När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Datorn räknar inte fel, det kan vi vara överens om så då är det något annat fel. Är du säker på att du kollat att allt är rätt? Vilka felsök har du gjort?
[br]
[br]1 Börja med att multiplicera omsättningen med momssatsen för att se år vilket håll differansen slår.
[br]
[br]2 Dra ut en huvudbok på 30** och 261* och se hur de ser ut. Är något belopp på 261* bokat på "fel sida", med fel belopp eller kanske helt saknat. Varje verifikat på 30** ska ha en bokning även på 261* som är 25% (eller annan momssats) på beloppet på 30**.
[br]
[br]3 HAr du utländska köp som du ska förvärvsredovisa. HAr du då med dessa både i omsättning och utgående moms resp inköp från EU-land och moms.
*bah* Mänskliga faktorn slog till, jag själv som räknat käpp rätt åt hel****. :)
[br]
[br]Men nu undrar jag hur man får till momsrapporten så den blir rätt? Eftersom den redan är utskriven och godkänd, hur gör jag om det så det blir rätt?
[br]Jag har försökt läsa till mig det i "hjälpen", men eftersom jag inte pratar SPCS-språk(eller skattespråk) så är det rätt svårt att få grepp om det. :wink:
Min åsikt är att såna där automatiska momsrapporter är en styggelse. Det tar dig 2 minuter att få fram samma uppgifter manuellt ur huvudboken och skriva in dem i ett excelark, och då förstår du dessutom bättre var siffrorna kommer från och vad de betyder, plus att det är lätt som en plätt att bokföra en rättelseverifikation och göra om en ny momsrapport i excel.
[br]
[br]Bara för att SPCS har en automatisk momsrapport måste man inte använda den. Det går utmärkt att skriva en egen bokföringsorder till momsen varje månad.