Aktieägartillskott i form av nedskrivning av långfristigt lån från delägare

2
Hej
Jag har tillsammans med min pappa ett aktiebolag som för tillfället går på sparlåga pga vikande försäljning men som inte är aktuellt att avveckla just nu i alla fall. Det är möjligt att jag kommer att använda det för konsultverksamhet så småningom eller så återupptar vi den aktiva verksamheten.

Vi fick under 2023-2024 för lågt eget kapital (dvs under 50 % av 100 000 kr i aktiekapital) och upprättade då en kontrollbalansräkning där det då konstaterades att det fanns tillräckligt med pengar (eftersom tillgångar värderas lite annorlunda). Men, vi behöver ju ändå hantera det låga egna kapitalet och min pappa som lånade ut 150 000 kr vid projektstarten som långfristigt lån, bestämde att vi kunde skriva av 20 000 av lånet han gav företaget vilket skulle läka det egna kapitalet i ett par år så att det håller sig över 50 %.
Jag bokförde nedskrivningen av lånet under bokföringsåret 2024 (31 december) som:
2393 Långfristiga lån från närstående Debet 20 000
2093 - Erhållna aktieägartillskott  Kredit 20 000

Jag inser nu när jag upprättar årsredovisningen för 2024 (via Årsredovisning direkt) att det dock är något som är fel (får felaktiga kontrollbalanser enligt tjänsten) och att jag förmodligen förenklat bokföringen för mycket. Har försökt googla mig fram till ett svar, men inte riktigt lyckats.
Hur ska jag bokföra nedskrivningen på ett korrekt sätt så att det stämmer sedan i årsredovisningsprogrammet? Jag har fått indikationer på att det bör vara fler konton inblandade men får inte till det riktigt.

Mvh Mattias

2
Kan lägga till att det är ett ovillkorat aktieägartillskott.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.