Vi kan räkna ut vår konverteringsgrad (conversion rate) genom att dividera antal transaktioner med antal användare.
Exempelvis om vi har 10 besökare under en dag och får 1 konvertering är vår konverteringsgrad 10%, eftersom 1 ÷ 10 = 10%.
Vad som är en bra konverteringsgrad för e-handel varierar beroende på bransch. Här kan du jämföra din nuvarande CR med konverteringsfrekvens från olika branscher.
För att arbeta med konverteringsoptimering behöver vi viss kunskap och erfarenhet, men i den här artikeln kommer du att lära dig om fem essentiella element för att skapa högkonverterande landningssidor som du kan börja använda direkt.
1. Bygg landningssidor som konverterar
Innan vi börjar med att skapa en ny eller uppdatera vår nuvarande landningssida ska vi bestämma vårt mål. Ska vår sida vara informativ eller konverterande, vill vi skapa en undersida eller en fristående landningssida?
Kom ihåg att vår målsättning måste överensstämma med besökares intentioner. Vi behöver därför bygga hypoteser kring var vår ideala kund befinner sig i köpprocessen och hur vår landningssida kan möta intentionen. Vi kan börja med att göra en sökordsanalys med hjälp av ett sökverktyg och se vad våra konkurrenter gör. Det kommer att ge oss en aning om hur vi ska utforma vår sida.
Tips! Undvik element som distraherar till varje pris.
Det tar cirka 50 millisekunder (det är 0,05 sekunder) för en besökare att skaffa sig en uppfattning om din webbplats, och avgöra om hen gillar din webbplats eller inte.
38% av alla besökare kommer att sluta engagera sig på din webbplats om innehållet eller layouten är oattraktiv.
Så om en användare känner sig förvirrad eller överväldigad av antalet alternativ på vår hemsida, kommer hen sannolikt att lämna och besöka en av våra konkurrenters hemsidor istället.
Så vårt jobb är att skapa landningssidor som har ett tydligt och enkelt mål, precis som Shopify har gjort i det här exemplet:
Låt oss titta på lite noggrannare på Shopify exemplet:
- En enkel huvudrubrik med köpintention - Sälj online med Shopify
- Social proof även kallat socialt inflytande - 800.000 företag över hela världen använder Shopify
- Värdeerbjudandet - Prova shopify helt gratis i 30 dagar, inget kreditkort krävs
- Bild som överensstämmer med textinnehållet
Tänk om Shopify istället hade haft två mål på sin sida. Till exempel har Shopify en betaltjänst som heter shopifyplus som är väldigt likt shopify. Så en marknadsperson skulle kunna säga att det är bra att erbjuda båda tjänsterna på samma sida.
Helt plötsligt när en användare besöker shopify.com så finns det två knappar, vilket tvingar användaren att ta ett aktivt val att välja vilken tjänst som passar bäst för hen. Det har lett till att vi har ökat möjligheten att skicka en användare bakåt i köpprocessen, från beslut till information eller värre att användaren väljer att lämna sidan.
Konverteringsoptimering handlar om att minimera den här typen av friktion för en besökare.
2. Vem ska läsa vårt innehåll?
Vem kommer att besöka vår landningssida och köpa, hur hittar vi vår ideala kund och hur ska vi kommunicera på vår sida för att påverka hen i beslutprocessen?
Det och mycket mer bestämmer vi genom att definiera en eller flera målgrupper som vi vill rikta vårt erbjudande mot. Tänk på att vår kommunikation kommer ändras beroende på vem som kommer att läsa innehållet. Vi vill inte använda samma ord mot en IT-chef och en socionom. De har olika drivkrafter och målsättningar och det är vårt jobb att särskilja och ta reda på det.
Värdet av det är att vårt budskap når rätt mottagare med rätt erbjudande. Det betyder att vi kommer att få fler konverteringar och öka vår konverteringsgrad.
Så nu vet vi att en målgruppsanalys kan vara helt avgörande för hur vi ska positionera oss på en marknad och hur vi ska kommunicera vårt varumärke.
Men hur gör vi?
Det skulle krävas en separat inlägg för att beskriva målgruppsanalys djupgående. Men för att göra det enkelt behöver vi främst göra två saker:
Datainsamling – för att förbereda hur vi ska utforma vår kommunikation behöver vi förstå och lära oss om vår målgrupp. Vi behöver prata med våra befintliga kunder, ställa frågor och analysera svaren. Är vi ett helt nytt företag och har inga befintliga kunder kan vi använda Google Formulär för att komma i kontakt med människor.
Målgruppsanalys – När vi har samlat in data behöver vi sortera den. Vi vill identifiera likheter och skapa “personas” baserat på köpbeteende, nätverk etc.
När vi är klara med vår målgruppsanalys och skapat våra personas vet vi vilka kanaler och vilken kommunikation vi ska använda för att lyckas med vår målsättning… att konvertera kunder genom att erbjuda relevant innehåll i form av vår produkt eller tjänst.
3. Vilket problem kan vi lösa? Vad är vårt värdeerbjudande
Vi behöver sticka ut i dagens mediebrus. Det betyder att vi måste erbjuda ett mervärde för att våra besökare ska bli betalande kunder. För industrispecifika bloggar kan det vara att erbjuda freebies som (guider, checklistor eller infografiker) och för en e-handel kan det vara i form av paketering i form av “köp 3 betala för 2” eller erbjuda gratis frakt.
Det vi måste eftersträva är hur vi kan lösa kundens problem. Vi ser många e-handlare och butiker som idag beskriver hur deras produkt eller tjänst förändrar världen till det bättre.
Men i slutet av dagen handlar det om distribution och hur vi kan lösa problem för våra framtida kunder.
Muse fokuserar sitt värdeerbjudande på oss, kunden och inte sin produkt:
Kom ihåg att vårt värdeerbjudande måste vara realistiskt, relevant och levererbart. Vi vill inte lova något som vi inte kan hålla.
4. Engagera och konvertera kunden med innehållet
En besökare blir inte en kund från tomma intet. Men vårt jobb är att göra vår e-handel till en konverteringsmaskin som aktiverar besökare till kunder.
Men hur gör vi det? Jo, genom content marketing som rent definitionsmässigt, handlar om att skapa innehåll till hemsida eller reklam som ska publiceras.
Vi vet att det kan vara svårt att skapa kreativt och bra innehåll, bland möten, deadlines och andra förpliktelser. Men vi vet att det ger ett mervärde nu, så vi väljer att avsätta lite tid varje vecka. Gärna samma dag och tid varje vecka, om vi kan.
Och vi väljer att följa den nedanstående guiden för att skriva bra och engagerande innehåll.
Så, låt oss börja.
Börja med att skapa en iögonfallande rubrik! Som beskriver vad vår sida, produkt eller tjänst handlar om. Men vi måste också göra den “klickvänlig”. Vi använder därför AnswerThePublic för att få inspiration kring vad användare letar efter. Allt vi behöver göra är att lägga till vårt sökord och sen välja bland 100-tals olika sökningar för inspiration.
Forma varumärkets personlighet? Allt fler slåss om uppmärksamheten online det betyder att vi måste skapa texter som sticker ut från mängden, med texter som skapar känslor och triggar beteenden. Vi måste börja med att förstå vår produkt eller tjänst och studera vår målgrupp(er). Sen behöver vi skapa innehåll för vår landningssida baserat på den informationen.
Tips! Använd ett verktyg för sökordsanalys för att SEO-optimera texterna, UberSuggest är ett bra gratis verktyg. Kolla också vad konkurrenterna gör idag! Kopiera det som fungerar och gör det lite bättre själv.
Konvertera med en Call to Action! En (CTA) är de knappar med “köp nu” eller “lär dig mer” som är till för att övertyga eller ta en besökare vidare i köpprocessen. Vi rekommenderar att experimentera med dina Call to Actions och testa vad som fungerar bäst. Men för att vi ska kommer igång så kan vi börja med att…
- Använda mikro konverteringar på våra hemsidor och testa CTA:er med olika meningar och med diverse verb. Exempelvis “lägg till varukorg” eller “Läs mer”.
Tips! Använd ledande frågor och basera din CTA på frågan. Exempelvis:
Headline: Vill du öka din konverteringsgrad?
CTA: Ja, självklart
eller
CTA: Nej, det är bra som det är
Vilken knapp hade du tryckt på om du hade haft de här CTA alternativen framför dig? Tänk på vilka termer du kan använda i din bransch och testa olika variationer mot varandra.
Det finns ett stort värde i att fokusera på slagkraftig copywriting, det kan hjälpa oss att minska avståndet mellan vår produkt eller tjänst till kund och öka vår synlighet på Google genom SEO.
Relaterad läsning: 10 effektiva tips för ökad försäljning online
5. Testa och optimera - hela tiden
Rom byggdes inte på en dag och det samma gäller för din webbsida. Vi behöver finjustera, testa och förädla vår sida kontinuerligt. Jag rekommenderar att använda Google Optimize till att börja med för att göra split-tester och konverteringsoptimering.
Men låt oss titta på varför det är så viktigt att arbeta med optimering
I en studie från Microsoft beskriver dom att den genomsnittliga koncentrationsförmågan för en människa har minskat från 12 sekunder till 8 sekunder. Det är lägre än en guldfisk!
Det betyder att det aldrig har varit svårare att fånga en användares uppmärksamhet.
Så hur kan vi sticka ut och förmedla vårt värde i en värld full av möjligheter och distraherande moment?
Jo, genom att göra vår landningssida så tydlig och relevant som möjligt.
Självklart ska vi fortsätta att använda bilder, videor och animeringar för att vår hemsida ska vara grafisk och levande. Men vårt arbete handlar om att hitta den perfekta balansen mellan visuellt och enkelt.
Några exempel att testa kan vara:
- Läsbarhet med rubriker, fetstil och kursiv text naturligt på din hemsida
- Enkelhet med tydliga input-fält, CTA:er och att viktig information är synlig
- Social proof med online-omdömen eller “våra kunder”
- Urgency produktmeddelande med “x har precis köpt” eller “många tittar x just nu”
- Laddningstid du kan använda PageSpeed Insights för att mäta hur snabbt din sida laddas.
Sammanfattning - Vad har vi lärt oss
Att skapa en perfekt landningssida tar tid men det är värt det i slutändan. Vi rekommenderar dig att fortsätta läsa om konverteringsoptimering och följa branschexperter. Men kom ihåg att det viktigaste är att börja, och att våga testa.
En liten procentuell höjning i konverteringsgrad kan öka din lönsamhet och omsättning plus att du inte behöver betala lika mycket i marknadsföring. Kom ihåg att genom att öka din konverteringsgrad ökar du värdet per kund.
Kommentera nedan om du har testat en eller flera av våra rekommendationer eller hur du arbetar med konverteringsoptimering.
Jonatan arbetar som head of growth på Est Populo som är en fullservicebyrå inom e-handel och digital marknadsföring.