Projektet beskrivs som ett alternativ till traditionell nyhetsrapportering och public service. Ambitionen är att ge utrymme åt perspektiv som enligt skaparna ofta saknas i etablerade medier.

– 100 % är varken ett “mediehus” eller ett “alternativmedie”. Det är en motståndsrörelse, en folkrörelse och en plattform för att tillhandahålla alla de perspektiv som de etablerade medierna utelämnar, säger Henrik Jönsson i den video där han presenterar satsningen.

Han fortsätter: Vi vill bidra med en mer heltäckande bild av verkligheten.

Jönsson är chefredaktör, delägare och programledare. Vid sin sida har han Marie Söderqvist som vd, delägare och ansvarig utgivare samt Per Gudmundson som redaktionschef. Bland skribenterna finns profiler som Alice Teodorescu Måwe, Hanif Bali och Jan Emanuel.

I utbudet planeras videoklipp, artiklar, krönikor, analyser, reportage, poddar och debattmaterial – allt med en tydligt marknadsliberal och frihetligt konservativ utgångspunkt. Jönsson understryker att projektet inte gör anspråk på opartiskhet.

– Vi gillar fria människor och fria marknader. Vi vill ha högt i tak, låg skatt och ett varmt civilsamhälle snarare än en kall byråkrati. Vi vill ge mer makt till dig och mindre makt till politiker, säger han.

Satsningen finansieras av flera företagsledare och kommer att vara öppen utan betalvägg. Den som vill stötta projektet kan betala en årsavgift på 1 249 kronor.

Enligt Jönsson är detta ”Sveriges största mediesatsning på decennier”. Nyheten har också fått internationell spridning – bland annat har Elon Musk kommenterat initiativet – medan public service ännu inte rapporterat om det.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.