Är du osäker på varför du inte rankar #1 för dina sökord i Google? Du kanske bara gör ett av de misstag som många webbplatsägare gör. Många webbplatser, från små lokala företag till stora företag, gör liknande misstag. Här får du en översikt över de SEO utmaningarna de flesta stöter på. Naturligtvis ska vi också förklara hur man kan undvika eller lösa dessa SEO misstagen. Checka av den här listan och se till att du inte gör någon av dem!
#1: Snabbare är bättre
Det första jag vill ta upp är webbhastighet. Ju snabbare din webbplats är, desto mer gynnar Google den. Det finns ett mycket användbart verktyg från Google själva för att kontrollera din webbplatshastighet: Google PageSpeed Insights. Det här verktyget ger dig en översikt över vilka aspekter som behöver förbättras för att öka hastigheten på en viss sida.
En av de rekommendationer vi ofta ger är att optimera dina bilder. Många webbplatser har bilder som är relativt stora, vilket tar mycket tid att ladda. Om du ändrar storlek på dina bilder kan du snabba upp laddtiden. Om du har en WordPress-webbplats kan du enkelt göra det genom att installera ett plugin som gör det åt dig.
Ett annat tips är att aktivera webbläsarens caching och gzip-komprimering. Båda kommer att påskynda hela din webbplats. Den första gör att din webbplats laddas snabbare för återkommande besökare och den andra komprimerar statiska filer, vilket gör att dem laddar snabbare i din webbläsare.
Har du en WordPress webbplats rekommenderar vi också att du tar en titt på vilka plugins som är aktiverade. Användar du dom alla? Kan några av dem ersättas med ett annat plugin som kombinerar dessa funktioner? Det bästa rådet jag kan ge dig om detta är att mindre är mer. Ju färre plugins som aktiveras, desto snabbare laddas webbplatsen.
#2: Försöker ranka med fel sökord
Om du vill ranka i Google måste du se till att du använder rätt sökord för varje sida. Ett av de största misstagen jag ofta stöter på är att webbplatsägare optimerar för generiska sökord. Om du är ett relativt litet företag som vill ranka för “Google Ads”, siktar du för högt. Du bör försöka komma med något mer specifikt än det. Annars konkurrerar du med alla SEO byråerna i hela landet. Så var noga med att du lägger till det område där ditt företag befinner sig i sökordet. Dessa sökorden kallar vi för long tail sökord.
Ju längre och mer specifika sökorden är desto högre är dina chanser att ranka för det sökordet. Det betyder naturligtvis också att sökvolymen för det sökordet minskar, men du kan kompensera detta genom att optimera många sidor på din webbplats för olika long tail sökord. Din webbplats kommer så småningom att få mer trafik för alla dessa sökord än vad du skulle fått för huvudsökordet, om det nu rankar.
#3: Misslyckas med att bjuda in folk att besöka din webbplats
Metadata är vad som visas på sökmotorens resultatsidor (SERP) när en webbplats rankar för vissa frågor. Den innehåller rubriken på sidan och dess metabeskrivning. Sidtiteln är fortfarande en av de viktigaste rankningsfaktorerna för Google, så du måste se till att den är optimerad rätt för varje sida. Det innebär att du lägger till det relevanta sökordet på varje enskild sida och ser till att din sidtitel inte är för lång. Om din sidtitel är för lång (för närvarande 400 till 600 bildpunkter) kommer den att bli avskuren i Google. Du vill inte att potentiella besökare inte ska kunna läsa hela titeln i SERP.
Metabeskrivningen är inte en rankningsfaktor, men det spelar en viktig roll för att optimera din klickfrekvens (CTR). CTR ger en inblick i hur sannolikt potentiella besökare kommer klicka på din webbplats i SERP. Om du optimerar dina metabeskrivningar med tydliga och attraktiva beskrivningar på vad din webbplats handlar om, blir det lättare att se om den informationen de söker är på den sidan. Ju mer sannolikt potentiella besökare tror att din webbplats kommer besvara deras sökfråga, desto mer trafik kommer sidan att få.
#4: Struntat i att skriva fantastiskt innehåll
Vi skriver regelbundet om att skriva fantastiskt innehåll, men vi stöter fortfarande på webbplatser som ofta gör ett dåligt jobb med att skriva innehåll. Det är viktigt att se till att varje enskild sida på din webbplats har bra innehåll, minst 300 ord. Du kan inte förvänta dig att Google ser dig som en expert på ett visst ämne när du bara har skrivit två meningar om det. Detta berättar för Google att din sida förmodligen inte är det bästa resultatet för att matcha sökfrågan.
Tänk på att du inte behöver tänka på Google som målgrupp. Du skriver för dina besökare och inte för Google. Googles uppgift är att organisera världens information och ge de bästa möjliga svaren.
# 5: Ingen call to action för dina besökare
När besökare är på din webbplats är ett viktigt mål att hålla kvar dem på din webbplats. Du vill inte att dina besökare omedelbart studsar tillbaka till Google när de har läst något på din webbplats. Det är därför du behöver uppmuntra besökare att klicka igenom din webbplats. Det bästa sättet att göra detta är att skapa en uppmaning (CTA), som vanligtvis är en knapp som erbjuder en åtgärd för din besökare. Det kan exempelvis vara en “köp” -knapp på en produktsida, en “registrera” -knapp för nyhetsbreven eller också en länk som leder till en annan artikel på webbplatsen.
Se också till att din CTA sticker ut från din design, så det är synligt och inte kan missas. Om knappen smälter in med resten av din sida för mycket, kommer det att locka färre klick. Så gör det uppenbart: Var inte rädd för att använda en distinkt färg!
#6: Att inte ligga steget före: Framtiden är mobil
2018 bytte Google till mobil-först indexering (mobile-first index). Det betyder att Google tittar på mobilversionen av din webbplats för att bestämma hur högt du ska ranka. Så om skrivbordsversionen av din webbplats är briljant, men din mobila webbplats inte är responsiv (mobilanpassad), har du mycket arbete att göra!
Ett bra sätt att testa om din webbplats är – åtminstone – mobilvänlig är att använda Googles mobil test. Detta ger dig en indikation om din webbplats lämpar sig för visning på mobila enheter eller inte. Men sluta inte efter att du har kontrollerat det här. Det bästa är att besöka din webbplats på din mobiltelefon. Bläddra genom dina sidor och försök att klicka på varje knapp, bild och länk för att se vad som händer. Fungerar allt som förväntat? Kan du faktiskt köpa något på din webbplats när du använder din mobiltelefon? Visas alla sidor korrekt? Du kanske kommer fram till att du har lite arbete att göra!