Senaste inläggen

Varför ta mer för företag än privatpersoner? Fakturering

Hej!

Jag måste missa något...
Varför tar man mer när man fakturerar företag än privatpersoner? Jag driver exempelvis företag inom städ och ser att mina konkurrenter tar mer mot företag än privatpersoner för samma tjänst. Låt säga att priser är 200 kronor ink moms/timmen. Då tar de 100 kronor efter RUT till privatpersoner. Men...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Giltighet offert: beställning / leverans

Hej,
Vi är ett verkstadsföretag som tillverkar maskiner med egentillverkade detaljer och inköpta komponenter, värde mellan dessa ca 50/50.

Vi har ställt ut en offert 9 dec 2016 som är "Giltig under 2017". Nu får vi en order i oktober 2017 med önskad leverans i slutet av mars 2018.

Ska priset som är "Giltigt unde...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Jobba från landstället

Hej! Har inrett kontor i separat byggnad (används till 100% som kontor) på landstället, företaget betalar även låg hyra för det. Har inget kontor i övrigt jag hyr/betalar för. Är huvuddelen av tiden på landet/kontoret där. Kan företaget betala mina bilresor till och från bostadsorten/Stockholm ( ca 9 mil) samt parkeringsavgift när jag jag är på kun...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Trading

Hej!
Har ett företag där jag fått förfrågning från utlandet där min kontakt önskar köpa vissa svenska produkter. Alltså, jag bara förmedlar ordern och varan skickas direkt från tillverkaren till kunden. Tacksam för tips om hur man brukar ta betalt i sådana fall. Det handlar om ganska mycket pengar som mitt företag inte kan hantera. Gör man...

Bokföra frakt när part i utlandet betalat den

Hej!
Har ett problem när det kommer till bokföring av fraktkostnad för varor jag har importerat. Det är såhär att företaget jag har handlat från (som ligger utanför EU) har bokat och betalat frakten och sedan lagt kostnaden för densamma på samma faktura som för varorna. Jag vet att jag ska bokföra varorna som vanligt och bokföra både ingåend...

Bokföra tävling?

Hej!

Vi planerar en tävling på vår Facebook. I denna tävlingen så lottar vi ut en produkt till ett värde av nästan 1000 kr. Inköpspris för produkten ligger på typ 200 kr.

Hur i hela friden bokför vi denna produkt som är en vinst i en tävling? Vilka konton skall användas? Vad använder vi som underlag till verifikation...

Bokföra Paypal och MOSS

Jag säljer programvara för musik över nätet.
Kunder som köper från min hemsida betalar med Paypal och får en nedladdningslänk när betalningen är klar.

Jag har kunder över hela världen, men i detta hänseende kan man ju dela upp dom i tre grupper:
Kunder bosatta utanför EU
Kunder bosatta inom EU, men inte i Sverige...

Nybörjarfrågor ang bokföring nystarad enskild firma.

Tjo!

Precis startat enskild firma, ska exportera varor utanför EU och har lite nybörjarfrågor.

1. Räcker det med en beskrivning i Swish av vad man betalar för vid inköp?
T.ex "Vit tröja storlek M, oanvänd" eller behövs de mer underlag till bokföringen?

2. Jag får betalt för mina varor när företage...

Telestationen stängs!

Om ett år försvinner ADSL, Telia stänger stationen.
Vad gäller vid fiberinstallation? 3 operatörer slåss nu hos oss.
Enskild firma, kan kostnaden tas till hälften??
AB någon skillnad??
Bokför via molnet så är helt beroende av internet.
Dålig mottagning på mobilen då det ligger avsides.

Tacksam...

Frågeställning ang aktieägaretillskott mor/dotter bolag

Hej

Det jag undrar över är hur ett "Ovillkorat" aktieägartillskott bokförs hos givaren och vad det innebär.

Ponera att givar och mottagar bolagen går bra. Det föreligger inga krav på storleken på tillskottet med andra ord

Det kan också vara att moderbolag äger dotterbolag till 70%-100% eller ett...

SMS-kampanj

Är någon bekant med ett företag som säljer SMS-data / SMS-permissions? Jag letar efter en lista över telefonnummer som kan användas för en SMS-kampanj.

Tack i förhand 🙂

Klädproduktion utomlands

Hej!

Vi är tre grabbar som håller på att starta ett företag i modebranschen. Vi siktar på att börja sälja egen designade t-shirts. Vi vill gärna hålla produktionen utomlands för att få bättre priser. (tex Kina, Baltikum). Vår stora fråga är hur man effektivt hittar en bra fabrik utomlands? Vilket land är bäst? Även kvalitetskontrolle...

Kategori: Allmänt

Kolla upp f-skatt innan betalning?

Har man som företagare skyldighet att kolla upp ifall en fakturerande leverantör har f-skatt?
Eller kan man lite på det som står på fakturan?

Alternativ till Photoshop?

Många rekommenderar Gimp som alternativ till Photoshop, jag har vid två tillfällen laddat ner det men kommer inte igång då det står och stampar i sök efter typsnitt, har stått uppemot två timmar innan jag stängt ner. Någon som har förslag på andra alternativ som funkar bättre?

Kategori: Inköp

Önskar tipps & råd vill starta ett AB

Hej
Jag önskar goda råd och tipps, jag vill nämligen starta ett AB men problemet är
att jag är på KF med en del skulder.
Kan man köpa ett AB som är kreditvärdig? Vart kan man göra det?
Tacksam för tipps och råd.

Marknadsföra ett företag (BTB)

Hejsan

Jag undrar hur man skulle på bästa sätt nå ut till andra företags kunder. Jag driver ett företag som levererar fruktkorgar till andra företag och jag undrar vilket är bästa sätt att få btb(business to business) kunder? Hur kan man nå ut till dessa viktiga chefer? Vad är bästa sättet att helt enkelt nå ut till andra företag oc...

Fakturering momsfri tjänst, ska resekostnad också vara momsfri?

Hej,

Ett Aktiebolag fakturerar en momsfri tjänst, i detta fall pga att tjänsten regleras av Hälso- och sjukvårdslagen.

Ska resekostnad på denna faktura vara momsfri eller ska den momsas?

Tacksam för svar : )

Fråga om pension och eget AB

Hej Om jag lyfter min anmäla pension och samtidigt har både Aktiebolag och enskild firma, kan jag då både utnyttja dom lägre egenavgifterna och aktieutdelning beroende fördelning i bolagen
Mvh Lennart

TM-bolag / säljare med F-skatt sökes!

Hej!

Jag söker nu återförsäljare eller personer med f-skatt som vill och kan starta försäljning under eget ansvar.

Du som säljer för oss:

- Har minst ett par års erfarenhet inom försäljning och har som minst ett hum om hur man driver eget, antingen som enskild eller större.

- Kan tänka s...

Fråga angående registrering av lager

Hej,

Vi driver ett handelsbolag och skall för första gången registrera vårt lager i år. Hade behövt lite hjälp i hur man gör.. Jag tänker att vi räknar allt som vi har i lager och sedan så räknar vi ut inköpspris/anskaffningsvärde och får således ett totalt lagervärde genom att räkna ut antal x anskaffningsvärde. Någonstans har jag l...