Senaste inläggen

"Finansiärer"

Jag undrar om någon här, kan svara på min fråga?
Att det finns mycket bedrägerier på nätet. Ja det vet man ju!
Men! Om man fått tag i en sk finansiär. Och denne säger sig ordnat ett banklån till en.
Kruxet är så här! Man skriver under ett avtal på ett lån. Väntar några dagar. Får sedan ett meddelande av finansiären, att man ha...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Handla utan momsregistrering och F-skatt

Hej,

Jag fick igår mitt aktiebolag registrerat av bolagsverket och har nu ansökt om momsskatt och f-skatt. Min fråga är om jag redan nu kan börja göra inköp till företaget t.ex. varor, domäner och bokföringsprogram eller om jag måste vänta tills jag fått momsskatt och f-skatt godkänt?

//Johannes

Kategori: Inköp

Hur fungerar detta med rapporter egentligen?

Jag använder ett något äldre bokföringprogram från 2013. Det var året innan K2 kom. Mitt program har resultat- och balansräkningar uppställda enligt ÅRL.
Jag redovisar numera enligt K2, och behöver resultat- och balansräkningar som stödjer detta. Nu för tiden har de flesta bokföringsprogram uppdaterat sina rapporter till något som typ heter...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

"egen insättning" HB, köp av restaurang & fastighet

Hej,

om jag startar ett HB och sedan lånar pengar privat säg 500.000, stoppar in det i bolaget, sedan köper jag en restaurang med tillhörande fastighet, kan jag då räkna detta som en "egen insättning"? och kan jag då plocka ut dom 500.000 under åren som "eget uttag"

// Anders

Hur bokför jag inköp av privatperson och sen export utanför EU

Hej,

Har precis startat en enskild firma och har inte jättebra koll på hur bokföring går till så bare with me.

Som rubriken lyder så undrar jag hur jag bokför inköp av varor av privatpersoner som jag sedan ska exportera ut utanför EU.

Låt säga att jag köper en tröja av Stefan för 100kr swishat fr...

Söker medgrundare/partner till affärsidé inom fitness/kost

Söker en driven medgrundare/samarbetspartner till en affärsidé inom fitness/kost. Konceptet finns redan utomlands och möjligheterna är stora för den svenska marknaden. Positivt om du har erfarenhet eller intresse för träning/hälsosam livsstil. Även positivt om du bor i Malmöområdet, men inget måste.

Vid intresse, skicka PM!

Kategori: Söker/eftersöker

Aktiekapital, använda för mjukvara/programering?

Hej!

Jag har en fråga angående antiekapitalet på 50000kr som man stoppar in när man startar ett aktiebolag.

Har läst att man kan använda detta för att tex köpa inventarier eller maskiner till företaget.

Min fråga är nu om man kan använda en del av de pengarna (20000kr) till mjukvaruutveckling av en ege...

Kategori: Allmänt

Fakturera kund när Enskild firma avregistreras

Hej

Jag har haft Enskild firma ett tag. Bestämde mig för några veckor sen för att bilda om till AB.
En person hjälpte mig med detta och beställde ett AB via Bolagspartner.
I samma veva har denna person också, tillsammans med mig, loggat in på verksam.se och avregistrerat min Enskild Firma.
Slutdatum för Enskild f...

Akut hjälp behövs! Adwords!

Hej! Jag har drivit företag inom bemanningsbranschen i ungefär 3 månader. Har inte fått några kunder ännu, testat annonsera med mera. Är rätt stor konkurrens men jag har en nischad idé inom branschen och hoppas kunna locka kunder tack vare högre kvalité än konkurrenterna. Jag behöver dock få folk därute att veta att jag finns och har funderar på Ad...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

hitta kunder till bemanningsföretag

Hej

Jag funderar på att starta bemanningsföretag, vill hyra ut servitörer samt diskare. Frågan : Är att ringa runt till olika restauranger och hotell det enda sättet att få kunder? Kan man göra det på annat sätt? I så fall hur?

Samt behöver jag kapital för att starta ett sånt bemanningsföretag just nu?

Köpa av sig själv samt kvitton.

Hej jag har lite funderingar. Jag ska strax starta ett företag bara för att kunna fakturera när jag jobbar som cykelbud. Jag har köpt en cykel på blocket som privatperson. Jag tänkte inte på att be personen skriva kvitto och undrar om jag kan köpa den på företaget ändå för att slippa inkomstskatten. Cykeln köptes för 3500. Jag har samma situation m...

Bokföra kunds kostnad

Hej!

Jag har ett företag i vårdbranschen där kunden får ersättning för mindre kostnader som denne kan tänkas ha pga funktionsnedsättningen. Det kan t.ex vara att han/hon vill ha med sig personal vid en konsert, ett biobesök etc.

Vår kund betalar denna kostnaden själv, skickar kvittot till oss också ersätter vi kunden m...

hjälp med plock & pack?

Hej.
Jag driver http://www.tredjepartslogistik.se en sida som fungerar som leadsgenerering och generell information om 3pl .

kika in på vår sida 
http://tredjepartslogistik.se/3pl-register/ (bläddra ned en bit och fyll i infon där)

gilla vår sida på facebook 
http://www.facebook.se/tredjepa...

Kategori: E-handel

Starta Aktiebolag

Jag undrar en sak. Om jag och en kollega ska starta ett aktie bolag tillsammans hur ska man då fördela ägandet på bästa sätt?

Bokföra försälj utanför EU när varan aldrig landar i sverige

Om vi har en kund utanför EU som beställer varor av oss och varan skickas direkt från fabrik i Kina till kunden?
Det enda vi gör är att hantera fakturan och tar in pengarna.

Hur bokför man detta bäst?

Kontrollbalansräkning

Hej!

Jag har nystartat AB och funderar på att göra viktiga inköp med en större andel av Aktiekapitalet, och då dyker frågan upp om kontrollbalansräkning.

Varorna jag köper är en bil och bilkomponenter som jag vill tycka är en (utmätningsbar) tillgång, dvs. inte en förbrukning . Bilen kommer inte att köras

...

Hur hyra verksamhetslokal av mig själv?

Jag ska starta eget och vill bedriva min verksamhet "på hemmaplan".
Vi har en stor lokal på vår tomt, som är nybyggd, och det är i denna lokal jag vill bedriva min verksamhet.
Jag är ensam i mitt företag och har inga planer på att utöka med flera anställda inom överskådlig tid.
Mitt företag är inom hantverkssektorn och beläg...

Hur ska man bokföra eget uttag av varor i en livsmedelsbutik?

Hi Everyone.

I hope it is okay to post in English.
You can however answer in Swedish.

I am about to run a grocery store. I would like to know how does one
do an accounting of goods used for own consumption or used for the store needs.
This question also covers if one uses the goods that...

Köpa befintligt företag

Jag jobbar idag i ett företag som ägs av min sambo och dennes föräldrar.
Vi planerar att gå isär och de vill inte driva företaget vidare.
Jag kan tänkta mig att driva det vidare i egen regi men måste då köpa företaget.
Vi har ett bra förhållande till varandra så vi kan föra en saklig diskussion utan problem.

Före...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fråga angående konsultbolag och bolagsform(er)

Hej

Trevlig sida, första besöket och kände direkt att jag fått en ny startsida =]

Till min fråga:
Jag och en kollega ska starta ett konsultbolag där vi hyr ut oss mot ett konsultarvode.

Jag har hört att man kan starta ett AB och sedan ha varsin enskild firma som man fakturerar AB med,
och p...