Storlek emballage, för och nackdelar

2
Hej allihopa,

Håller på att starta upp ett företag inom acessorarer/detaljhandel och planerar att starta med näthandel och successivt försöka få ut produkter i butiker. Ambitionen är att kunna sälja över hela världen och har därför några funderingar.

Jag vet att vissa företag säljer produkter som ska kunna gå ner i ett brevinkast för att underlätta hantering och även bli kostnadseffektivt (antar jag?). Har samtidigt tagit fram en låda jag är väldigt nöjd med och kom på brevlåde-faktorn först senare.

Att göra om lådan är ett alternativ, men skulle också ta lite av udden ur presentationen av produkten som ska ha en air av exklusivitet/lifestyle.

Sedan tänker jag att brevlådor säkert ser väldigt olika ut beroende på land, plats, kultur.

Det enda jag vet är att jag vill få den totalvikten 100 gram för att hålla portot på en rimlig nivå för kund.

Vad skulle ni tro är för- och nackdelar med att kunna få ner ett paket i brevinkast kontra att prioritera design och hämta ut det hos ett postombud?

Tacksam för svar!

Jon
367
46
[b][color=#0000ff]Ju bekvämare för kunden desto mer benägen att köpa förståss.[/color][/b] Hem direkt på hallmattan uppskattas. f.ö. är det snart slut med hallmattorna, Det blir allt oftare postskåp nere i entrén. MEN risken med att skicka en försändelse som man inte har koll på under resans gång är både osäkert och obehagligt. för båda parter. Kan man köra hem pizzor i parti och minut så borde det ju kunna ordnas hemkörning av försändelser av inlämningsställena lokalt, Bättre då att skicka [color=#0000ff]"Fraktfritt"[/color] och framföralll [b][color=#0000ff]spårbart[/color][/b] Jag sänder allt inom SE via Postnord[color=#0000ff] Skicka lätt[/color] Printar ut adressetiketten, får mail från Postnord när kunden fått besked att försändelse finns att hämta. Att skicka utomlands utan FörsändelseID/spårbarhet är alltid[b] otänkbart.[/b]
Redaktuellt
2
Tack för svar, Imre! Så klart, men det beror också lite på varan, antar jag? Eller? Typ likställa en pizza med ett diamantsmycke? Men du kanske har rätt. Idag bryr sig kanske inte konsumenten om hur de får sin vara så länge de får det de vill ha. Skicka lätt verkar ju f.ö. suveränt prismässigt. Vet du om det finns en liknande förmånlig tjänst med Postnord för utlandsförsändelser?
367
46
-Ja ursäkta. Pizzan var mera en släng åt många utlämningsställen som gnäller över platsbrist- läser att en del ICA-handlare säger upp avtalen med Postnord- lite entreprenöriellt tänk hos dem: leveranserna kanske rentav kan leda till passa-på-när-man-ändå-kör-merfösäljning-- Men jovisst Postnord och alla de etablerade transportörerna har suveräna ID-system så att du och kund kan kolla var försändelse befinner sig-. ibland kopplat till försäkring m.m. Jag skulle aldrig våga sända något -speciell inte utomlands. utan sådan leveranskontroll. Men för vissa länder hjälper det inte vad man gör. Det kan växla från tid till annan geografiskt. Senast tror jag det var Amazon som uttryckte oro för att sända varor till Italien...
Redaktuellt
36
3
Allt beror på värdet av det du skickar. Diamantsmycken är en högvärdesprodukt som du vill både ha full spårbarhet samt försäkring på. Då kan du inte skicka som "brev". Skicka lätt är en brevhybrid som saknar viktiga scanningspunkter i logistikflödet. Du behöver använda dig av MyPack om vi pratar PostNord. Där kan du välja olika tilläggstjänster för utkörning etc. Dessutom är det fullt sårbart inom nätverket. Detta finns även som en fullt spårbar brevlådetjänst. Men garanterat finns begränsningar i försäkringsskyddet då. Är det extremt högt värde i produkterna så duger endast kurirtjänster.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.