Håppas några har tips till mig (och undanser eventuelle skrivfel, då jag är norsk). Jag har en affär för djur (utan djur, men utstyr)
Jag anställde en dam på timmar och provition på provanställning 6 månader.. Hon startade 16 oktober 2017.
I dom första dagarna sa hon at hon kunne jobba gratis med att renska hos mina kaniner, och hon elskade mina hundar hur mycket som hälst. Det var lite jobbigt, men jag tackade sälvklart nei til alt hon sa.
Dagligen skulle hun jobba 30 minutter för att rasta mina hundar och 21. oktober skulle vi på marknad: Då skulle hon få 10% av innkomsten.
På marknadsdagen tog hon (uoppfordret) med sig sitt tält, något jag ochså sa nei til, nettopp fordi at jag inte ville betala något om det skulle gå i sönder. Något det gjorde. Hon sa det var ett billig telt, som det inte var så farligt med.
På marknadsdagen var hon mer upptagen av att snakke med sine bekanta enn å sälja saker. Men jag tänkte at hom måste få en sjans, då det var dag nr. 6.
Dag 8. frågar hon mig om hon kunne jobba kl 17. i stället för kl. 15. Jag sa nei, då det inte var något för sig, siden jag är hemma ca. 1 timme senare, kl. 1830. Så hon jobbade inte.
Dag 12. sa hon at hon inte kunne jobba fordi hon var något på skolan till sina ungar, och dom skulle göra i stand för halloween.
I denna tiden började jag å forstå att hon inte rastade mine hundar alls. Det var dagar när hon inte var tillstedet i det hele tatt och andra dagar när hon bare slepte loss dom i rastgården.
Hon beställte en kattlucka av mig. Hon fick 10% rabatt på den, men hon betalade inte: Hon sa: Å du passer vel på att ta bort det från lönen. Sälvsagt gjorde jag det!!! Hon fick den gratis!! Och det står varför på lönebeskedet! Hon fick ochså mat + drycka på marknaden.
Ja, jag la ut fellar, så jag är helt säcker på detta och att min granne, som skulle holle att öga på henne, aldrig såg att hon var ute med dom, forutan i rastgården en enstakat gång.
Varje fredag villa jag at hon skulle komme i affären för att uppdatera varann. Altså 3 fredager tillsammans.
Jag sms:a henne om detta och har det sälvsagt på mobilen.
4 veckan tog jag bort nyckelen som jag hadde ute för att hon skulle komme inn. Måndagen fick jag 1 sms: ingen tur i dag? resten av veckan hörde jag inget. Onsdagen schikade jag upps¨gningen i posten.
14 dagar senare fick jag sms om att hon hadde vär på semester og att hon hadde sms: a mig om det, Något som inte als stemmer. Hon skrev många andre mindre pena saker, som jeg har kvar. Jag svarade bare att jag inte kan ha folk som inte gör jobbet sitt.
I dag fick jag en sms till, med hot om "at hon kommer att gå vidare" med dette. Hon har varit i kontakt med facket och arbetsförmedlingen.
Hon sier ochså at hon skal ha betalt för när hon var på intervju + at hon skal ha betalt för dom 14 dagerna som upps¨gningen var...Men hon var jo på timmar, och har inte arbetat. Och krever OB-tillegg.
Hon krever også ett betyg på fors¨kring, ågot jag tyvärr aldri fikk gjort, då jag var mer upptagen med att se at hon inte gjorde jobbet och hob krever ett arbetsgivarintyg. Hon krever alt detta och pengar innan 11.12,
Jag svarede bare med ett OK.
Men var gör jag och vart skal jag gå för att få hälp?
Jag är jo inte det minste interesserad av att ge någon pengar eller annat till någon som inte gör jobbet...Någon som har några tips???