Äga bilen privar eller i enskilda firman

18
Bil dilema. Min svärfar har en lätt lastbil med två säten som vi i dag lånar (grattis) Det är en ford galaxy disel -98 Gått 27500 mil ganska sliten.



Jag får köpa den för 20 000kr ( med moms) (Den är nog värd 80 000 kr)



Vad är smartast att köpa den privat och låta mig själv använda den i enskildafirman och göra avdrag för de mil den används och den delen däck, spolarvätska som används vid den körningen? Eller firman äger den och jag "lånar" den av firman? Då jag har två barn och en bättre halva så är ju den privata andvändningen begränsad. Vi har en annan bil med fem säten. Firma körning ca 1200 mil 600 mil privat körning.

Villket är mest ekonomiskt fördelaktigt? Måste man föra samma typ av körjournal oavsätt vilket alternativ jag väljer? Tacksam för svar då den snart skall besiktas = repareras!!
2
1. Den är inte värd 80 000 kr, möjligen 40 000 kr. [br]2. Du drar av 18 kr/ mil i din självdeklaration för resor du gjort för företagets räkning, för körjournal om det blir diskussioner om detta i efterhand. Det ger ett avdrag på 21600 kr om du kör 1200 mil. [br]3. Väljer du att lägga bilen som inventarie kommer du att förmånsbeskattas för den och sedan tillkommer egenavgifter på detta, dyrt! Tänk på att du inte får lyfta momsen heller då skatteverket bedömmer att detta inte är någon lastbil, en lastbil i deras ögon har en luftspalt mellan kupé och lastutrymme, dvs. du kan inte ta dig från kupén till lastutrymmet utan att gå ut bilen. Alternativt att bilen väger mer än 3500 kg. Jag kollade nämligen upp detta i går! Sedan finns det vissa bilhandlare som påstår annat men de har fel.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.