Senaste inläggen

Kan man jämföra bil och försäkringsbolag i omsättning?

Hej!

Går det att jämföra alla sorter bolag i omsättning eller finns det undantag? Undrar om man kan jämföra storleken på företag i omsättning även om det gäller bilförsälningsbolag med t.ex redovisning/försäkringsbolag. Då bilförsäljare säljer så stora objekt åt gången så kommer man väl snabbt upp i stora siffror medans redovisningsb...

Kategori: Allmänt

Alternativt kollektivavtal

Vi ska anställa personal som får särskilt anställningsstöd via Arbetsförmedlingen. Ett av deras krav är att företaget "har ett kollektivavtal eller har tecknat ett försäkringspaket som är likvärdigt med de kollektivavtalade försäkringarna. "

Min fråga nu är att ett kollektivavtal via ex Unionen kostar ett par tusen varje månad. Någon...

Kategori: HR - Personalfrågor

software in accounting

Hej,

finns det en programvara som kan hjälpa en nystartad enskild firma i redovisning.

behöver jag det att hjälpa i redovisning.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Orolig att balansrapporten inte kommer balansera vid bokslut

Hej!

Jag har tidigare detta år startat en enskild firma där jag själva sköter bokföringen. Jag är kund hos Speedledger så jag har tagit mycket hjälp av dem vid frågor ang just bokföringen. Jag har självt läst lite företagsekonomi och redovisning så jag tänkte från början att det inte skulle vara så svårt.

Jag tycker h...

Inkr4

Hej, sitter och försöker lära mig deklarationen.

Fastnat på punkt 3.2 förändring av Lager...

Vad ska jag fylla i här? Är det hela förändring av lager? Alltså även det jag tar med som tillgång?

Om jag köper färdiga varor ska jag då istället skriva detta under handelsvaror?

Hoppas någon snäl...

Köpa eldrivet fordon

Hej,

Jag har ett nystartat företag där jag säljer eldrivna fordon av olika slag.
Nytt i sortimentet är en eldriven transportbil. Den kommer jag använda för att transportera mina övriga produkter, men också som demo-bil.

Då den är 100% eldriven undrar jag om jag ska köpa den privat eller på företaget? Vad är mest...

Kategori: Inköp

Tips för att öppna bilförmedling

Hej
Har funderat på att öppna bilförmedling och vill ha lite tips vad jag behöver tänka på och vilken bolagsform passar sig bäst

Tacksam för svar Abbe

Kategori: Affärsidéer

Vilken bolagsform skall jag välja?

Hej alla företagar-ess!
Jag kommer dra igång egen konsultverksamhet nu och räknar med att fakturera 300 000 innan årskiftet. Jag har redan lönearbetat ihop 500 000 under året.

2018 räknar jag med att jag kommer fakturera 500-900 (ingen övrig lön).

Vilken bolagsform är förmånligast ur skattesynpunkt? Enskild el...

Upplupen semesterlön till företagsledare/delägare

Hej, som jag har förstått det utifrån bland annat https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/tvungen-att-avsatta-semesterlon-till-sig-sjalv-som-enda-agare-anstalld-i-aktiebolag så är det inte nödvändigt att ta upp upplupen semesterlön på företagsledare/delägare.
Skulle dock vilja ha mer bekräftelse på detta och gärna få förklaring gälland...

OMSÄTTNING

Finns det någonstans statistik för omsättningen av allt transport i örebro län?

Camping till salu

Genuin camping (egen fastighet) med egen badplats vid Kalmarsund.
Campingplatsen ligger strax söder om Bergkvara i Kalmar län. Sedan något år tillbaka ingår marken hela vägen ner till badplatsen, i campingplatsens yta. Nu finns möjlighet att nyttja denna yta som campingområde eller ställplatser. Här är mycket vacker utsikt över viken och ba...

Kategori: Till salu

Hyra ut lokal och garage

Hej,

Jag har 2 frågor.

1. Jag har (som privatperson) en fastighet med flera olika hus på tomten. Jag driver ett AB och vill hyra ut ett av husen till företaget. Det används inte alls idag. Jag vill använda det till att bedriva massage i. Vad är reglerna kring detta? För AB:t och mig som privatperson.

...

leverantör

ville börja sälja t-shirts med ett eget tryck på, men problemet är att jag inte hittar en bra leverantör och behöver t-shirts i bra kvalitet.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Betala ut intjänad semesterlön löpande

Hej, jag undrar om arbetsgivare och anställd kan avtala att intjänad semester betalas ut löpande (12% av bruttolönen) även vid anställning längre än 3 månader.
Det ska inte påverka antalet berättigade semesterdagar, det gör bara att de blir obetalda semesterdagar. Eftersom semesterlagen ska vara i någon grad dispositiv för ändringar till de...

Fordran, retur av inköp

Kan betala om jag får ett ordentligt svar.

Köpt varor från ett företag med säte i USA. Skickat tillbaka en del till deras USA-adress. Pengarna/returen betalas ut 2018. Vet ej vilken summa. Detta pga skick/valutakursändring etc. De skickar sina varor från EU. Ej USA. Har bokfört varorna som inköp från EU.

Använder konta...

Köpa/sälja bolag

Hej,

Här en fråga som rör köp/sälj av bolag. Det är kanske en udda fråga men eftersom jag inte har gjort det
innan vill jag gärna få input av någon med erfarenhet.

Vad är kutym eller regel när det gäller information om ett bolag som jag kan vara intresserad av att köpa?

Kan jag som köpare "begär...

Skatt på gåvor?

Hej,

Hur är det gällande skatt på gåvor? Jag vet att det inte i Sverige längre finns någon gåvoskatt, men vart går gränsen?
Om jag som privatperson skulle få in ett stort antal mindre belopp från olika privatpersoner för att de helt enkelt tycker att jag är en bra människa - kommer jag då att tvingas skatta för detta? Kan til...

Frågor gällande fd leasingbil, moms, export, vmb,

Hej
Jag har några frågor, uppskattar om någon kan ge bra svar, helst med referenser.
Jag vill driva bilhandel(enskilt firma) och vill veta hur dessa momsfrågor ser ut. Vi tar ett exempel.
Bilens AAA001 historia: bilfirman som importerar nya bilar, sedan leasingfirma, sedan köptes bilen ut av företaget som leasade den innan(anv...

Skulder hos Kronofogden, starta aktiebolag (måleri)

Hej, har ganska stora skulder hos kronofgden.

Men jag går i tankarna av att starta ett eget måleri ab, men är lite oklar på om det ens är möjligt pga mina Skulder?

Om det är möjligt, hur funkar de med utmätning av lönen är de densamma som när jag är anställd?

Om det inte är möjligt, kan min sambo stå som...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Utländskt företag med svenskt momsregistreringsnummer?

Hej!

Jag har gjort inköp till min firma från ett företag inom EU, men enligt fakturan har företaget ett "SE VAT ID" (SE502075309001). Innebär detta att jag ska hantera det som ett vanligt inköp i Sverige? Handlar en del från ex. Tyskland och har alltid behövt tillämpa omvänd momspliktighet.