Del 8 i vår exportguide för småföretagare. Se del 7: 5 måsten för framgångsrik marknadsetablering utomlands

5 tips om relationer

Rutiner, bra eller dåligt? Att på ett naturligt sätt kunna kontakta sina internationella partners för att diskutera kpi:er och resultat är inte alltid så lätt. Speciellt inte i början då man är en liten del av deras omsättning. Organisationen är kanske annorlunda och hierarkien kan ställa till det för dig. Håll kontakt med en rätt person och släpp inte beslutsfattarna ur sikte. Jobba på detta från dag 1, varje vecka, var 14:e dag eller månadsvis. Upprätta säljcykler och var relevant. Arbeta dig in i deras medvetande och rutiner. Visa att du är intresserad av att ni ska lyckas. Över tid kommer du att få en klar bild av åt vilket håll det går och det ger dig möjligheter att göra eventuella förändringar innan det går för långt åt fel håll. Men hur skapar man ett naturligt utrymme hos sin nya partner?

Vodka? Golf? Events? Middagar och presenter? Vad tänker du på när det gäller att bygga relationer?

Tiden då man var tvungen att dela en vodka med sin ryska kund är som tur förbi. Golf, om du kan - varför inte? En gåva med personligt intresse -javisst! Mutor…nej. Middagar ger tid för samtal, ni lär känna varandra. Det allra viktigaste är äkta intresse. Det är till och med viktigare än att kunna språket. Om språket är ett hinder, våga bjuda på dig själv. Obs! Inte i förhandlingar, då måste du ha stenkoll. Använd tolk.

Jag har haft varma relationer med kunder där vi inte alls talat samma språk. Då har vi använt digitala tjänster och hjärtat. Det är såklart inte lätt för alla, men att bjuda på sig själv är ett måste ute i världen. Vill igen påminna om att #sverige1promille, det mesta görs på lite annat sätt utanför våra gränser. Så vidga dig.

Vad pratar man om då? Såklart hälsan, familjen, vad som är aktuellt i just det landet. Hörde att på ett internationellt event med middag i Frankrike ville de franska representanterna inte sitta bredvid just svenskar, för de hade inget att konversera om annat är sina affärer. Fransmännen har ett ofta ett bredare register inom till exempel kultur. Tycker du detta är svårt, förbered dig lite och fundera på vad du kan tänka dig att diskutera om utanför affärerna. Vädret fungerar såklart, men inte en hel middag.

Hur nära vill man komma? Det måste man naturligtvis bestämma själv. Något man bör komma ihåg är att det ska när som helst gå att avsluta ett samarbete. Det privata får inte komma emellan, däremot ska relationen göra det lättare för dig att ta upp de frågorna. Det är en balansgång!

  • Var generös – bjud på dig själv
  • Var dig själv - var äkta
  • Var intresserad – på ett personligt plan
  • Var arbetsam - jobba tillsammans
  • Var relevant – ha säljcykler

Men ibland förstår man dem helt enkelt inte, når inte fram. Deras affärskultur är så annorlunda.

Del 9: Om skillnader i affärskultur


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.