[quote="Ingvar Wogenius" post=57312]Jag skulle nog vilja påstå att just det faktum att han inte bytt anställningen hos sin arbetsgivare, på en viss arbetsplats, mot en fakturering från bolag väger tungt i detta fall.
Han har ju aldrig varit anställd på den arbetsplats han nu arbetar som konsult mot, även om han tidigare var anställd inom samma koncern.
Det skulle ju kunna betyda att det arbete han utför, nu som egen konsult, och tidigare via bemanningsföretag, överhuvudtaget inte finns som anställningsalternativ.
Sen finns det andra saker att titta på. Om han exempelvis omfattas av några försäkringar som koncernen tecknar?
Och det verkar ju inte troligt i detta fall, då det tidigare utfördes av ett bemanningsbolag.
Många rättsfall man hittar är nämligen såna där man VILL bli betraktad som anställd, med tanke på alla de fördelar och trygghet en anställning för med sig.
Men så snubblade jag över detta ställningstagande från skatteverket, och där tycker jag nog det blir punkt på denna diskussion..
För jag tolkar inte Joachims inlägg som att det handlar om ett skenavtal.