Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 2 veckor sedan

Anställa bekanta och familj - problem eller möjlighet?


Man hör ofta att man inte ska anställa bekanta och familj. Jag har aldrig förstått varför man inte ska göra det. Det är som ett mantra som går utan att förklaras. Man kan ju inte begära att bekanta ska vara perfekta när många anställda långtifrån är det. Samtidigt finns det mängder av fina familjeföretag här i landet som fungerar utmärkt.

Handlar det inte i grunden om att hitta rätt person oavsett bakgrund. I min verksamhet handlar rätt person väldigt mycket om personliga egenskaper som drivkraft och viljan att lära sig nytt.

Har haft ett par bekanta inne och det har väl inte gått så bra. En verkade inte alls motiverad och hade fått sparken på varenda arbete om han varit så slö. En verkar inte alls koppla på hjärnan på kontoret utan gör det som ska göras och inte ett skit mer. Ingen personlig utveckling eller förmåga att se det stora hela med företaget.

Jag kan se ett par skäl att inte anställa bekanta/familj och det är dels att det är lätt att överskatta vänner. Man är en annan person på jobbet. Ett annat är att om det inte funkar på jobbet så kan man förlora vänskapen också.

Men vore som sagt roligt att höra andra synpunkter och erfarenheter för jag funderar kring en anställning just nu.

Engagerad medlem
456
4
Nja, det blir väl olika senarion beroende på företagets storlek så att säga. I ett företag med några anställda kan de som inte tillhör familjen känna sig utanför, och baktala personer inom lika befattning. Ett mindre företag kan ha svårt att utvecklas i och med att för mycket känslor och hänsyn tas till varandras egna åsikter.
Samtidigt kan en gemensam syn på företagandet leda till mycket positiva effekter oavsett storlek på företaget...

Allt beror på hur man fungerar ihop, och hur lätt man har att särskilja på familjerelationer och yrkesliv.

Att det finns lyckosamma familjeföretag (stora dessutom) är inget mer anmärkningsvärt än att det finns en och annan enskild entreprenör som gör framsteg. Och hur många entreprenörer finns det inte totalt?
Hej, DEJI
Nu är jag inte ute efter att konfrontera utan försöker lyfta diskussionen. Jag tycker att det kan bli lite för filosofiskt när man pratar om relationer.

Skitsnacket, baktalandet och mobbingen grasserar ju på många arbetsplatser oavsett storlek. Visst kan det finnas en inbyggd konflikt mellan familjen och de anställda, men de inbyggda konflikterna finns ju överallt fast de ser ut på ett annat sätt.

"Allt beror på hur man fungerar ihop, och hur lätt man har att särskilja på familjerelationer och yrkesliv."
Det här blir ju också en klyscha utan värde eftersom man inte vet det innan man anställt personen.

Nä, jag har mer ute efter åsikter kopplade till personliga erfarenheter. Annars är det lätt att det blir ett allmänt filosoferande utan större värde kring frågan.
Toppskribent
1165
16
Frågan är om man vill dela så stor av sitt liv som det innebär att vara både arbetskamrat och familjemedlem eller bekant? Det är inte så många relationer som tål det i längden, om man inte är en absolut perfect match.

Det är skitjobbigt att ta med sig problem, av vad slag det än må vara, från arbetsplatsen till kräftskivan med kompisgänget eller till släktträffen i föräldrahemmet. Risken är också mycket överhängande att man snart pratar jobb, istället för att koppla av. Funkar säkert några år, men sen börjar intellektets tentakler utanför arbetsplatsen att bli rätt så tillbakabildade.

Om man sedan en dag behöver göra större förändringar så har man ett stort känslomässigt problem med hur man skall hantera dem som står en nära. Det är inte lätt att ge dem sparken, eller sätta dem åt sidan för att befordra någon annan. Förutom att få en olustig stämning på arbetsplatsen kommer det att följa med till privatlivet också. Åt andra hållet är minst lika jobbig. Om den privata relationen spricker så kan det bli väldigt jobbigt även på arbetet.

Få människor klarar i längden att det är jobbigt både på arbetet och hemma. Jag tror att vi människor i möjligaste mån försöker undvika att lägga alla ägg i samma korg som det innebär att anställa familjen och nära bekanta. Därmed inte sagt att det inte kan fungera, men det är onekligen ett rätt så högt spel man ger sig in på.
Tack för era inlägg. Jag tror det är svårt att ha en sådan här diskussion eftersom den tenderar att bli så abstrakt och filosofisk.

Men tack i alla fall...
Toppskribent
2361
49
Jag avråder på det bestämdaste från att blanda in familjen och vänner i det egna företaget. Mig ha det omräknat idag kostat några millioner, och swetrot har utvecklat det mycket bra.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Toppskribent
2066
22
George i Seinfeld uttryckte det ganska bra: "Worlds Collide".
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Jag arbetar med personalfrågor och grupputveckling där bland annat konflikthantering ingår. Jag arbetar också med rekrytering.

Att anställa någon som är en god vän, en släkting eller familjemedlem är alltid en risk. Det finns flera argument som talar för att det är en risk. Jag skulle vilja säga att det är en genväg och genväg är en senväg - och det ger problem...

Du har fått flera bra incitament tycker jag. Ett argument menar du är att man vet vad man får. Jag skulle säga att du vet precis lika lite om denna som om någon annan vad gäller arbete. Här kommer synen på kompetens in. Du har en privat relation med någon, har en personkännedom om denna utifrån en privat relation. Hur vet du dennes kompetens egentligen? Jo, utifrån vad personen själv har berättat och den bild du fått genom de privata glasögonen. Om du inte varit kollega förstås men då kommer vi in på ledarskapsteorierna om att bli sin arbetskamrats chef vilket inte heller är lätt.

Många är de konflikter jag varit in i där personalgrupper inte fungerar för att det finns privata relationer i den eller mellan någon i gruppen och chefen. Det har handlat om avundsjuka, svartsjuka, utfrysning osv. Inga trevliga saker och inte så lätt att hantera för en chef. För att inte tala om hur dyrt det är.

Att gå ut och söka öppet gör att du förmodligen hittar någon med kompetens även utanför din privata sfär. Visst är det otäckt att hitta rätt person som också fungerar? Men då har du som arbetsgivare många olika verktyg du kan använda dig av för att säkerställa att detta är rätt person och att anställa så att du kan ångra dig.

Hör av dig om du vill ha mer råd.  🙂
~ Gör det svåra enklare ~
Med rätt stöd i HR blir personalarbetet både lättare, effektivare och ger bättre resultat.
www.personaleffekt.se
Medlem
21
Som du säger, har vännen eller den bekanta i fråga den kompetens som krävs för arbetet så skulle jag inte tveka på att anställa honom/henne.

Om det visar sig att vännen inte klarar av arbetet och tvingas att avgå så är det ju trist, men båda vet väl också spelreglerna.
Internetentreprenör - Bloggar på JohannesLarsson.com
Nykomling
2
Hej Fredrik Svensson,

Det finns delade uppfattningar om hurvida det är smart att anställa familj och vänner eller inte. Det kan i vissa situationer vara bra och ditt företag påverkas väldigt positivt, men i andra total katastrof som t.om. kan sluta med att ditt bolag går åt skogen. Det senare är vanligast... Så att anställa familj och vänner i ditt företag bör vara din sista utväg. Väljer du i alla fall att anställa någon i din familj eller av dina vänner så bör du tänka igenom följande:

Hur kommer du överens med han eller henne? Ni kan komma överens helt klockrent i vissa fall, men frågan är hur det ser ut i en stressig krissituation?
Hur skulle de agera i en sådan situation och kan du lita på att dem hanterar den bra? Som du säkerligen vet så är det ofta en hel del motgångar när man driver ett bolag och då är det viktigt att personen i fråga inte överreagerar, blir känslosam eller liknande i dessa situationer, då det kan betyda att ditt företag drabbas.

Det som är riskabelt med att ta in någon familjemedlem eller vän i ditt företag är att personen i fråga kan vara en så kallad "ja sägare", som helt enkelt inte ger dig helt ärlig feedback och säger saker bara för att inte göra dig upprörd eller ledsen. Och det finns även en risk att mellan vänner och familj "tänja på gränser" genom att inte uppfylla de krav som ställs och samtidigt inte ta det så jätteseriöst och så att säga "ta det senare", eller "göra det en annan dag" när något behövs göras.

Kolla på deras kompetens, kan de tillföra något av nytta?

Om du trots allt beslutar dig att anställa någon i din familj eller någon av dina vänner, skriv ett bindande avtal om era skyldigheter osv. Och ha gärna en provanställning under en kortare period innan! Kom ihåg att du gör inte vad som är bäst för dig, eller den du ska anställa utan du gör vad som är bäst för ditt företag. Om det skulle vara så att du tvekar, anställ inte personen, lita på din magkänsla.

Hoppas du finner något av dessa råd givande!
Lycka till.
MinFramgång.se - Ta del av videoklipp, artiklar och lär dig från världens mest framgångsrika personer.
Administrator
95
8
Många intressanta saker har ni tagit upp. Vi tog kontakt med Jan Sten, som sysslat med styrelsearbete i familjeföretag, ägarstrategier och försäljning av familjeföretag till utomstående. Han skrev två bra artiklar till oss om ämnet:
Familjemedlemmar som anställda – hur smart är det?

Att äga familjeföretag – hur kul är (inte) det?
Nykomling
5
Kapar denna tråden. Vårt företag har tagit in en släkting och jag tycker det är skitsvårt att leda och vara chef. Jag blir för snäll (dumsnäll..) och har svårt att ställa krav på personen. Denne sköter sig helt ok men det finns saker jag inte är nöjd med.

Någon som har erfarenhet av detta och hur jag ska göra?
Medlem
15
1
Förstår att situationen är svår.

Jag har ingen erfarenhet av att just leda personer jag har en nära relation till men jag har ändå jobbat en del med coching, chefande och rekrytering.

Jag hade fokuserat på att skapa en gemensam målsättning. Fundera först vad du vill ha ut av personen och vad du förväntar dig. Sitt sedan ner och prata med vad han eller hon förväntar sig. Styr samtalet mot din förväntan och se om personen ser det som möjligt och vill med på tåget.

En gemensam målsättning kan göra att ni inte tittar på fel och brister utan istället håller siktet på var ni ska. Det brukar kunna lösa många knutar.

Jag hoppas det hjälpte något! smiley
Nykomling
5
Tack. Bra tips.

Vi hade faktiskt ett bra möte efter jag skickade upp mitt inlägg men jag ska det om mål till mig.

Tar gärna emot fler tips ändå om någon har.
Vi är tre i företaget, jag, sambo och vår son.
Man får inte vara för flat om man är den som ska bestämma, även om jag försöker vårda mitt förhållande så drar jag mig inte för att kritisera min sambo om hon inte gör ett bra jobb, det som varit viktigt för mig är att inte bara kritisera, utan att också komma  med förslag på ändrade arbetssätt och rutiner som gör att samma misstag inte kan upprepas, att bara klaga löser sällan ett problem.
Om Sambo/barn/släkt/vänner är normalbegåvade så inser de att problemet var ett problem, och att vi jobbar tillsammas för att lösa det.
Att "hela familjen" drar åt samma håll är viktigt i vår verksamhet, tycker det är lätt att förklara och får förståelse för att vi måste lägga på ett kol för att få ordning på eknomin eller verksamheten som jag ser att något går åt fel håll, inte lika säkert det skulle funka med anställda utifrån.
Sen finns förstås alltid en risk med om förhållandet skulle ta slut, men det går aldrig skydda sig från, även om man anställer någon utifrån så kan ju denna någon bli din nya kärlek, och få ditt gamla förhållande att spricka. ;-)
Andra fördelar är förstås att man kan dela på både pengar, glädje och "oväntad ledig tid" i ett familjeföretag.
Det erbjuder också möjligheten för alla anställda att arbeta mer flexibelt utan att räkna varje timme och krona, man jobbar helt enkelt mer när det behövs, och mindre när det är lugnare perioder utan att precis allt behöver bokföras till sista kronan.
Jag hade t.ex. varit tvungen arbeta mycket mer om jag haft två anställda utifrån, min moral och etik hade förstås gjort att jag jobbat minst lika mycket som de anställda, inte minst för att kunna hålla dem i jobb hela dagarna.
Sånt där styr man mycket friare i ett familjeföretag.

Anställa släkt/vänner har jag mindre erfarenhet av, men anställde en systerson i ett år, för många år sedan, som hade problem att komma in på arbetsmarknaden, han kom med bidrag, och gjorde väl ett jobb som inte genererade så mycket intäkter.
Han fick jobb på öppna marknaden bara veckor innan anställningen hos mig skulle upphöra.

På min 60-årsdag fick jag en bok där alla mina nära och kära fått skriva något om mig, och systersonen beskrev för mig hur mycket det betytt för honom, "Tror inte du förstår hur mycket du betytt", och det värmde förstås - sånt är inte heller att förakta.
Nykomling
5
Trevlig läsning!

Tror också det har mycket med personen ifråga. Vissa tål inte raka rör och då blir det svårt att vara chef oavsett om man känner varandra eller inte.

Härligt avslut med. Sånt värderar man långt mer än alla pengar :)
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.