Colligent inkasso förföljer mig

18
För ett par veckor sedan fick jag flera samtal från Colligent inkasso där de lämnat meddelande att jag omgående måste kontakta dem och att det var mycket viktigt. Jag blev lite skrämd för jag har inga skulder och visste inte ens vilka de var. Är de bluffmakare? Jag googlade dem och det såg ju ut att vara ett företag men väntade med att ta kontakt tills de ringde igen och lämnade samma meddelande.

Till sist mejlade jag och frågade vad de höll på med. Uppmanades då skicka in mitt personnummer så att de kunde se vad ärendet gällde. Jag vägrade med den motiveringen att jag inte har några skulder och aldrig haft med dem att göra, föreslog att de istället skulle tala om vem de sökte, vem de ansåg hade detta nummer. Det vägrade de att göra och fortsatte kräva att jag skulle lämna mina personuppgifter. Jag kände mig förföljd och anklagade dem för att vara ett blufföretag, bad dem d å h. Det har varit tyst en vecka men nu har de börjat ringa igen. Jag befinner mig utomlands och svarar inte i telefon, de som vill mig något och som jag vill prata med har andra kontaktvägar. Känns som att jag vill polisanmäla dem men det vet ju alla att det inte skulle hända något a det. Vad gör man?
367
46
-Jag håller med dig om att en polisanmälan är i det närmaste meningslöst och jag menar -också inom massor av områden- där polisen lätt kan lägga ner hela saken p.g.a. att "brott ej kan styrkas" -Men kanske ändå.. eventuellt har andra råkat ut för skojjarna -och anmält Och i vart fall har du gjort vad som krävs för att skydda dig själv. Kan ibland vara bra att få papper på att polisen inte lagt ner tillräckligt arbete på att spana upp och kontrollera buset. Om de kanske ställer till något allvarligt i framtiden. Lycka till
Redaktuellt
1009
206
Är det så att de har ett inkassoärende ska de meddela dig med post. Frågan är då om du har en adress där du kan nås? Bolaget finns inte med på Svensk handels varningslista (men de kan ju vara skojare ändå). Det kan ju också vara så att du inte har en skuld, men att någon annan skojjare skickat något påhittat krav på dig till inkasso. Men man behöver väl inte göra något föränn man blivit underrättad av Kronofogden ändå. Är det något att bestrida kan man väl göra det där. Möjligen kan det vara en ide att polisanmäla som ni skriver.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.