Senaste inläggen

Lagervärdering vid VMB

Hej alla, jag gör mitt första år som företagare och är tacksam för all hjälp.

Jag handlar med begagnade böcker och använder förenklad VMB. Jag undrar nu hur jag ska kunna värdera mitt lager. Det jag läser i olika böcker och tips på nätet är att min inköpskostnad för lagret är det som ger det dess initiala värde. Så långt inga problem...

Kategori: Nyheter

Outsourcad artikel för hemsida - tillgång eller kostnad?

Om jag betalar en frilansare för att skriva en artikel som jag publicerar på min hemsida, blir artikeln en kostnad eller tillgång i bokföringen? Målet med hemsidan är att tjäna pengar med adsense och affiliate marketing.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Göra sig av med delägare

Hej alla,

Vi är ett AB med 3 delägare (33% var), vi är nu inne på fjärde året med en omsättning på 12 MKR men har nu stött på ett problem. 2 av oss har en längre tid upplevt diverse problem med person 3, han levererar förvisso resultat men är absolut inte intresserad av företagets bästa då han har börjat föreslå individuella lönesätt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Företagsförsäkring?

Hej, vilken prisvärd företagsförsäkring kan ni rekommendera? Gäller för en liten butik (Enskild firma)

Kategori: Inköp

Kompanjon/delägare sökes till bolag för digital marknadsföring

Gillar du marknadsföring, försäljning och företagande? Drivs du av att överträffa kunders förväntningar och att skapa framgångsrika relationer?

Då kanske du skulle vilja jobba tillsammans med mig!

Jag vill utveckla bolaget till nästa nivå och behöver en affärspartner att göra detta med. Delägarskap kan erbjudas till rä...

Kategori: Söker/eftersöker

Tidigt utlägg på avbetalning

Hej
Nyligen startat eget, innan start gjorde jag ett inköp på avbetalning via klarna.
Jag har naturligtvis fakturan ifrån inköpsstället, men hur bokför jag avbetalningen? Klarnakontot är privat och jag har tidigare privata inköp som jag också har på avbetalning.
Tacksam för så utförlig hjälp som möjligt.
Jag använder vis...

Diffar, vad är accepabelt?

Strävan är ju givetvis att man inte skall ha några diffar alls. Men ibland blir det ju så ändå.

Jag hade en omsättning på ca. 6,3 M för 2015 och upptäcker nu inför bokslut att inrapporterad momspliktig försäljning (rad 05) skiljer sig mot resultaträkningen med 338kr. Det är inrapporterat 338kr mindre än vad resultaträkningen säger.

Felaktigt utbetald lön

Hej

Vet någon hur man gör?
[attachment=271]E4bf6Kxc2kQ.jpg[/attachment]

Lån

Hej! Är på g att starta enskild firma som fotograf. Kommer att behöva investera i utrustning för ca 100.000.

Detta företag kommer att drivas vid sidan om min ordinarie anställning så jag kommer att ha inkomster från början. Tittat lite på olika lån, och funderat på att låna privat, då jag kan få ett år amorteringsfritt. Dock vet jag...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Starta eget i blomsterbranchen

Min fråga som jag skulle vilja lyfta här är att starta eget i blomsterbranchen

Jag funderar på att starta med så låga kostnader som möjligt tex med e butik
på nätet. Någon här som vet hur jag går till väga eller vart jag kan vända mig.
Tanken lockar att förverkliga min dröm.

Mvh
Sandra

Kategori: Allmänt

Söker nya delägare: Investerare / Jurist / IT-Chef / Investor R

Vi är idag flera egna företagare som samlats för att skapa ett nytt gemensamt bolag.
Det nya bolaget kommer verka inom gruvindustrin och vi räknar med att finnas registrerade på börsen inom 12-24 månader.
Det nya bolaget kommer från start att äga olika projekt till ett värde över 2 miljarder kronor.
Vi har ett nytänkande som...

Utdelningen i AB

Hej,

Vi är två ägare i AB. I maj har vi fått utdelningen med 40000:- till varje ägare. Hela beloppet för utdelningen är 100000:-. Min fråga är kan jag fylla i ruta 85 i Moms och arbetsgivardeklaration... för maj månad och skriva Ränta och utdelning 100000:- och Avdragen skatt från ränta och utdelning 20000:-. Tänker jag rätt? Menin...

Starta AB med apportegenom?

Hej

Jag har idag en Enskild Firma utan några tillgångar då jag bara varit igång en kort period och mer varit i utvecklingsstadiet.

Jag har starka funderingar att "omvandla" till AB.
Jag har en hyfsat nyinköpt dator som ny har ett marknadsvärde på 16500kr/ink moms.
Min tanke är inte att ha en revisor framö...

Skicka en bekräftelse

Jag har utfört en tjänst till en kund och vill skicka, en typ av bekräftelse till kunden vad jag har utfört, hur ska man utforma detta formulär tro?

Hur skriver man ett kontrakt/ avtal

Hej undrar om det finns någon som kan berätta hur man skriver ett avtalKontrakt när man ska hyra ut förvaring för tekniska saker över vintern eller viss tid, tänker lite på försäkring om det skulle bli inbrott. Vad är det viktigt att tänka på?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Reseersättning

Hej på er!

Jag är nybliven ägare till en enskild firma inom området musik. Är ute och spelar på diverse ställen och frilansar och tycker det är jättekul!!

Men så dyker det ju ibland upp frågor, så jag tänkte att det var en god idé att gå med i detta forum.

Så till frågan:
När jag startade min firm...

Förvirrad ang. varuinköp och lagerförändring

Behöver hjälp att förstå logiken här.

Vid ett varuinköp så bokför vi så här:

2441 K
4056 D

Vi har inget lagersystem utan räknar sen fram ett snittpris på befintligt lager och nytt lager som vi lägger in manuellt. Den sista varje månad så dras en lagervärdeslista ut inför lagerjusteringen som bokfö...

Verifikationer för fakturor betalade med bankkort

Hej!

Bokför enligt bokföringsmetoden. Jag har stött på några fall där man får faktura som skall betalas med bank-/kreditkort. Typiskt tjänster köpta via webben där man i förväg fyller i kortnummer och sedan skickas faktura ut där det står något i stil med: "Pengar dras om x dagar från registrerat kortnummer".

På faktur...

Fungerande fakturamall?

Hej - jag undrar varför inte fakturamallen fungerar längre? Går inte att skriva i summor och den räknar inte ner. Fungerade perfekt tidigare.
Jag har uppdaterat Acrobat som det står att man bör göra.

Starta boende med inriktning psykiatri

Hej på er,

vi är några kollegor som planerat under 4 års tid att starta upp ett boende för personer med allvarlig psykisk ohälsa med särskilda vårdbehov. Vi vet att vi har ett gott underlag och varenda budget vi lagt är mycket positiv, det som gör att vi ännu inte fått ändan ur vagnen är ekonomin. Vi vill gå in med så lite kontanta...

Kategori: Affärsidéer