Senaste inläggen

Bokföringshjälp rabatt och öresavrundning

Hej.

Jag sålde en artikel kontant till en kund och skapade då en kontantfaktura med följande information och vet inte riktigt hur jag ska bokföra den.

Artikeln inkl. 25% moms kostar 150,90kr
En radrabatt ges på 10% alltså -15,09kr

Att betala 135,81kr
Öresavrundning 0,19kr
Totalt att...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokföra Skatteplaneringstips i AB #14 - Kostförmån utlägg

Hej!

Jag skulle vilja använda mig av Skatteplaneringstips i AB #14 - Kostförmån. https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/kostformaner/

Jag hittar dock ingen tydlig hjälp på nätet som beskriver hur man bör bokföra en sådan transaktion (och jag är rätt ny till bokföring). Jag funderar på om konto 7388 och 7382 bö...

inkomstdeklaration

Om jag har ett ab och köper in tex foder.sen får bolaget svårt med pengar.och jag betalar denna privat.får jag då något avdrag för denna fakturan i inkomstdeklaration efter som de är köpt till firman.

Kategori: Allmänt

skatteverket gjorde dom tjänstefel?

Jag fick revision på min enskilda firma 2014.då de gjorde hwmbeslk för att leta bokföringsmaterial.
Då berättar dom för hyresvärden och berättar vem dom är och de är ju inget fel.men sen hade dom sakt att jag inte har lämnat in min inkomstdeklaration?har aldrig varit sen med den och alltid gjort den på e tjänst.är de fel att säga så om de in...

Omfattas jag utav LAS?

Hejsan.

Min partner "kickade" ut mig ur företaget som jag äger aktier i och sitter med i styrelsen. Jag har jobbat aktivt i företaget sedan start och plockat ut lön nästintill varje månad. Men efter en konflikt så valde han att "säga upp mig". Vi har inga anställningsavtal eller liknande.

Omfattas inte jag utav LAS? Me...

Kategori: HR - Personalfrågor

Omfattas jag utav LAS?

Hejsan.

Min partner "kickade" ut mig ur företaget som jag äger aktier i och sitter med i styrelsen. Jag har jobbat aktivt i företaget sedan start och plockat ut lön nästintill varje månad. Men efter en konflikt så valde han att "säga upp mig". Vi har inga anställningsavtal eller liknande.

Omfattas inte jag utav LAS? Me...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Billigt bankkonto för aktiebolag?

Har ett litet aktiebolag med enbart fem-sex transaktioner per år.

Har ni tips på någon som erbjuder billigt/gratis bankkonto som tillåter aktiebolag? Behöver inga kringtjänster (bankgiro, löneutbetalningar, osv.) och det känns onödigt att betala för något jag aldrig ändå använder. Mina kunder skulle kunna betala till vanligt bankkont...

Bokförings hjälp..

Efter sina 60 första bokförda verifikationer inser man att man har bokfört galet/fel. Söker nu hjälp för att få de hela rätt och undrar hur jag ska kontera denna?
Använder mig av kontantmetoden. Ska kontera en faktura som jag har skickat. (Säljer saker åt andra.)

Faktura ser ut så här.

Bordslampa Moms 0% Pris...

Leverantörsskulder i tvist

Jag har nu inför bokslut levskulder som är i "tvist", Man har prefabricerat material som inte har korrekta mått - tvisten ligger i vem som har angivit de korrekta måtten. Vill gärna lägga in dessa summor i balansen, men vilket konto? Pågående arbete känns inte rätt. Inte heller lager. Finns det något konto för de saker som är "snurrande"?

Ej längre aktuell

..

Kategori: Söker/eftersöker

Hög skatt för del av vinst från handelsbolag

Jag jobbar heltid men driver ett handelsbolag vid sidan om. Nu ska jag lämna in min privata inkomstdeklaration. Innan jag har fyllt i bilaga N3A (andel i handelsbolag) står det att jag preliminärt ska få tillbaka ca 7 700 kr.

När jag har fyllt N3A och min del av företagets överskott (ca 16 000 kr) så ska jag helt plötsligt betala ca...

Tips på bokföringsprogram

Hej,

Någon som har tips på ett enkelt bokföringsprogram med koppling till Wordpress/Woocommerce?

Tack på förhand
Thomas

Är detta en bra ide?

Raderat.

Kategori: Affärsidéer

Söker affärspartner inom sportsbetting

Hej
Jag har designat ett system som har med betting inom sport. Min modell är en B2C och gör så att deltagare spelar betting på ett annat sätt än det som finns på marknaden nu. Jag har testad den och de deltagare som deltog älskade den. Jag har gjort en hel del research och har inte hittat något liknande. Jag tror på mitt koncept och tror at...

Kategori: Söker/eftersöker

Påskrift årsredovisning

Har ett fåmansbolag som består av mig själv som ordinarie styrelseledamot samt en suppleant. Det finns inga fler styrelsemedlemmar.

Har precis gjort klar årsredovisningen och undrar om suppleanten ska skriva under denna också eller om det bara är den ordinarie styrelseledamoten?

Angående momsregistrering

Jag ansökte om att starta en enskild firma och fick frågor från skatteverket angående min momsregistrering.

När jag ansöka skickade jag detta:

Inkomst av näringsverksamhet
Verksamhetens överskott: 300 000 kr

Nettoomsättning: 300 000 kr
- momsfri försäljning: 0 kr
- för...

Inköp av grävmaskin på avbetalning med en leasad maskin som inb

Hej

Jag har köpt in en ny Grävmaskin som lagts upp med avbetalning. Som inbyte lämnade jag en leasad grävmaskin som leverantören löst hos finansbolaget. Enligt kontraktet ska jag redovisa momsen för den summan jag fick för inbytte 900 000:- ex.moms överskottet efter lösen blir 384 696:-ex.moms som går in i finansieringen.

Hjälp med företag/platser att sälja på, tack!

Hej,

Mitt företag erbjuder fina ekologiska presenter. Jag säljer till privatpersoner på större företag i Stockholms län. Som en popup butik över dagen.
Ganska nystartad och upptäcker att det är svårt att hitta platser att sälja på.
Jag söker hjälp från mitt eget nätverk, samt från ett affärsnätverk där jag är medlem. De...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Köpa varor från eget AB

Har sökt info överallt, men går bet.

Kan jag som anställd VD (ej aktieägare) i ett mindre AB som privatperson köpa varor från bolaget?
Dvs AB:t fakturerar mig som privatperson.
Kanske är det en sån självklar grej och jag bara snurrar till det, men blev väldigt osäker.

Ombildning från enskild firma till AB

Hej,

Jag har tidigare drivit mitt företag som enskild firma och ska nu ombilda till AB (med 3 ägare)

Jag har lite olika frågor kring ombildandet till AB:et (mest bokföringstekniska frågor tror jag)

1) AB:et är redan skapat och har nu 50 000 kr i aktiekapital som jag tog från företagskontot, hur bokför ja...