Senaste inläggen

Inspirationskväll om entreprenörskap den 3 maj !

Studentnätverket Excitera Enterprise Forum inbjuder återigen alla studenter och entreprenörer till en inspirationskväll om entreprenörskap på Berns i Stockholm den 3 maj med start kl. 18:00.

Under ledning av moderatorn Lydia Capolicchio utlovas spännande föredrag där framgångsrika entreprenörer delar med sig av sina erfarenhete...

Kategori: Off Topic

deklarera för nybörjare

Hejsan, jag startade mitt företag i december, sedan blev jag ganska snart anställd av min största kund. Nu ska jag deklarera för första gången. Jag har bara skickat ut 4 fakturor, det är inte alltså mkt bokföring att tala om.

Borde jag ta hjälp av någon då jag deklarerar? Bör jag göra det på internet? Jag har inte alls satt mi...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Nedsättning av egenavgifter

Tjena

Jag sitter och fyller i skatteuträkningsmaskinen på skv.se och undrar vad "Nedsättning av egenavgifter" egentligen gör...jag har nedsättning med 20% då jag drivit mitt företag (HB) passivt. Summan (min nedsättning) är ca 1000:-.

Det lustiga (enligt mig) är att det gör ingen skillnad i slutet av att an...

Deklaration

Hej

JAg vill få ner resultatet under gränsen för statlig skatt. Räntefördelning är inte lönt ( för lite pengar, bara andra året vi är igång).

Är det bäst med periodiseringfond eller expansionsfond? Vet att man får betala 28% skatt på avsättningen till expansionsfond.

Spelar det någon roll? Tänker e...

Retroaktiv lön

Mitt AB har precis registrerats som arbetsgivare. Jag skulle vilja ta ut lön denna månad, men även lön för jan-mars.

Hur ska jag bäst göra?

T.ex. om jag vill att min månadslön ska vara x kr under hela året.

1 * x kr (april, skatt enligt vanlig tabell för x kr)

3 * x kr (jan-mar, skatt...

Semesterlön

Måste man krångla med semesterlön överhuvudtaget om man är den enda anställde i sitt eget AB?

Får ej upp besöksantalet - Vad göra ??

Hejsan !

Tycker själv att jag har fått tag i ett ganska unikt domän namn...

(en del påstår att det är värt en hel del om man får upp

page rankningen en del)

>>>> men jag behöver nu råd hur jag ska utveckla min sida på

bästa sätt.....

Användnings områden är ju nästan h...

Kategori: Feedback

Vad gäller med företagslån och moms.

--Hur gör jag en så optimal affär som möjligt--

Imorgon ska jag till min bank och fråga om jag får det där lånet jag filurat länge på. Jag är en enskilld företagare som har hyffsad rulians på min verksamhet och håller nu på att i ordningställa min lokal, för denna lokal behövs en hel del teknisk utrustning.

Kategori: Inköp

Skatteferia förmåner som egen näringsidkare

Hej!

Jag har en fundering kring skattefria personalvårdsförmåner.

Jag har en egen näringsverksamhet, men delar kontor med flera likasinnade som har handelsbolag och andra enskilda firmor. Jag funderar på om vi kan köpa in frukt ifrån leasingföretag som kommer med det till jobbet, och dra av det som e...

Starta företag som nybörjare

Jag är 18, tar snart studenten och är väldigt osäker på vad jag skulle vilja göra i framtiden. Idag fick jag dock en idé - att starta ett företag, en butik med kläder, smycken och annat, en lite allt-i-allo-butik med roliga attiraljer. Jag gör själv egna smycken och skulle då dessutom sälja mitt eget märke.

Det jag undrar är hur man ska...

Kategori: Affärsidéer

Avtals gällande eller nytt avtal iom faktura

Jag har ett underkonsultsavtal med en firma. Under våren har jag fakturerat mina timmar till firman och skulle enligt fakturorna fått betalt i mitten av april. När det nu inte skett kontaktade jag firman och deras svar var att de i sin tur inte fått betalt på deras fakturor och att jag därför får vänta på mina pengar tills de fått betalt. Olyckligt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Typ Jamba

alla vet ju va jamba e?? och jag undrar om någon vet hur man startar en sådan sida?? finns det någon som erbjuder sådana tjänster?? och var man får tag i bilderna och musiken och allat idéer?? skulle uppskatta svar? web adresser tack.

mvh jeppe

Kategori: Affärsidéer

Gällande uppskov av deklaration till sista juni

Som rubriken lyder.

Vilken blankett/hur gör jag för att begära anstånd med att lämna deklarationen till sista juni?

har lite ont om tid märker jag.

Vilken företagsform är att föredra?

Står i begrepp att starta egen liten firma enbart på deltid, har ordinarie fast heltidsjobb kvar. Kan ha maken med som passiv delägare. Är det kommanditbolag som då gäller? Vill absolut inte ha personnummer som organisationsnummer så då är väl enskild firma helt uteslutet, annars torde väl det vara det enklaste.

Vilken är orkestern?

Jag har hittat kanske världens bästa låt! :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=HSQBXrRY-iY

Någon som vet vem som gjort den eller var jag kan få tag på liknande musik? Det är svårt att vara ledsen eller arg när den spelas :mrgreen:

Kategori: Off Topic

Avskrivning kamera

Hej!

Ska för första gången bokföra en avskrivning. Har skjutit upp det hur länge som helst nu, men nu är det dags. Inlämningen av deklarationen närmar sig. Jag undrar om någon kan svara på följande frågor:

1) Hur lång avskrivningstid har en kamera? 3 år?

2) Om det är 3 år tar man då bar...

Måste ju ta ut emballaget också..

Attans, kom på en sak jag glömt!

Måste väl kanske ta ut bubbelkuverten och porto (well, rätt uppenbart med prissättningen där..) och sånt också när jag avslutar företaget?

Men vilket pris skall jag isåfall ta av mig själv för dem? Inpriset från quill, eller vad räknas annars som marknadspris?

Bokföra import bla.

Hej

Jag har en enskild firma.

Så här gick det till:

Importerade produkter till mitt varulager (utanför EU) och betalade med mitt privata bankkonto, då mitt företag i detta skede saknade bankkonto.

Fick produkterna och därmed en faktura på moms&tull, betalade denna faktura med...

Bidrag om man har skuld hos Kronofogden?

Hej!

Är det någon som vet om skuld hos Kronofogden är ett hinder för att få starta-eget-bidrag?

Hälsningar Camilla

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

TV på köpet

Hejsan!

Jag läser en kurs som heter redovisning och beskattning och behöver hjälp i en fråga. Om ett företag köper in en bil för 280 000 kr och får en TV värd 6000 kr på köpet. Hur bokför man TV´n? och ska TV´n ha samma avskrivningstid som bilen?

Tacksam för alla svar!