Santamail
Tror dina barn fortfarande på jultomten, trots att de sett dina slarvigt gömda paket skymta fram på översta garderobshyllan? Eller har de efter allt elakt skvaller i skolan börjat tvivla på denna goda varelses existens, fastän han dyker upp med säcken full varje jul? Santamail har förstått betydelsen av att ha något att tro på, att bevara traditioner som utgör en stor del av en klassisk högtid i ett samhälle där den religiösa aspekten av julen allt mer klingat av.
Han existerar!
För att övertyga alla små snälla gossar och flickor runt om i världen om att världens snällaste man finns i verkligheten så har man registrerat en postadress på Nordpolen. Via denna adress så skickar man sedan handskrivna brev till de barn som haft turen att ha en välmenande förälder. Julklappar i all ära, tänk ändå den känslan som uppstår när det tveksamma barnet öppnar ett brev stämplat på Nordpolen och kan läsa ett personligt brev ifrån sin största idol? Bilbanan som ligger i det stora paketet under granen må vara aftonens huvudattraktion, men den förväntan av mystik och som byggs upp av ett sådant brev kan man inte köpa för pengar.
Jultomten är religion
För vad skulle julen vara utan jultomtens skrockande där han kommer inraglande på julaftons kväll? Låt vara att han luktar Whiskey och rök, utan honom hade det inte funnits någon anledning till att vara snäll hela året, det tror jag att de flesta barn är överens om. Detta kan mycket väl vara århundradets bästa investering för de föräldrar vars barn inte längre ser någon mening med att uppföra sig. Santamail är en enkel men genial lösning som utnyttjat en stark tradition. Tänk på det när du skapar; julen består till stor del av stämning och atmosfär och är en tid då känslor och mänskliga attribut dominerar. Har du någon idé som kan lägga tonvikt på samma känsloattribut?
Positive Dating
HIV är en smitta som vi alla önskar vore utplånad ifrån jorden yta. 33 miljoner människor världen över beräknas vara utsatta för den farsot, många av dem utfrysta och utelämnade ifrån det sociala liv som de en gång var en del av. Men har inte dem som är smittade lika stor rätt till ett normalt fungerande liv som alla andra?
Gör gott och bli rik
Det tyckte grundaren av Positivesdating. Positivesdating är en dejtingsajt där alla användare är HIV-positiva, en sajt där redan utsatta människor slipper bli ännu mer nedtryckta. Genom att sammanföra människor med ett gemensamt problem så har man lyckats skapa en lukrativ verksamhet samtidigt som man gör en human insats. Jag tror att godhet och framgång går hand i hand, åtminstone i längden. Man måste verkligen vilja förbättra konsumentens liv om den idé som man avlat fram ska få tillräckligt gehör för att bli en hit, och Positivesdating löste ett problem åt sin målgrupp när man utvecklade sin dejtingsajt.
Ashley Madison
En annan sajt som förstått vikten av kärlek i människors liv är Ashley Madison. Moraltanter och känsliga själar bör nog hoppa över det här stycket, för Ashley Madison är långt ifrån en politiskt korrekt dejtingsajt. För tjäna ihop till sitt levebröd så har man inriktat sig på att hjälpa uttråkade fruar och äkta män att hitta en partner att ha vid sidan av sitt ordinarie förhållande. Man har tagit otrohet som begrepp till en helt ny nivå, och dessutom lyckats övertyga sina kunder om att det är moraliskt försvarbart. Där människor tidigare såg en utomäktenskaplig affär som ett spontant felsteg så är dagens samhälle betydligt mer färgat av alla de möjligheter som numera finns. Felsteget har förvandlats till en systematisk och medveten handling som individen har valt självt.
Tjäna pengar – till vilket pris?
Är Ashley Madisons affärsidé okej, eller utnyttjar man människors olycka och passar samtidigt på att sprida än mer misär? Jag antar att det är upp till var och en att ta ställning till om man tycker att det är värt att krossa hjärtan och liv för att kunna köra runt i sin röda Ferrari. En sak som är säker är i alla fall att grundaren Darren Morgenstern lyckats få sina kunder att tro att han kan lösa ett problem åt dem eftersom man säger sig ha över 6 miljoner medlemmar. Frågan är bara om man är problemlösare eller problemskapare?
Designer Diaper
Att gå omkring med skit i handväskan är kanske ingenting man förknippar med glans och glamour, men har man ett litet barn så måste det som går in också komma ut. Designer Diaperbags säljer märkesväskor som modemedvetna föräldrar kan lägga sina barns använda blöjor i. Frågan är vad Gucci och Prada tycker om att bli förknippade med skit? Torde knappast vara de associationerna som man vill framkalla när kunden står och väljer mellan två väskor med olika märken, men jag antar att rika mammor är en så pass stor målgrupp att man vågat använda sig av blöjväskor som problemlösare utan att riskera sina starka varumärken. Man har slagit in ett naturligt behov i en fin förpackning och gjort det rumsrent.