Del 6 i vår exportguide för småföretagare. Se del 5: Olika säljkanaler och dess för- nackdelar

När man hittat sin kund känns ofta allt toppen. Som att hitta en ny kärlek, man ser inga problem i början, bara en ljus framtid tillsammans. Men det finns mycket som kan hända; konjunktur, pandemier, uppköp, konkurrens, kassaflöde, konkurs o s v. När känslorna svallar är det läge att kolla på vad ni kommit överens om skriftligen. Det är tryggt.

Vilken typ av avtal ska man då skriva?

-För återförsäljare räcker ofta en prislista (så skicka dem inte hursomhelst). Ha en plan för hur du vill täcka marknaden, vem ska få prislistan och hur många. Det går inte att ändra pris hur som helst och skicka inte olika listor till samma typ av kund. Ha koll!

- För agenter och distributörer finns standardavtal och dem kan man använda sig av som bas. Viktigt att lägga till är så kallad minimimål per år för de är din nyckel ut ur samarbetet ifall det inte fungerar. Det är inte detsamma som mål för säljaktiviteterna, de kan vara högre. Men en undre gräns måste sättas. Tänk också på var tvister ska avgöras, att det är på en plats och på ett språk du kan hantera. Det finns standardtexter för Force Major och friskrivning från ansvar. Ha med dem. Agenter skyddas av en rigorös EU-lagstiftning som du inte kan avtala bort.

- Ska du längre ut i världen är det bra att ta hjälp av lokala advokater eller konsulter. Olika lagar gäller och det viktigt att inte fastna i något som begränsar framtida möjligheter. Det är förbjudet att vara naiv – tuffa till dig – men kommunicera det på ett vänligt och respektfullt sätt. I vissa fall kan man inte sälja överhuvudtaget utan rätt certifikat. 

När man ska skriva avtal kommer ofta frågan om geografiskt område upp, förr var det vanligt att ge exklusivitet i ett land eller område. Min mening är att den möjligheten inte finns längre. I takt med internationaliseringen blir både företag och konsumenter modigare och modigare och handeln över gränserna bara växer. Därmed inte sagt att marknader inte kan begränsas, de gör de oftast automatiskt genom språk, kultur och trygghet. Men i e-handelns tidevarv är verkligheten allt annat än exklusiv. För att lyckas få in en produkt på en ny marknad är nyckeln att konsumenten ska känna sig trygg. Att få kunden att tro att de köper lokalt ger bästa tänkbara trygghet, försök få in den känslan. 

Korruption är mycket vanligt i vissa delar av världen, så se upp för hur du skaffar dig nödvändiga testfakta eller certifikat. Det går att göra det mesta för att kamma hem affärer, lagligt och olagligt. Som en kund sa till mig: ”Nothing is allowed, but anythig is possible”. Ditt Code Of Conduct beskriver hur långt du vill gå. 

I USA är rättssystemet annorlunda och där har många har en advokat. De kopplas inte in först när något hänt, för dem är det bara en tidsfråga. Det handlar inte OM utan NÄR. Det finns svenska lokala advokater som man kan ta en kontakt med innan man drar igång. 

Vill du känna dig ännu mer säker - kalkylera din risk. Vad kan gå fel? Vad är det värsta som kan hända? Hur hög är risken? Vad blir konsekvensen? Du kan värdera riskerna och agera/ prioritera på ett sätt som säkerställer affären på lång sikt. Med en god natts sömn har du ork att göra upp planer för marknadsföring och försäljning.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.