Jag har under en längre tid haft stora problem med banken när det gäller att starta ett aktiebolag. För ungefär ett år sedan försökte jag starta bolag via verksamt.se, men tyvärr ville ingen bank utfärda bankintyg. Jag testade nästan sex olika banker – SEB, Handelsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar med flera – utan framgång.
Till slut gav jag upp och började studera.
Nu, en tid senare, är jag igång igen. Den här gången rekommenderade NyföretagarCentrum i Malmö att jag skulle köpa ett lagerbolag och ansöka via Fortnox. Sagt och gjort: jag köpte ett företagskonto via Fortnox, fick organisationsnumret snabbt, skrev under avtalen och skickade in min ansökan till SEB – som tyvärr avslog den.
Min teori är att kreditupplysningen ställer till problem. Jag har under en längre tid arbetat mycket i Danmark, där jag haft min huvudsakliga inkomst. Utöver detta har jag även jobbat i Sverige nyligen, men den svenska lönen syns ännu inte hos UC eller Skatteverket eftersom arbetet skedde direkt efter att deklarationen redan skickats in. I nuläget är det endast en gammal gymnasielön från ett sommarjobb – på 7 800 kr – som framgår i uppgifterna.
Jag har sparat ihop aktiekapitalet från dessa jobb, men eftersom inkomsten från Danmark inte syns i svenska system, och den senaste svenska inkomsten ännu inte är deklarerad, misstänker jag att banken dragit fel slutsatser.
Trots att jag förklarade detta för SEB blev min ansökan avslagen. En banktjänsteman sa att om något såg oklart ut efter beslutet skulle de följa upp med frågor – men jag har inte hört något mer från dem.
Jag kontaktade SEB igen idag och förklarade hela situationen. Svaret var ungefär “mm mm mm, jag förstår”, och de bokade in ett nytt möte med mig på måndag.
Jag håller mig undan Lunar, då jag sett ett mönster av att de fryser ner bankkonton av orimliga anledningar, det är säkert en bra bank, men jag håller mig undan. Med Northmill Bank så är jag lite osäker då jag hört att man inte får ett IBAN nummer, osäker hur det ligger till med det idag. Jag är även säker på att jag blir nekad av de också.
Jag är ärligt talat väldigt frustrerad. Hur jävla svårt ska det vara att starta ett bolag?
Företagets sysselsättning är dessutom väldigt vanlig – handel med livsmedelsvaror från andra EU-länder. Det är en seriös och etablerad bransch, med tydliga regler.
Tack för svar!