Vad gör man med fd. personal som krånglar?

6
Hei

Håppas några har tips till mig (och undanser eventuelle skrivfel, då jag är norsk). Jag har en affär för djur (utan djur, men utstyr)

Jag anställde en dam på timmar och provition på provanställning 6 månader.. Hon startade 16 oktober 2017.

I dom första dagarna sa hon at hon kunne jobba gratis med att renska hos mina kaniner, och hon elskade mina hundar hur mycket som hälst. Det var lite jobbigt, men jag tackade sälvklart nei til alt hon sa.


Dagligen skulle hun jobba 30 minutter för att rasta mina hundar och 21. oktober skulle vi på marknad: Då skulle hon få 10% av innkomsten.

På marknadsdagen tog hon (uoppfordret) med sig sitt tält, något jag ochså sa nei til, nettopp fordi at jag inte ville betala något om det skulle gå i sönder. Något det gjorde. Hon sa det var ett billig telt, som det inte var så farligt med.

På marknadsdagen var hon mer upptagen av att snakke med sine bekanta enn å sälja saker. Men jag tänkte at hom måste få en sjans, då det var dag nr. 6.

Dag 8. frågar hon mig om hon kunne jobba kl 17. i stället för kl. 15. Jag sa nei, då det inte var något för sig, siden jag är hemma ca. 1 timme senare, kl. 1830. Så hon jobbade inte.

Dag 12. sa hon at hon inte kunne jobba fordi hon var något på skolan till sina ungar, och dom skulle göra i stand för halloween.

I denna tiden började jag å forstå att hon inte rastade mine hundar alls. Det var dagar när hon inte var tillstedet i det hele tatt och andra dagar när hon bare slepte loss dom i rastgården.

Hon beställte en kattlucka av mig. Hon fick 10% rabatt på den, men hon betalade inte: Hon sa: Å du passer vel på att ta bort det från lönen. Sälvsagt gjorde jag det!!! Hon fick den gratis!! Och det står varför på lönebeskedet! Hon fick ochså mat + drycka på marknaden.

Ja, jag la ut fellar, så jag är helt säcker på detta och att min granne, som skulle holle att öga på henne, aldrig såg att hon var ute med dom, forutan i rastgården en enstakat gång.

Varje fredag villa jag at hon skulle komme i affären för att uppdatera varann. Altså 3 fredager tillsammans.
Jag sms:a henne om detta och har det sälvsagt på mobilen.

4 veckan tog jag bort nyckelen som jag hadde ute för att hon skulle komme inn. Måndagen fick jag 1 sms: ingen tur i dag? resten av veckan hörde jag inget. Onsdagen schikade jag upps¨gningen i posten.

14 dagar senare fick jag sms om att hon hadde vär på semester og att hon hadde sms: a mig om det, Något som inte als stemmer. Hon skrev många andre mindre pena saker, som jeg har kvar. Jag svarade bare att jag inte kan ha folk som inte gör jobbet sitt.

I dag fick jag en sms till, med hot om "at hon kommer att gå vidare" med dette. Hon har varit i kontakt med facket och arbetsförmedlingen.

Hon sier ochså at hon skal ha betalt för när hon var på intervju + at hon skal ha betalt för dom 14 dagerna som upps¨gningen var...Men hon var jo på timmar, och har inte arbetat. Och krever OB-tillegg.

Hon krever også ett betyg på fors¨kring, ågot jag tyvärr aldri fikk gjort, då jag var mer upptagen med att se at hon inte gjorde jobbet och hob krever ett arbetsgivarintyg. Hon krever alt detta och pengar innan 11.12,

Jag svarede bare med ett OK.

Men var gör jag och vart skal jag gå för att få hälp?

Jag är jo inte det minste interesserad av att ge någon pengar eller annat till någon som inte gör jobbet...Någon som har några tips???
2
Jag skulle inte göra nånting, en sådan person förtjänar ingenting.
6
Nei, det er nog sant :) Men efter lagen...vad är rett att göra? Siden jag är norsk, vet jag inte vilka instanser jag skal ta kontakt med...Så alt blir rett, menar jag. Annars kan det vel bli mig som gör något fel...och det vill jag inte!
1009
206
Hej, Tråkig situation. Jag vet inte om vi har någon jurist här inne, annars är ett tips att vända sig till en sådan. Du kan ju se var deras krav kan kosta och jämföra om det är värt med jurist. Eller du kanske är med i en arbetsgivarorganisation? Om du har ett korrekt anställningsavtal där provanställning framgår så har du i alla fall rätt att säga upp personen. Då utan några speciella skäl eller att ange orsak. Uppsägning bör vara skriftlig. Att en anställd arbetar "dåligt" och inte gör som man vill är ju en anledning att man inte vill fortsätta anställningen. Som arbetsgivare är det du som får uppträda vuxet. Ta tag i saken tidigt. Kanske först berätta för personen vad du förväntar dig. Svårt att försöka att inte betala lön för att personen inte gör sitt jobb på ett bra sätt. Även att personal är frånvarande ibland måste man ta. Angående kattluckan är det bra att du inte bara drog den av lönen. Du hade inte behövt ge bort den, men man får heller inte göra avdrag på lön utan avtal. Att ta bort nyckeln och på så vis hindra en anställd att utföra sitt jobb är inte samma sak som en uppsägning. Du kommer troligen att få betala lön för de dagarna ändå. Personen har troligen en uppsägningstid. Normalt måste anställd utföra sina sysslor under den perioden för att få lön, men här har du ju tagit bort nyckeln och på så vis hindrat detta. Troligen behöver du då betala ut lönen ändå den anställde inte faktiskt utfört arbete under perioden. Men frågan är hur mycket lön. Om personen skulle jobbat 1 timme om dan så bör lönen räknas på det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Tack for svar. Arbetsavtal er skrevet. Provanställing 6 mnd., 14 dager oppsigelse, timmelön. Ergo ingen lön efter vad jag kann se: hon jobbade jo inte. Och jag skrev och sende oppsigelse i posten, som hon bekreftade at hon fick på sms. Jag tog bort nöckelen for att se om hun jobbade...något hon inte gjorde, annars ville hon vel ha frågat efter nyckel. I sms efter 17 dagar skrev hon at hon var på semester. (Något jag inte visste om, selv om hon forsöker sig på att hon har sagt i från på sms) Jag borde bare ge hon løn for dom 14 dagerna, bara för att bli kvitt henne, men jag fick en liten mistanke om at det er det hon var ute efter när hon började. Men oavsett, så tror jag at jag har rett i avskeden. Jeg tror inte jag har gjort något fel. Hon jobbade inte = jag vil inte ha henne i mitt jobb.
Anonym
Det här visar hur oerhört viktigt det är att ha alla överenskommelser på papper. Jag har också haft en som jag litade lite för mycket på. En kund som väntade henne ringde för att hon inte kommit och inte svarade i telefonen. När jag till sist fick tag i henne satt hon på Arlanda och väntade på flyget till Paris (!) Hon hade tydligen ett ärende men meddelade varken kunden eller mig.
6
:) Ja, det er så sant...Men er bare det at jag har allt på papper...men hon gjorde inte jobbet.
6
I dag fick jag ett sms från 1 av dom 4 mobilnummer hon hat anvent för att kontakta mig: I dag har jag skickat in en fordran ang. betalningsföreläggande till kronofogden då du valt att inte betala. Jag svarar: OK Hon: Tack för svar. **** Jaha? Så vad gör jag nu? Jag kan inte ha någon kronofog på mig... Fins det ingen här som vet vad jag skal göra?
1468
246
Jag förmodar att du har en Enskild Firma? I så fall är det inget farligt om hon nu verkligen har lämnat det till Kronofogden. Men det är VIKTIGT att du bestrider kravet när/ om du får nåt brev från Kronofogden. Du behöver inte skriva nån anledning, utan bara att du bestrider kravet helt. Då lämnas ärendet vidare till Tingsrätten, och så får ni komma till ett avslut där. Du får ingen betalningsanmärkning om du gör på det sättet. Även om du i Tingsrätten skulle dömas att betala en viss summa till henne, så blir det ingen anmärkning.
1009
206
Hej igen, Jag håller fast vid mitt ursprungliga råd. Jämför vad det kostar att betala det hon kräver med vad en jurist kostar. Är du medlem i en arbetsgivarorganisation eller annat kanske du kan få gratis juridisk hjälp. Kanske du har försäkring som täcker en del? Har hon tagit hjälp av facket kommer de nog inte ge sig. Du kan inte blunda och vänta på att detta försvinner. Du som arbetsgivare har ett större ansvar än arbetstagaren, och du ses som en starkare part. Att du inte hanterat frågan tidigare och på ett bra sätt spelar ingen roll längre. Haka inte upp dig på att hon inte gjorde jobbet. Lös det här nu.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
6
Tack, Ingvar. Då gör jag så :) Ventar på ett brev från kronofogden. Johan, takk for svar. Men jag har gör allt jag skal göra. Det är hon som inte har gort det:/ Å betale någon som inte har gort sitt jobb, betyder jo at man godkänner att hon har jobbat...Då betalar jag heller en jurist som gör sitt jobb :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.