Ekonomi

Vinsten efter såld tjänst!

Hej!

Har en tanke på att starta eget, som många andra här inne.

Min fråga är:

Om jag köper en tjänst för 20 000 kr + moms 25 % =...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skatta för reklam på datorskärmar?

Hej!

Om en datorskärm tex. sitter på ICA Maxi och gör reklam för tex. Arla. På skärmen är arlas logo och lite om deras produkter.

Skatt...

Var ska jag börja?

Hej. Befinner mig i ett fruktansvärt kaos och går bara dag som natt i tankar, men kommer inte fram till något. Någon här kanske har erfarenhet och kan...

Inrikes endagstraktamente

Vilka regler gäller för att få ersättning för inrikes endagstraktamente på 210 SEK (ingen reduktion för frukost, lunch eller middag)?

Gäller de...

Bokföring av skattefri milersättning

Jag är delägare i ett handelsbolag. Vi vill ta ut den skattefria delen av milersättningen. Jag vill helst använda konton 7331 (skattefri milersättning...

statlig inkomstskatt??

en liten fråga ang statlig inkomstskatt 2009

betalar jag 20 procent  endast på beloppet över brytgränsen plus kommunalskatten förstås.. om jag...

Bokföring av försäkringar

Är det något speciellt man ska tänka på när man bokför försäkringar i och med att det inte är någon moms på dessa kostnader? Jag vill hålla antalet ko...

Står frakten rätt på fakturan? Och hur bokföra isåfall?

Fick en faktura från min leverantör där det står:

Netto 9465kr
Moms 2507,5
Frakt 565kr
Öresutjämning 0,5kr
Att betala 12538,00kr

Komma i kontakt med affärsängel?

Hej!

Har funderat på komma i kontakt med en affärsängel men har svårt att hitta. Sökt en del på internet men kommer fram mycket irrelevant.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföringsprograms frågor

Hej!

Jag har tittat på BL Start och känner att det skulle kunna vara ett program för mig. Men jag har en liten detalj som jag har hakat upp mig...

Anställd av eget AB?

Hej,

Jag reggar just nu ett AB och får frågan av bolagsverket om AB:et ska ha anställda. Jag antar att jag blir anställd eller har jag som ägar...

Omedlebart avdrag för inventarier upp till 21 400kr

Jag vill ha lite hjälp av er experter.
Vi är ett litet företag. Vår revisor vill nu (fr.o.m 1 jan, 2009) att vi gör direktavdrag för alla inventari...

momsrapport ingående moms minus

Hej!

Jag har en enskild firma, är en nybörjare i bokföring och har en fråga. När jag gör en momsrapport i min bokföringsprogram (e-conomic) vis...

Kontering av momsredovisning för ett handelsbolag. Hjälp!

Hej!

Hittade till detta forum när jag sökte information om hur jag ska kontera momsredovisningen i ett HB när jag är delägare i. Jag har läst e...

Ersättning???

Hej, då jag nyligen startat mitt företag som hantverkare/snickare så har detta forum gett mig en hel del svar redan, men en sak har jag inte lyckats h...

Verifikation för konto 1620

Hej

Jag säljer massage mot kontantförsäljning med kvitto som verifikation. Normalt bokför jag den ökade tillgången mot "1911 Huvudkassa". Nu ha...

Garanti från grossisten

Hej alla. Nu har vi hamnat i en situation som jag tycker låter helt galet och måste då rådfråga Er mer kunniga.  🙂

Vi säljer datordelar mm och...

Kategori: Inköp

Bokföring av maskinkostnader?

Hej!
Jag driver en byggfirma och till vissa jobb hyr jag in maskiner/lift/ställning för att kunna utföra tjänsten. Kostnaden för detta betalas i s...

Bokföra ett inköp med egna pengar i handelsbolag

Hejsan.....denna fråga kan ha svarats förrut men jag kunde inte hitta någon svars som besvarade  frågan riktigt.

Jag/vi har gjort inköp med egn...

Verksamhetsbeskrivning AB

Hej på er,

Jag startar i dagarna upp ett AB och ska bedriva handel över internet. Jag vet dock inte exakt vilka varor jag kommer att sälja och...