- mat och logi 1800 kr ink 12 % moms (192,86)
- dryck 446 kr inkl 25 % moms (89,2)
Vill vara generös och ge tillbaka tillsuppleant, som inte får någon ersättning, men ändå tar/har ett stort ansvar för att ersätta mig ifall något skulle hända.
Det jag funderar över kring första styrelsemötet är:
- Måste jag betala detta ur egen ficka?
- Kan jag ta dess kostnader på företaget?
- T.ex. om jag tar allt som ej avdragsgillt samt om jag inte gör något avdrag för inkommande moms? Jag vill göra det så enkelt som möjligt och behöver inte optimera och vill undvika att chansa med bokföring och undvika förmånsbeskattning.
T.ex. bokföringspost mat och logi:
[strike]6072 Representation, ej avdragsgill[/strike] 6992 Övriga externa kostnader, EJ avdragsgilla[table] | 1800 | 0 |
1930 Företagskonto | 0 | 1800 |
2640 Ingående moms | 0 | 0 |
T.ex. bokföringspost dryck:
[strike]6072 Representation, ej avdragsgill[/strike] 6992 Övriga externa kostnader, EJ avdragsgilla[table] | 446 | 0 |
1930 Företagskonto | 0 | 446 |
2640 Ingående moms | 0 | 0 |
Utöver svar på ovan fråga har jag förhoppning om att få lite klarhet i hur ej avdragsgilla kostnader kan användas i bokföringen, d.v.s. när är det ok och när är det inte ok. Går det att använda för nästa vilka kostnader som helst där man är tveksam?