När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
1: Hur skulle du formulera en motivering för kunden för ett pris relaterat till kundens betalningsförmåga?
2: Hur skulle du formulera en motivering för kunden för ett pris relaterat till det värde en produkt/tjänst tillför kunden?
Utgå gärna från speaker-branschen och följande exempel:
Priset gäller de tids- och rums-begränsade användningsrätterna till en talinspelning i en reklamspot för en produkt, t ex ett år i reklam-TV-sändningar över stockholmsområdet.
Intressant i sammanhanget är också om det finns exempel på företag som sätter pris efter betalningsförmåga och/eller värde för kunden samt vilka kriterier som i så fall används, t ex köparens omsättning eller vinst eller...
Svåra frågor, kan göra ett försök:
1. Baserat på omsättning, antal anställda (osv) så tror jag att vi här har ett attraktivt pris till dig
2. Denna frågan är lite luddig och svaret kommer bli än luddigare. Det du kan marknadsföra är tidigare kunder som referenser, exempelvis "när företag X körde en kampanj såg man en ökning av leads med 300%"
Jag kan väl säga att som kund tar jag sådant med en nypa salt och lever efter devisen att man betalar efter resultat. Det har gjort att många företag försvunnit från radarn men istället får jag företagare som genuint tror på sig själva att arbeta med.
Hos mig jobbar vi delvis efter betalningsförmåga, likaså gör hotell och resebranschen det också. Det vill säga att populära resmål eller restider är generellt dyrare och det anpassas också efter säsong.
Men om populär resmål och vissa tider på säsongen har speciella priser, så är det ju inte en anpassning till kundens betalningsförmåga, utan snarare en anpassning till er egna verksamhet och möjligheten att optimera intäkterna.
Det går ju naturligtvis åt båda hållen, men utgångspunkten måste först och främst vara att titta på vad det egna företaget har för kostnader, och utifrån det sätta ett pris på tjänsterna.
Därefter kollar man vad marknaden erbjuder, och vad konkurrensen säger. Visar den analysen då att man själv ligger alldeles för högt eller lågt i pris, så får man fundera på vad man ska göra åt det.
Ligger man för lågt i pris så är det ju enkelt. Då är det bara att höja. Ligger man för högt så blir det värre. Då måste först den egna organisationen kollas upp och se vad man kan skära på.
Ser man då att man sitter fast i en massa fasta kostnader som inte går att ändra på, så får man skippa affären denna gång, och försöka att minska sina kostnader.
Något som ofta visar sig inte vara så enkelt. Att dra på sig fasta kostnader är inget problem. Att bli av med dom är sju resor värre.
Att bara sätta ett pris anpassat efter vad kunden vill betala, är ju livsfarligt om man inte har analysen över sitt eget pris klar först.
Tack, Daniel och Ingvar, för att ni tog er tid att kommentera!
Sorry, jag borde ha varit tydligare i min frågeställning. Menade inte att man kan sätta pris ENBART efter kundens betalningsförmåga och/eller värdet för kunden, även om det skulle vara intressant att få exempel på företag som praktiserar det och i så fall hur.
I speakerbranschen kan man säga att vi faktiskt tar betalt efter betalningsförmåga och värde för kunden, men bara indirekt. T ex står en reklamkampanjs omfattning i regel i relation till annonsörens storlek och betalningsförmåga. Och omfattningen mätt i hur många öron som kommer att höra min talinspelning i kampanjen bestämmer mitt pris. Det tycker ingen kund är konstigt.
Tanken på hur det skulle kunna gå till att mer direkt koppla till betalningsförmåga och värde väcktes när jag stötte på ett tyskt produktionsbolag som har olika priser för kunder större eller mindre än "250 employees" och större eller mindre än "€50 million in annual revenues". Ingen närmare motivering.
Svensk Voiceover
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.