[quote="Ingvar Wogenius" post=57312]Jag skulle nog vilja påstå att just det faktum att han inte bytt anställningen hos sin arbetsgivare, på en viss arbetsplats, mot en fakturering från bolag väger tungt i detta fall.
Han har ju aldrig varit anställd på den arbetsplats han nu arbetar som konsult mot, även om han tidigare var anställd inom samma koncern.
Det skulle ju kunna betyda att det arbete han utför, nu som egen konsult, och tidigare via bemanningsföretag, överhuvudtaget inte finns som anställningsalternativ.
Sen finns det andra saker att titta på. Om han exempelvis omfattas av några försäkringar som koncernen tecknar?
Och det verkar ju inte troligt i detta fall, då det tidigare utfördes av ett bemanningsbolag.
Många rättsfall man hittar är nämligen såna där man VILL bli betraktad som anställd, med tanke på alla de fördelar och trygghet en anställning för med sig.
Men så snubblade jag över detta ställningstagande från skatteverket, och där tycker jag nog det blir punkt på denna diskussion..
För jag tolkar inte Joachims inlägg som att det handlar om ett skenavtal.
[i]Skatteverket anser att domarna begränsar Skatteverkets möjlighet att vid beslut om arbetsgivaravgifter bortse från civilrättsliga avtal där uppdragstagaren haft F-skatt. I flertalet ärenden där Skatteverket tidigare funnit att en utbetalad ersättning som avser en VD, styrelseledamot eller konsult m.fl. ska beskattas som lön för denne, trots att ett bolag med F-skatt formellt har mottagit ersättningen, kommer arbetsgivaravgifter därför inte att kunna krävas av uppdragsgivaren. [b]En effekt av detta är att Skatteverket i större utsträckning kommer att acceptera att konsultarbete av olika slag skett via eget bolag, och det är främst vid skenavtal som man kan bortse från ett godkännande för F-skatt.[/b] Med skenavtal menas att avtalet inte motsvarar vad parterna egentligen kommit överens om. Enligt allmänna rättsprinciper ska i sådana fall avtalens verkliga innebörd läggas till grund för beskattningen. Ett exempel är att ett redan ingånget anställningsavtal med en person formellt skrivs om med ett bolag med F-skatt som uppdragstagare trots att anställningen är avsedd att fortsätta som tidigare.[/i][/quote]
Hej igen Ingvar
Du blandar ihop F-Skatt med bedömningen om vilket inkomstslag en intäkt är. Dessa är två skilda frågor. Kommentaren som du kopierade från SKV har att göra med bedömning kring F-Skatt och när arbetsgivaravgifter ska och inte ska betalas. Om du också hade kopierat in rubriken från ditt citat hade det varit tydligare. Rubriken lät ju "I vilka fall kan Skatteverket bortse från en F-skattsedel?". Som jag förklarade innan är Joachims fråga en annan. Frågan är [b]inte[/b] om F-skatten kan bortses från, frågan är vilket inkomstslag tillhör Joachims intäkt? Båda dessa frågor kan utredas oberoende av varandra, även om diskussionen kring dem är snarlika. Igen, detta är skatterättens A och O: i vilket inkomstslag ska personen beskattas för sin intäkt?
Du har däremot helt rätt i din kommentar om försäkringen. Om Joachim till exempel har egna försäkringar pekar detta på att han bedriver självständig verksamhet.
Angående ditt påstående kring vad många rättsfall handlar om: ja det har du rätt i men det finns också många som handlar om just precis det motsatta. Se RÅ 2001 ref 25, eller till exempel förra årets uppståndelse kring beskattning av styrelsearvoden (HFD 2017 ref 41).
Jag får återigen summera: frågan handlar om i vilket inkomstslag intäkten borde beskattas i. Detta görs utifrån tre kriterier: vinstsyfte, varaktighet och självständighet. Det borde vara självständigheten som kan ifrågasättas i Joachims fall. Det är inte enstaka händelser som avgör detta utan det är helheten. Avgörande faktorer (enligt praxis) kan till exempel vara försäkringar, antal kunder, vem äger arbetsverktygen, ersätter man en eller flera ordinarie anställda, med mera.
@Ingvar, det känns som att du skulle tro att jag inte håller med i din bedömning. Jag säger inte att du gör fel bedömning, jag säger att bedömningen inte helt och hållet kan göras så som du beskrev den. Det kan mycket väl vara så att det inte föreligger någon dold anställning.
Det exemplifieras klart och tydligt i förarbetet till lagstiftningen kring inkomstslaget tjänst (13:1 IL) hur bedömningen kan göras för bolag som "hyr ut sig själva". Enligt rättskälleläran är förarbeten en oerhört viktig rättskälla och därför borde Joachim kunna göra en rimligt säker bedömning om han återkommer med mer info om vem och vilka hans uthyrning av sig själv anser att ersätta.
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på
[email protected]