marknadsundersökningar:
"Alla sådana undersökningar är beroende av allmänhetens förtroende; att man litar på att undersökningar utförs
hederligt och objektivt och att de inte är påträngande eller obehagliga för den som intervjuas. Allmänhetens
frivilliga medverkan är en förutsättning för hela undersökningsverksamheten. Dess förtroende behöver stöd av
yrkesetiska regler som anger hur marknadsundersökningar skall utföras."
nästa avsnitt:
"Varje enskild person har alltid ansvar för att övriga medarbetare, som vad de känner till har någon funktion i
samband med marknadsundersökningar, är medvetna om och förstår de Internationella Reglernas
grundläggande principer. De måste på alla sätt anstränga sig för att få organisationen som helhet att följa
Reglerna."
"Förhållningsregler
A. Allmänt
1. Marknadsundersökningar skall alltid genomföras objektivt och i överensstämmelse med vedertagna
vetenskapliga principer.
2. Marknadsundersökningar skall alltid följa de nationella och internationella lagar som gäller i de länder som
berörs.
B. Intervjupersoners rättigheter
3. Intervjupersoners medverkan i en marknadsundersökning är helt frivillig genom alla dess stadier. De får inte
vilseledas när de ombeds att delta.
4. Intervjupersonen skall garanteras strikt anonymitet. Om intervjupersonen på undersökarens begäran har
givit tillåtelse till att uppgifter vidarebefordras i en form där intervjupersonen kan identifieras
(a) skall intervjupersonen först ha fått veta till vem informationen skall lämnas ut och för vilka ändamål den
skall användas; likaså
(b) skall undersökaren tillförsäkra att informationen inte kommer att användas för något annat ändamål än
undersökningens och att mottagaren av informationen har åtagit sig att följa dessa Internationella Regler.
5. Undersökaren skall vidta alla rimliga försiktighetsmått för att tillförsäkra att intervjupersonen varken lider
skada eller åsamkas obehag till följd av sin medverkan i en marknadsådersökning.
6. Undersökaren skall iaktta särskild omsorg vid intervjuer med barn och ungdomar. Förälder eller ansvarig
vuxen skall få information om vad saken gäller och ge sitt tillstånd innan barn intervjuas.
7. Intervjupersonen skall få veta (i normala fall innan intervjun börjar) om observationsteknik eller
bandinspelning används, utom när sådan utrustning används på allmän plats. Om intervjupersonen begär det,
måste hela eller del av inspelningen förstöras eller suddas ut. Intervjupersonens anonymitet får inte kränkas
genom sådana metoder.
8. Intervjupersonen måste utan svårighet kunna kontrollera undersökarens identitet och behörighet.
C. Marknadsundersökares yrkesetiska skyldigheter
9. Marknadsundersökare får, varken medvetet eller av ovarsamhet, uppträda så att det kan skada
marknadsundersökningsbranschens anseende eller leda till att den förlorar allmänhetens förtroende.
10. Marknadsundersökare får inte lämna vilseledande uppgifter om sin egen eller sin organisations kompetens
och erfarenhet.
11. Marknadsundersökare får inte oberättigat kritisera eller förtala sina konkurrenter.
12. Marknadsundersökare skall alltid bemöda sig om att utforma kostnadseffektiva undersökningar på fullgod
kvalitetsnivå och att genomföra dem i enlighet med den undersökningsplan som har godkänts av
uppdragsgivaren.
13. Marknadsundersökare skall försäkra sig om att allt undersökningsmaterial förvaras på betryggande sätt.
14. Marknadsundersökare får inte medvetet tillåta spridning av slutsatser från en marknadsundersökning som
inte har tillräcklig täckning i framkomna data. De måste alltid vara beredda att lämna den tekniska information
som behövs för bedömning av publicerade uppgifters riktighet.
15. Marknadsundersökare får i samband med undersökningsarbete inte vidta någon som helst åtgärd som inte
tillhör undersökningen, t ex uppbyggnad av databas med data om individer i syfte att användas för
direktmarknadsföring eller säljfrämjande aktiviteter. Alla sådana aktiviteter skall i vad som avser både
organisation och genomförande alltid hållas tydligt åtskilda från marknadsundersökningar.
D. Marknadsundersökares och uppdragsgivares ömsesidiga rättigheter och skyldigheter.
16. Rättigheter och skyldigheter regleras i allmänhet i ett skriftligt avtal mellan undersökaren och
uppdragsgivaren. Om det har avtalats i förväg kan parterna göra ändringar i det som stadgas i artikel 19-23 i
regelsamlingen; övriga regler får inte ändras. Marknadsundersökningar måste dessutom alltid genomföras i
enlighet med god affärssed.
17. Marknadsundersökaren skall informera uppdragsgivaren om en undersökning som skall genomföras är tänkt
att ingå i en omnibus eller syndikerad undersökning tillsammans med uppdrag för andra företag; däremot får
de andra uppdragsgivarnas identitet inte avslöjas.
18. Marknadsundersökaren skall så tidigt som möjligt informera uppdragsgivaren när någon del av det avtalade
arbetet lämnas ut till en underleverantör eller konsult utanför undersökarens företag; uppdragsgivaren har då
rätt att få veta vem underleverantören är.
4
19. Uppdragsgivaren har inte utan särskilt avtal exklusiv rätt till marknadsundersökarens eller hans företags
tjänster. I sitt arbete för olika uppdragsgivare måste marknadsundersökaren emellertid försöka undvika
intressekonflikter mellan tjänster och olika uppdragsgivare.
20. Följande undersökningsmaterial förblir uppdragsgivarens egendom och får inte av marknadsundersökaren
delges tredje part utan uppdragsgivarens tillstånd:
(a) uppdragsbeskrivningar, bakgrundsmaterial, specifikationer och annan information som lämnas av
uppdragsgivaren
(b) data och resultat från marknadsundersökningen (utom när den är syndikerad eller har utförts för att ge
flera uppdragsgivare tillgång till samma data).
Uppdragsgivaren har emellertid ingen rätt att få reda på uppgiftslämnares namn och adresser om de inte har
givit marknadsundersökaren uttryckligt tillstånd till detta. (Detta krav kan inte avtalas bort enligt artikel 16).
21. Om ingenting annat uttryckligen har avtalats, förblir följande undersökningsmaterial marknadsundersökarens
egendom:
(a) Förslag till marknadsundersökningar och offerter (om de inte har betalats av uppdragsgivaren).
Uppdragsgivaren får inte föra dem vidare till tredje part, med undantag för konsult som uppdragsgivaren har
engagerat för projektet (om inte konsulten också arbetar för konkurrent till marknadsundersökaren). I
synnerhet får sådana förslag och offerter inte användas av uppdragsgivaren för att påverka
undersökningsförslag och offerter från andra marknadsundersökare.
(b) Innehållet i rapport från en syndikerad marknadsundersökning eller en undersökning som har genomförts
för flera uppdragsgivare, där det klart framgår att resultatrapporterna är till salu eller kan abonneras.
Uppdragsgivaren får inte utan marknadsundersökarens tillstånd delge tredje part resultat från sådana
undersökningar (utom till egna konsulter och rådgivare).
(c) Allt annat undersökningsmaterial som har tagits fram av marknadsundersökaren (med undantag för
rapporter till enskilda uppdragsgivare liksom undersökningsplaner och frågeformulär för vilka
utvecklingskostnaden har betalts av uppdragsgivaren).
22. Marknadsundersökaren skall förvara sådant material på yrkesmässigt vedertaget sätt under så lång tid som
är rimligt efter det undersökningen har avslutats. På begäran skall undersökaren kunna förse uppdragsgivaren
med extra kopior av sådant material, försåvitt det inte innebär brott mot anonymitets eller sekretesskrav
(artikel 4), att det sker inom den avtalade tidsgränsen för förvaring och att uppdragsgivaren är villig att betala
en rimlig kostnad för kopiorna.
23. Marknadsundersökaren får inte för tredje part avslöja uppdragsgivarens identitet (om inte laglig förpliktelse
föreligger) eller lämna ut någon konfidentiell information om dennes affärer utan uppdragsgivarens tillstånd.
24. Marknadsundersökaren skall på begäran låta uppdragsgivaren göra kontroller av fältarbetets och
databehandlingens kvalitet, förutsatt att uppdragsgivaren står för eventuell extrakostnad. Alla sådana kontroller
måste ske i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 4.
25. Marknadsundersökaren skall förse uppdragsgivaren med alla relevanta tekniska uppgifter om
undersökningar som har utförts för hans räkning.
26. I sina undersökningsrapporter skall marknadsundersökaren göra tydlig åtskillnad mellan själva resultaten,
undersökarens tolkning av dessa och de rekommendationer som bygger på resultaten.
27. När resultat från en marknadsundersökning publiceras av uppdragsgivaren har denne ansvar för att
tillförsäkra att materialet inte är vilseledande. Marknadsundersökaren måste konsulteras och i förväg godkänna
materialets form och innehåll och är skyldig att vidta åtgärder för att rätta vilseledande uttalanden om
undersökningen och dess resultat.
28. Marknadsundersökare får inte tillåta att deras namn utnyttjas som garanti för att en undersökning har
genomförts i enlighet med de Internationella Reglerna, om de inte är helt övertygade om att undersökningen
på alla sätt uppfyller Reglernas krav.
29. Marknadsundersökaren skall försäkra sig om att uppdragsgivaren är medveten om de Internationella
Reglerna och om nödvändigheten att följa dem."
Puh...
Du kan läsa mer på deras dokument
www.icc.se/policy/marknad/k...
I korthet skulle jag vilja sammanfatta det att du är tvungen att presentera dig, ditt företag och anledningen till intervjun. Sedan om du vill ha intervjuoffrets namn så måste du upplysa om var dessa uppgifter kommer att lagras.