Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Flitig skribent
663
10

Starta ett land – vill du följa med?

Jag har länge undersökt och fantiserat om att starta ett eget land. Lite som en pojkdröm, fast ändå på riktigt laugh

Jag tror inte på utvecklingen i Sverige och kan inte se hur problemen skulle lösa sig över tid. Bara två saker av alla tusen som nyligen kommit upp i flödet i sociala medier:

https://www.facebook.com/share/v/1EYd76R3SS/ (Lawen Redar, som själv bor i Danmark och vill bestämma över svenskar, och klart är en stark statsministerkandidat till Sveriges största parti. Hon anser att det inte finns nog med tvång och att det är ett problem när folket väljer sina egna liv. Hon vill och kan snart styra landet.)

Den andra minst lika oroande. Chockerande: https://x.com/Careerflex/status/1992751754791002352 (den amerikanska familjen fick fly från Sverige och hitta flyktväg för att inte bli upptäckta med risk att staten/socialen tog deras barn. De är nu i säkerhet från svenska myndigheter. I USA.)

Men nog om problem. Jag vill prata möjligheter smiley

1. Val: Den klassiska vägen: vinn ett val, skriv om lagarna eller förhandla fram en ny stat. Problemet? Alla vill samma sak. Extrem konkurrens.

2. Revolution: Historiskt effektivt – men blodigt, farligt och knappast något någon rekommenderar.

3. Krig: Det mest traditionella sättet att rita om kartan och samtidigt det sämsta.

4. Mikronationer: Någon utropade väl sig till kung på en oljeplattform. Sen fanns Cospaia. Dessa håller dock sällan så länge.

5. Seasteading: Flytande städer i internationellt vatten. Fascinerande idé, och kanske framtiden men ännu bara prototyper och entusiaster på kryssningsfartyg.

6. Rymden: Kolonisering av Mars och månen. Skoj att följa men det får Elon Musk syssla med.

7. Network States: Det sjunde sättet börjar på internet för att sen ta över en eller flera fysiska landområden.

Jag utgår från boken The Network State som författaren sammanfattar med: “En network state är en starkt sammansvetsad online-gemenskap med förmåga till kollektiv handling, som crowdfundar territorier runt om i världen och så småningom får diplomatiskt erkännande från redan existerande stater.”

Så börjar man:
- Starta en digital gemenskap kring en tydlig idé eller värdering.
- Organisera gruppen som en online-community som faktiskt gör saker.
- Köp fysiska platser – lägenheter, enklaver och småhubbar över hela världen med hjälp av crowdfunding där communityn går in med pengar.
- Sy ihop allt digitalt → ett ”network archipelago”.
- När gemenskapen är tillräckligt stor (1–10 miljoner människor globalt): förhandla om officiellt erkännande.

Det påminner om en diaspora, fast i omvänd ordning: kulturen skapas online först, och därefter kommer de fysiska platserna.

Vad krävs för att räknas som ett ”riktigt” land?
- Miljoner digitala medborgare
- Crowdfundad mark över hela världen
- Egen ekonomi och valuta
- Social legitimitet: Erkännande från andra länder och institutioner

Jag menar alltså allvar med detta och jag upplever att många är trötta på allt som händer och vill fly - detta kan vara just det många behöver.

Saken är ju den att det kan skötas från skrivbordet där man befinner sig nu och byggas ut.

Galen idé? Bra? Spännande?
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.