När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej Sebastian!
Jag är ganska ny i gemet, så jag är lite osäker på det mesta. Med det sagt - så här har jag förstått det:
Jag antar att du pratar om enskild firma och har förenklat årsbokslut? I så fall gäller att utgifter du haft före firmastarten kan dras av om de skulle varit direkt avdragsgilla i en redan startad firma. Och det bör ju gälla för din domän. Utgifterna får inte heller vara för gamla - de får inte ligga längre tillbaka i tiden än kalenderåret innan du startade firman. Startade du firman i år kan du alltså dra av inköp från 1 jan 2015 och framåt.
Och här kommer själva svaret på din fråga:
Du ska inte bokföra kostnaden i firman och den ska inte stå med i en eventuell öppningsbalansräkning. Du ska istället dra av den direkt på deklarationsblanketten (NE sid 2).
Det mesta av dessa fakta har jag direkt från boken "Bokföring och bokslut i enskild firma - förenklat årsbokslut enligt K1-reglerna" från Björn Lundins förlag (5:e upplagan sid 60).
Jag vet att vissa företagare inte gör såhär, de drar av utgifterna i firman. Jag vet dock inte hur de gör i detalj och jag har förstått det som att det inte är okej enligt Skatteverket.
Nackdelen med att bara ta med det i deklarationen är ju att du missar momsavdraget. Det kanske inte spelar så stor roll om det är en domän man köpt för några hundralappar, men det kan ju finnas andra fall.
Enklast är att man bokför alla inköp precis som vanligt på den första dagen när firman finns, och betalning får ju då ske med egen insättning eftersom det inte sker nån penningöverföring. ( den gjordes ju den dag grejen köptes)
Vid en eventuell kontroll av momsen, så är det extra viktigt att kunna visa att inköpet har ett direkt samband/syfte med företagsstarten.
Det går alltså inte att köpa en speldator till ungarna, och sen ett år senare dra av kvittot när man startar firma och hävda att den köptes för att man skulle starta eget.
Principen när det gäller momsavdrag är egentligen att man måste sälja nåt för att få dra av moms på sina inköp. Men skulle man följa den så skulle ju inte en kotte kunna dra av moms på grejer som köps in vid företagsstarten, så det räcker att kunna visa att det är sannolikt att man kommer att sälja nåt.
Man får heller inte dra av nån påhittad fiktiv moms på grejer man ägt och sätter in i sin firma när man startar. Vanligt är ju att man samlar på sig t.ex verktyg under lång tid innan.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.