Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 18 år sedan

Moms utanför EU

Hej igen!

Jag har en fråga rörande inköp av produkter från USA till vårt företag. I detta fall rör det sig dels om CD skivor, och även inköp av webdomäner.

Dessa varor har direkt anknytning till vår verksamhet - dvs de ska inte säljas vidare.

Vilken/vilka momssatser ska jag använda i bokföringen för att det ska vara korrekt?

De två leverantörerna har INTE angett/specat "tax"/VAT i sina fakturor.

MVH,

Teresia
På inköp från länder utanför EU skall momsen komma på en faktura från Tullverket, att betala på vanligt "svenskt" sätt. (2641)
[quote="dave.hugo"]På inköp från länder utanför EU skall momsen komma på en faktura från Tullverket, att betala på vanligt "svenskt" sätt. (2641)[/quote] [br] [br] [br]Hej dave.hugo! [br] [br]Hmm - när man köper elektroniska varor över internet (som domännamn) så har jag aldrig erfarit att tullverket blivit inblandat. Ska jag själv meddela myndighet att jag köpt varor? [br] [br]Och i det här fallet där fysiska CD skivor faktiskt importerats så dök de bara upp i brevlådan utan ngn inblandning från Tullverket. Betalningen skedde i förskott mha kreditkort över internet. [br] [br]Moms? [br] [br]Om man köper ngt som klassas som "educational material" påverkar det eventuell moms? [br] [br]MVH, [br]Teresia
Ingen som har nåt svar här? [br]Har just registrerat en domän via ett amerikanskt bolag och funderar på hur jag ska bokföra. Ska det läggas på någon moms eller nåt sånt? [br] [br]/Konrad
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.

Svarar till: