Dunder tabbe med moms pÄ tjÀnst till EU

22
1
Glad PĂ„sk 🙂

Jag hoppas det finns en vÀnlig sjÀl som kan hjÀlpa mig lösa mitt dumma problem.

Jag har sÄlt varor tidigare till företag inom EU och har dÄ inte lagt pÄ moms eftersom dem visade upp sina VAT nummer. Helt OK.

Men nu fakturerade jag en tjĂ€nst till ett företag inom EU och angav inte heller dĂ„ moms. Nu visar det sig att pĂ„ tjĂ€nster inom EU sĂ„ skall moms lĂ€ggas pĂ„. NĂ„got som jag har varit ovetande om. 🙁

Hur som helst. Kunden har betalat fakturan utan moms. Tror inte jag kan krÀva dem sÄ hÀr lÄngt efterÄt pÄ att dem Àven skall betala momsen.

Hur gör jag nu? Hur skall jag bokföra den bortglömda momsen? Antar jag fÄr ta pengarna ur egen ficka. Ett exempel pÄ vilka konton man skall anvÀnda vore trevligt.

Skall tillÀgga att jag driver EF och redovisar moms Ärsvis.

Tacksam för all hjÀlp ...

EDIT:

Nu visar det att det finns tydligen undantag för vissa tjÀnster och det Àr bra. Om man antar att min tjÀnst kan klassas som en sÄdan hur fÄr jag bort differensen i momsdeklaration som programmet anser att det finns?

Kan det vara sÄ att jag skall anvÀnda ett annat konto som tex 3048 istÀllet för 3046 som jag anvÀnt mig av?

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.