När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
För feg för att ringa? Mejla istället eller anlita säljare?
Anonym
Tja! Jag är på gång att starta ett företag av en produkt. Jag tycker bara att det är så fruktansvärt jobbigt att ringa telefonsamtal. Jag vet, är man företagare måste man våga. Hur som, tror ni det fungerar att mejla chefer på företag eller krävs det telefonkontakt och mer aggressivitet för att nå fram? Jag vill sälja till företag men kan själv uppleva stor irritation när folk ringer och ska boka in möten med mera, jag själv föredrar att få "reklam" mejlat till mig än en påstridig försäljare...
Ska man anlita en säljare på provision? Jag har knappt någon budget nu i början och vill inte dra på mig massvis med utgifter, men jag behöver börja någonstans.
Vad har ni för erfarenheter av att mejla ut reklam? Fått napp?
Hej,
Jag brukar börja med ett mail och erbjuda/presentera mina produkter. Jag distribuerar hälsokost (rawfood, superfods, etc). En del vill ju sedan ha till ett möte, en del vill att jag ska skicka provsmak, en del vill ha telefonsamtal. Men jag har lyckats sälja via endast mail :)
[color=#0000ff]Man måste inte bara för att man är företagare.
Kan man inte anlitar man hjälp.[/color]
Har du inte en marknadsföringsbudget
skall du sannolikt inte ge dig på just
marknadsföring. Den kommer ju att bli
därefter.
Om du är duktig säljare skall du naturligtvis
försöka själv. Om du har svårt att komma
över din rädsla så är du kanske inte tillräck-
ligt professionell. Då är det bättre att du
engagerar en bra säljare.
Om du inte vill ringa. Skriv ett säljbrev:
Testa 50 st analoga och 50 st E-mail.
Du måste också kunna skriva köputlösande
och säljstimulerande text vare sig du sänder
information via Postnord eller nätet..
Kan du inte det: anlita proffs.
På sikt måste du kunna etablera en bra
personlig relation till den hos kunden som
avgör köp. Annars lever du farligt inom b2b
Inom vilken sektor finns dina kunder?
Typen av produkt avgör vilken på företaget
du skall ringa eller melja eller skriva till.
Hur ”nyttig” (nödvändig) är den för företagaren
på en skala 1-10? Finns det konkurrens?
Hur många företag behöver din produkt?
Produktens/ orderns värde skall styra hur du skall göra.
Har du en enkel men klar o. tydlig hemsida färdig
där prospect kan kolla? För det gör vederbörande
direkt när du hör av dig.
Lycka till!
Redaktuellt
Anonym
Tack för era svar!
Min verksamhet rör sig om bemanning av kontorspersonal. Jag konkurrerar ju tyvärr med stora jättar med mycket budget, själv har jag knappt någon ekonomi alls (har ju inte riktigt fått igång företaget ännu) men däremot otroligt duktig och kompetent personal.
Att anlita en säljare skulle ju kunna vara en idé, men då kommer den här ekonomifrågan igen…de ska ju givetvis ha betalt eller är det vanligt med enbart provisionsbaserad lön fortfarande? Hur mycket i provision är vettigt att ge? Låt säga att de får in en deal där ett företag vill få in en konsult en timme á la 500 kronor. Bör säljaren få en fast summa för denna uppdrag eller en procentsats för varje inbokat kundmöte? Ska man rentav låta dem sköta både kundmöten och telefonförsäljning? Vad tror ni?
Säljbrev kombinerat med email är en god idé. Vilka är jag ute efter? Administrativa chefer tänker jag.
Hemsida är på gång, som sagt fortfarande i uppstart.
T[color=#004488]ror jag förstår din situation.[/color]
I det läget är det kanske inte möjligt att ha ens
en provisionsdriven säljare. Den personen får ju
en del ”fasta” kostnader som vederbörande vill
ha täckta. Du är nog hänvisad att jobba själv
med marknadsföringen. Och då är vanliga brev
och E-mail som står till buds. Jag misstänker att
du inte kan eller har tid/ lust att jobba med
”sociala medier” facebook, tvitter, youtube, o.s.v.
Du har heller inte ekonomi att marknadsföra dig där.
D[color=#004488][b]u har jättar att tävla med. Den saken är klar.
Det måste du vända till en fördel[/b][/color]. Adm. chefer eller
HR .d.v.s. personalchefer måste fås att uppskatta
just din litenhet. Beskriva fördelen för dem att ha
kontakt med din personliga lilla organisation som
har handplockade, skickliga, erfarna, välutbildade
tjänstemän till hands när de behövs som bäst.
När det är dags att skriva köputlösande säljbrev
skall jag gärna hjälpa dig. Säljbrev kan du få enl P.P.O.
d.v.s. Pay Per Order-garanti. Får du svar på brev som
leder till order betalar du en ersättning annars inte
ett rött öre. .
Det är lika självklart som att du själv inte får betalt om
du låter bli att skicka en medarbetare eller om medarbetaren
som du skickar missköter jobbet. -eller hur?
Du behöver en mycket enkel hemsida som blir
ditt visitkort när HR-chefer vill kolla vem du är.
Beroende på hur stort företaget är så har beslutsfattaren
som du kontaktar en större eller mindre beslutsgrupp
omkring sig som skall ha ett ord med i laget -de kollar
också din hemsida.
Kan du jobba regionalt/ lokalt eller täcker du hela landet?
Är det vissa branscher som du kan mer om än andra?
.
Redaktuellt
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.