Vad är rörelsemarginal?

Rörelsemarginal visar hur stor del av varje omsatt krona som blir kvar efter att företagets rörelsekostnader är betalda. Det är alltså den del av intäkterna som är kvar för att täcka räntor, skatt och ge eventuell vinst.

Tillsammans med nyckeltal som vinstmarginal och nettomarginal ingår rörelsemarginalen i gruppen marginalmått – nyckeltal där resultat sätts i relation till omsättningen.

Du kan använda måttet för att:

  • jämföra lönsamheten mellan kunder, produkter eller affärsområden
  • jämföra ditt företags utveckling över tid – gärna tillsammans med soliditet och avkastning på eget kapital (ROE)
  • benchmarka mot konkurrenter eller branschsnitt
  • styra verksamheten genom att sätta lönsamhetsmål

Formel för att räkna ut rörelsemarginal

Formeln är:

Rörelsemarginal = (Rörelseresultat efter avskrivningar / Omsättning) × 100

Exempel:
Ett företag omsätter 10 miljoner kronor och har ett rörelseresultat på 1 miljon kronor.

1 000 000 / 10 000 000 = 0,10 × 100 = 10 %

Rörelsemarginalen är alltså 10 %.

Exempel: Så avslöjar rörelsemarginalen skillnader mellan kunder

Låt oss titta på ett fiktivt exempel där ett företag vill följa upp lönsamheten på tre kunder. För mer produkt- eller kundstyrd analys kan du även använda täckningsbidrag (TB).

Kund Intäkter Rörelseresultat Rörelsemarginal
Alfa 2 500 +349 14,0 %
Beta 1 800 +363 20,2 %
Gamma 2 000 -34 -1,7 %
Företaget totalt 6 300 +678 10,8 %


Tolkning av exemplet

Vid första anblick är det lätt att fastna vid kunden Gamma, som går med förlust. Men när du tittar på rörelsemarginalen blir bilden tydligare:

  • Beta är betydligt mer lönsam än Alfa, även om deras resultat i kronor är liknande.
  • Gamma är olönsam, vilket syns både i resultat och marginal.

Det här visar varför du inte bör nöja dig med resultat i kronor – marginalmått visar effektiviteten i intäkterna.

Hur du tolkar rörelsemarginalen

En hög rörelsemarginal betyder att företaget är effektivt i sin kärnverksamhet: det kostar mindre att generera varje intäktskrona.

En låg eller negativ marginal kan bero på till exempel:

  • höga rörliga kostnader
  • för låga priser
  • ineffektiva processer
  • fel kundmix eller produktmix

Vad som är en bra marginal varierar kraftigt mellan branscher. Tjänsteföretag ligger ofta högre, medan handelsföretag har tunnare marginaler.

Så förbättrar du din rörelsemarginal – 4 konkreta metoder

  1. Höj försäljningspriset
  2. Sänk dina rörliga kostnader – ett typiskt TB-arbete, se täckningsbidrag.
  3. Sänk dina fasta kostnader
  4. Öka volymen – vilket även påverkar lageromsättningshastighet i handelsföretag.

Små förbättringar i flera områden får ofta stor effekt över tid.

Vanliga frågor

Är rörelsemarginal och vinstmarginal samma sak?

Nej. Vinstmarginal tar även hänsyn till finansiella poster och skatt. Läs mer om vinstmarginal här.

Kan rörelsemarginalen vara negativ?

Ja, om verksamheten går med förlust.

Vad är en bra nivå?

Det beror på bransch, affärsmodell och kostnadsstruktur. För att bedöma företagets totala ekonomiska styrka kan du även se på soliditet.

Se lista med resterande nyckeltal


Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: