Om du har o% konvertering spelar det ingen roll om du har 100 besökare eller en miljon. Du kan annonsera för tio miljoner utan att sälja för en krona eller få in ett lead som du sedan kan sälja till.

Men vad händer om har 1,2,3,4% i din webbshop? Eller 20,30.40%? på ditt nyhetsbrev eller registreringar till din email lista? Då kan det bli en solskenshistoria.

Vad är en konvertering?

En konvertering kan vara ett köp, nedladdning, en email, samtal, att någon tittat på en video eller fått en rapport. Kunden eller den potentiella kunden gör något som du kan mäta av.

Vad är en “Micro konvertering ”?

Att få folk att köpa är att säga “ja” flera gånger, även kallat “mikro” konverteringar. När du skapar “mikro” konverteringar bygger du momentum för kunden i att säga “ja”. Kunden blir även mer investerade i dig/produkten/företaget, vilket gör att det även är svårare för den att “backa ur”.

Men hur gör jag en mikrokonvertering? Tro det eller ej, det enklaste sättet är att du hjälper dem på riktigt.

Konvertering och två olika sätt att titta på “Konverteringstratten”

A)

1. Kunden har ett behovKunden behöver/tro sig behöva en tjänst/produkt

a. Medvetenhet - Det kanske vet att du finns, men behöver inte dig just nu

b. Det kanske behöver din tjänst/produkt men har inte en aning om att du finns

2. JämföraDet försöker ta reda på vilket det bästa valet är 

3.Godkännande/försäkranKunden vill vara säker på att den tar rätt beslut.

Är det här värt det? Är jag försäkrad om att det kommer att uppfylla vad de lovar?

Om kunden känner det sker en konvertering. De köper, laddar ned, lämnar en email och får en rapport eller så faller dem ur “funneln”.

4. GlädjeKunden blir förhoppningsvis nöjd och du håller ditt löfte.

5. Delar med sigKunden delar med sig av sin erfarenhet

Den vanligaste anledningen att folk delar med sig, är för att du levererar mer än vad som är förväntat. Bilföretaget gör något “extra”, som att skicka ett grattiskort på födelsedagen, slänger med ett par vinterhjul eller både och? 

B)

RäckviddHur många du når ut till. Bara för att du har “räckvidd” behöver det inte betyda att det är “rätt” räckvidd.

EngagemangOm ingen blir engagerad är ditt meddelande/budskap/kampanj misslyckat

Vad det kan vara då är:

*Felmeddelande (du gör inte ditt meddelande specifikt.)

*Fel publik (du skickar ut ditt meddelande på fel ställe.)

*Vad du delar med dig av är fel värderingar (du lyckas inte framhäva rätt värderingar i ditt meddelande.)

MotståndOm människor engagerar sig kommer det att finns motstånd inom dem. Det kommer att vara skeptiska.

Konvertering Kunden gör en konvertering, de köper, laddar ned, lämnar en email och får en rapport eller så faller dem ur “funneln”

Hur du räknar ut konvertering

Det finns många olika avancerade verktyg för detta, som Google analytics, tag manager, Facebook pixel etc. Vad alla dessa har gemensamt är att det mäter av antal besökare och delar det på händelsen.

Antal besökare/händelser

100 besökare/2 köp = 2%

100 besökare/25 sign ups= 25%

100 tittade/10 tittade färdigt = 10%

Vad är “normal” eller bra konverterings %”?

Olika källor säger olika fakta, men vad jag hittat är:

Webbshop: 

  • 2-5% är bra, under? helt okej och över = kunglighet
  • En ökning med 0.5% kan betyda stora skillnader.
  • Det kan variera mycket/industri och hur lång “köpprocessen” är.

Nyhetsbrev:

  • “Sign up” 

När jag erbjöd en Guide om Facebook annonsering på en landningssida hade jag 50% (vilket är högt). På en annan sida hade jag 5% på “ett vanligt nyhetsbrev”. 

  • Öppningsfrekvens: 20–40% är “normalt” närmare 35–40% skulle jag säga är bra, 50+? gudomligt
  • Klick på länk i nyhetsbrev: 1–2% är normalt

Varför droppar/är din konvertering % låg på hemsidan?

  • Marknaden är mättat
  • Dina annonser “drar” inte in lika mycket trafik
  • Dina organiska trafik har droppat
  • Dina annonser/kontent drar in fel typ av folk
  • Din produkt/tjänst är värdelös
  • Du har gjort en ändring på din hemsida
  • Du har ändrat pris
  • Du har ändrat produkt/bild på din produkt/tjänst
  • Du har ändrat text
  • Din laddningstid har ökat
  • Du har lagt till flera distraktioner
  • Du har för många färger
  • Du har ändrat “utchecknings/kassa” processen
  • Du har för många steg för att handla
  • Din hemsida är svårnavigerad
  • Dyr frakt
  • Dåliga erbjudanden

Några saker som kan öka konverteringen % på din hemsida

  • Socialt värde som referenser helst: I video, sen kommer bild och text och sist enbart text.
  • Skaffa Google business och be dina kunder fylla i “rewvis”. Lägg till det på sidan (då 88% litar på Google)
  • Skapa en enkel layout på hemsidan, gärna bara en one pagedesign, vilket gör det superenkelt för kunden
  • Mindre färger på hemsidan
  • Tänk “less is more”
  • En “CTA” per sida (CTA = call to action) något du vill att kunden gör, text registrerar sig, droppa en kommentar, “subsbrica” eller köpa?
  • Fokusera på att forma ditt kontent efter dina potentiella kunder
  • Kontaktformulär
  • Lägg till bilder högst upp på dina “undersidorna”
  • Prova olika ctas som “ladda ned nu” “lås upp nu” “se mer”
  • Samla mailadresser genom att ge bort en rapport, två videos eller en e-bok.
  • Om du ska annonsera. Ha samma titlar, brödtext och bild på annonser och landningssidor
  • Installera Google analytics, tag manager och analysera din hemsida och gör ändringar utifrån hur folk beter sig på den.
  • Live chat
  • Lägg till telefonnummer
  • Ha en smidning och seriös kassa lösning tex klarna eller stripe
  • Lägg till “tidspress” att erbjudandet bara gäller i X timmar
  • Lägg till “FOMO” Fear of missing out, vilket kan vara att det bara finns X antal
  • Ha bra produkter/tjänster som folk behöver inte vad du tror
  • Rabatter? fri frakt?
  • Skapa ett bättre erbjudande

Här är några frågor som du även kan ställa dig för att öka konverteringar

  • Är navigationen till de olika kategorierna och produkterna smidig?
  • Hur lockande är innehållet på hemsidan rent visuellt?
  • Vilka steg är nödvändiga och mindre nödvändiga att kunden går igenom för att genomföra köpet?
  • Vilka steg i köpprocessen skapar motstånd som kan få kunden att inte genomföra köpet? Kan dessa förändras/slopas?
  • Ger hemsidan en rättvis bild av märkets överliggande budskap som man vill förmedla?
  • Erbjuds olika typer av betalningsmetoder för kunden?
  • Är det mycket “drop off” i kassan? Vad kan det bero på?
  • Kan vi “splittesta” något?

Hur du gör ett “split test” A/B-test

Enklaste och bästa sätt att öka din konvertering är genom att köra ett så kallad “split test” eller A/B-test. Ett A/B-test går ut på att du jämföra två saker. För att göra ett A/B-test på tex din hemsida eller en annons, skulle jag rekommendera att du ändrar en sak i taget.  Vilket betyder att du redan har “data” från ditt gamla, sen ändrar du en sak och mäter av.

A. Som är ditt gamla (som kan vara en rubrik, bild, pris, annons, video)

B. Som är det nya (som är den nya rubriken, bilden, priset, annonsen, videon)

Enkelt va? Ja ganska men några saker att tänka på innan du börjar.

När du har “data” att jämföra, i form av konvertering /icke konverteringar kan du prova ändra nästa sak. Som då kan vara brödtext eller bild. Vilket betyder att du enbart ändrar en sak åt gången. Det är superviktigt och därför skriver jag det en tredje gång, du ändrar bara en sak i taget som tex rubrik, brödtext, bilder eller erbjudande. Varför du enbart ändrar en sak är för att annars vet du inte vad som skapade resultatet.

Se även: Varför din marknadsföring inte fungerar och vad du kan göra åt saken


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.