Du har kört dussintals annonser på Facebook och dubbelt så många på Google. Det är såklart bra men du kan inte hålla dig till endast dessa två plattformar om du vill se en exponentiell ökning av leads.
Har du någonsin funderat på LinkedIn annonser?
Med 675 miljoner användare och 70 miljoner av dem i beslutsfattande positioner kan LinkedIn vara en kraftfull plattform för att nå miljontals människor i din bransch. Och den bästa delen? En stor del av din målgrupp är i stånd att fatta verkställande beslut om vilka inköp deras företag gör.
Faktum är att 65% av B2B-företagen har använt LinkedIn Ads för att skaffa nya kunder. Plattformen är också 277% effektivare än Facebook när det gäller att generera leads.
Med tanke på allt detta har du inte råd att ignorera LinkedIn annonsering längre. Så läs den här LinkedIn annonsguiden för att få en bättre uppfattning om vad plattformen har att erbjuda och hur du kan använda LinkedIn annonser för att få fler leads. Mer om hur du skapar en företagssida på Linkedin.
Komma igång
Använda kampanjhanteraren
Börja med att logga in på LinkedIn Campaign Manager. LinkedIn-annonshanteraren är där du kan hantera dina LinkedIn annonskampanjer. Innan du börjar med Campaign Manager måste du skapa ett LinkedIn-konto om du inte har något ännu. Det tar bara några sekunder att skapa ett.
Ange ditt kontonamn och välj din valuta. Om du visar annonser på ett företags vägnar kan du länka din kampanj till en LinkedIn-sida.
Ställa in ett relevant annonsmål
Välj sedan målet för din annonskampanj. Vill du att fler ska bli medvetna om ditt företag? Du kanske vill locka fler besökare på webbplatsen. Eller kanske du vill ha fler leads.
LinkedIn ger dig flera mål att välja mellan för tre olika stadier i försäljningstratten - medvetenhet, övervägande och konverteringar. Här kan du ställa in det mest relevanta målet för en viss LinkedIn-annonskampanj.
Om du är en arbetsgivare som annonserar för en ledig tjänst, har du också möjligheten att sätta ett mål för att promota jobbmöjligheter.
Spika din annonsinriktning
Du kan inte ha en framgångsrik annons om du inte riktar den till rätt personer. Se till att du har en klar uppfattning om vilken typ av kunder du vill att din annons ska nå. Du har flera inriktningsalternativ - oavsett om du vill inrikta dig på personer baserat på plats, bransch, företagsstorlek, utbildning, jobbfunktion eller färdigheter.
Du kan till och med välja flera attribut åt gången för att ytterligare begränsa din inriktning. Du har också möjligheten att utesluta målgrupper med vissa attribut som inte är relevanta för dig.
Innan du sparar din annonskampanj ska du se till att du aktiverar utökade målgrupper så att LinkedIn kan utöka och engagera en ny målgrupp med din annonskampanj. Detta alternativ inkluderar automatiskt personer med liknande attribut som de du har valt.
Se även: De 6 vanligaste SEO misstagen och hur du undviker dem
Att välja rätt LinkedIn-annonstyper
Den annonstyp du väljer kommer att spela en enorm roll i framgången för din kampanj. Om du inte är säker på vilket annonsformat som tilltalar din målgrupp kan du testa olika LinkedIn-annonstyper för att se vad som fungerar bäst
LinkedIn erbjuder flera annonsformat och placeringar att välja mellan:
Sponsrat innehåll
LinkedIn sponsrat innehåll ser ut precis som ett vanligt inlägg som du skulle se på ditt flöde utom med en CTA-knapp och en "marknadsfört" etikett.
Du kan välja mellan tre olika format av sponsrat innehåll - en bild, karusell eller video. Det kan vara bättre att växla mellan de tre alternativen då och då för att jämföra sina resultat och se vilka som fungerar bäst med din målgrupp.
Meddelandeannonser
Även känd som sponsrad InMail, meddelandeannonser fungerar exakt som namnet antyder - de levererar dina annonser som meddelanden direkt till din målgrupps inkorg.
Sponsrade InMail-meddelanden tenderar att vara mer direkt och personifierade, vilket gör dem extremt effektiva för att rikta in sig på en mycket specifik nischmålgrupp.
Textannonser och dynamiska annonser
Pay-per-click (PPC) textannonser visas på höger sida av en stationär skärm. De inkluderar en liten bild tillsammans med en kort rubrik och text. De kan vara mindre framträdande än sponsrat innehåll men kan fortfarande vara mycket effektiva beroende på ditt kampanjmål.
Dynamiska annonser fungerar som textannonser förutom att de är mer anpassade. De kommer att adressera användarens namn och inkludera profilfoto, som du kan se i exemplet nedan. Företags spotlight-annonser, följare-annonser, innehållsannonser och jobbannonser är några av de mer dynamiska annonserna på LinkedIn som ofta ses.
Bästa praxis för LinkedIn annonsering
När du har bestämt dig för vilken LinkedIn-annonstyp du vill testa är det dags för de bästa metoderna som hjälper dig att köra en framgångsrik annonskampanj.
1. Rätt LinkedIn-annonsspecifikationer
Dina LinkedIn annonser måste omedelbart locka din målgrupp och du kan inte göra det utan bra bilder. När du skapar visuella bilder för dina annonser, se till att du följer korrekt LinkedIn-annonsspecifikationer och storlekar.
Specifikationerna varierar för varje LinkedIn-annonstyp och annonsformat. Här är grunderna:
Sponsrat innehåll
Enstaka bildannonser
- Bör vara i JPG- eller PNG-format.
- Filstorleken ska vara 5 MB eller mindre.
- Håll rubriker under 70 tecken för att undvika avkortning.
- Beskrivningar under 100 tecken för att undvika avkortning.
- Bilder visas med 1200 x 627 pixlar och bör vara minst 400x breda.
Karusellannonser
- Använd 2-10 kort per annons.
- Enskilda kort bör inte vara större än 10MB.
- LinkedIn rekommenderar att du använder 1080 x 1080 pixlar med ett bildförhållande på 1: 1 för enskilda bilder.
- Inledande text under 150 tecken och två rader för att undvika avkortning.
- Teckengränser under annonserna är antingen 45 tecken, eller 30 tecken med en CTA-knapp.
Videoannonser
- Håll den under 15 sekunder för bättre engagemang (även om LinkedIn tillåter upp till 30 minuter videoannonser).
- Filstorleken bör vara mellan 75 kB och 200 MB
- Din video ska vara i MP4-format med mindre än 30 bilder per sekund.
- Ljudstorleken bör vara mindre än 64KHz.
Det finns flera aspektförhållanden och kvalitetsalternativ med olika krav. Kolla in de fullständiga LinkedIn-annonsspecifikationerna för videoannonser för att lära dig mer.
Meddelandeannonser
- Banner ska vara 300 × 250 pixlar.
- Den bör inte vara större än 40 kB.
- Det ska vara i JPG, icke-animerat GIF- eller PNG-format.
- Lägg till upp till tre länkar med högst 70 tecken för ankartext.
- Meddelandetexten får inte vara mer än 1 500 tecken.
- Ämnet bör inte vara längre än 60 tecken.
Textannonser
- Annonsbilden ska vara 100 × 100 pixlar
- Det ska vara i JPG- eller PNG-format
- Filstorleken kan inte vara större än 2MB
- Håll rubriker under 25 tecken
- Håll beskrivningarna under 75 tecken
2. Använd LinkedIn Lead Gen Formulär
Gör det lättare för dina kunder att bli till leads genom att använda LinkedIn Lead Gen Forms med ditt sponsrade innehåll och sponsrade InMail. Dessa formulär fyller automatiskt i formulärfält med relevant information om användarna; allt de behöver göra är att klicka på "skicka" -knappen.
Eftersom det krävs minimal ansträngning från din målgrupp kan de flytta längs tratten och snabbt konvertera till kvalificerade leads.
Så här ser ett LinkedIn Lead Gen-formulär ut när någon klickar på din annons CTA.
3. Mät din annonsframgång
Du kör inte annonser utan anledning. Du skulle göra det med hopp om att få lite avkastning på din investering. Detta gör det avgörande att övervaka och mäta din annonsframgång så att du kan se om din investering lönar sig.
Du kanske till och med märker att vissa LinkedIn-annonstyper fungerar bättre än andra och att du vill flytta ditt fokus mot dem. Du kanske också upptäcker att vissa annonser inte ger några resultat alls, så du vill sluta spendera pengar på något som inte fungerar.
LinkedIn-annonshanteraren har en robust rapporteringsfunktion som låter dig spåra nyckeltal för att förstå din annonsprestanda. Detta inkluderar statistik som klick, visningar, kostnad per klick, klickfrekvens, kostnad per visning, konverteringar, kostnad per konvertering, potentiella kunder och kostnad per lead.
Du kan till och med spåra dina resultat med olika målgruppsdemografier i annonshanteraren. Till exempel kan du se hur personer som utför en viss jobbfunktion resonerade med dina annonser när det gäller klick, visningar och klickfrekvens.
Men se till att du installerar LinkedIn Insight Tag på din webbplats för att få en korrekt bild av dina konverteringar och för att möjliggöra demografisk rapportering.
4. Fortsätt testa och optimera
Baserat på de insikter som samlats in från dina resultatspårningsinsatser kommer du att upptäcka nya möjligheter och idéer för att förbättra dina annonser.
Kör A/B-test på olika LinkedIn-annonstyper, annonsmaterial, annonscopy och CTA. Ta reda på vad som resonerar med din målgrupp och använd det för att förbättra ditt annonsresultat.
Dessutom kanske du även vill använda A / B-tester för att optimera din annonsinriktning. Gör små ändringar i dina inriktningskriterier för att identifiera vilka målgrupper som är mest mottagliga för dina annonser. Detta kommer så småningom att hjälpa dig att göra din LinkedIn-annonsinriktning perfekt och få ut mer av dina annonseringsinsatser.
Väx snabbare med LinkedIn Ads
Med rätt tillvägagångssätt erbjuder LinkedIn många möjligheter att få kontakt med rätt målgrupp och växa ditt företag. Men det kan bli överväldigande när du precis börjar. Gör det bästa av stegen ovan för att bygga en vinnande LinkedIn-annonsstrategi och generera värdefulla leads.