Ekonomi

Köpa varor av mig själv

Har en enskild firma där jag nu från en leverantör kan beställa varor jag behöver själv och inte till företaget. Hur beter jag mig då för att s.a.s kö...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

företagskort och bankkonto

Hej,

Jag behöver ett företagskort som inte har några uttagsavgifter i utlandet. Jag kommer att resa väldigt mycket i företaget och komm...

Kategori: Inköp

Hur beräknas vinstskatten?

Hej!
Jag har bara haft mitt företag i cirka 8 månader och har hittills inte haft så mycket anledning att fundera över vinstskatt/bolagsskatt o...

Bokföring av tull & moms inköp utanför EU

Hej hur bokför jag detta. kolla bifogad fil.
Själva köpet ligger på två olika bokföringar så som nedan. Köpet gäller 2014 så det nya reglera h...

Bokföra utgift i efterhand för förra kvartalet

Jag har ett kvitto som jag missade att bokföra i det förra kvartalet, och jag har redan lämnat in momsrapport för den perioden. Kan jag bokföra utgift...

Hur vet jag hur många aktier jag skall ha i mitt bolag?

Jag har verkligen sökt överallt i flera dagar efter information kring detta och har t.o.m. ringt Bolagsverket två gånger utan att de har kunnat ge mig...

Två bokföringsfrågor

Hej, nybörjare på bokföring undrar:

Jag har en kundfaktura jag gått med på att annullera. Hur förhåller jag mig till det bokföringsmäss...

Kontoplan, nybörjarfråga

Hej!

Jag sitter och knåpar på mitt livs första kontoplan. Jag har ingen erfarenhet alls och därmed svårt att överblicka hur kontona kom...

Bokföring i AB med liten aktivitet

Hej företagare,

Jag har startat ett AB som jag i år använt för att utföra ett par mindre konsultuppdrag där jag i huvudsak har skrivit...

Bokföring av utrustning som inköpt före registrering av företag

Jag har lovat hjälpa min som med bokföringen på hans nya företag. Under det senaste året har han inköpt kamera och annan utrustning som han behöver i...

Kategori: Inköp

Överlåta bil med lån från EF till AB

Det är så att jag har en enskild firma sedan några år, för dryga halvåret sedan köpte jag en bil till företaget. Min enskilda firma står på lånet för...

Frågor kring bokslut

Hej!
Jag har för första gången deklarerat på egen hand för mitt nystartade aktiebolag (inne på år 2 nu). Jag har bokslut som slutar i juni, så...

Hjälp med att räkna ut soliditet

Jag har nyss betalat bort ett större lån. Om jag har fattat rätt så bör väl detta påverka soliditeten positivt. Behöver hjälp att räkna ut den som sag...

Inköp IT tjänster från privatpersoner utanför Sverige

Hej,
jag driver lite olika hemsidor, men är egentligen ingen stjärna på det där med webbdesign och programmering. Därför har jag tagit hjälp a...

Starta och bli anställd i eget aktiebolag

Jag är i tankarna att starta ett eget AB nu till början av nästa år och har några funderingar som jag hoppas nån skulle kunna hjälpa mig med. Jag har...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Intäkter på hemsida

Hej, håller på att dra igång en hemsida och undrar på vilka sätt man kan få intäkter? Vi säljer ingenting utan räknar med att få intäkter via traffik....

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Ta med grejer in i nystartad EF

Jag har just startat enskild firma och har en del privata grejer jag ska ta med in i verksamheten. Inte varulager utan grejer att använda själv för at...

BOKFÖRING PÅ NY NIVÅ

Hej alla entreprenörer!
Det är såhär att jag just nu är i starten att starta en bokföringsfirma, men inte vilken bokföringsfirman som helst. Ut...

Bokföring för en nybörjare

Jag har nyligen startat enskild firma som säljer en tjänst. Jag har ett bokföringsprogram som jag planerar att använda mig utav. Jag undrar hur jag g...

Inköp av tjänst från företag utanför EU som innehar EU VAT nr

Hej

Fler och fler företag utanför EU skaffar numera EU VAT nummer. Deras VAT nummer börjar alltså med EUXXXXXXXXXX

Ska d...