Google och Almi med syftet att utbilda svenska företag till att bättre ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen erbjuder. De går igenom hur man arbetar aktivt med närvaro online, driver trafik till hemsidan och konvertering av besökare till kunder.

Datum: 12 maj 2016
Tid: kl 12:00-18:00 (progr...

Kategori: Nyheter