Senaste inläggen

Pressmeddelande: Världshistoriens första konferens för sociala företag i Sverige

Företag som räknar vinsten i välmående och låter pengarna bli en sekundär angelägenhet står i fokus för konferensen ”Utveckling – inspiration för socialt företagande” som SKOOPI och NTG-socialt företagande anordnar, tre dagar i oktober.  De sociala företagen är en resurs för att vidga arbetsmarknaden och skapa arbeten. Människor som hamnat utanf...

Kategori: Nyheter

Fråga

Jag vill diskutera en affärsidé med en person via telefon men vill först ha ett sekretessavtal påskrivet. Personen bor långt bort så jag har inte möjlighet att åka dit. Hur löser jag det på ett säkert, snabbt och billigt sätt? Via brev, fax (jag har ingen fax >.<) eller annat?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Ange exakt vad i faktura?

Läste i ett inlägg nedan att man bl.a. ska ha följande med i sin faktura:

• Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller
undantag, enhetspriset exklusive moms, samt
eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte
ingår i enhetspriset.

Då undrar jag ... om jag sålt 3 produkter som går på 25% moms, och 3 produkter som går...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Uppge moms för privatpersoner?

Snabb fråga som jag hoppas på snabbt svar på:
Måste man uppge moms och  på kvitton till privatpersoner?

Hur hittar man grossister eller leverantörer.

rtfm
hej jag undrar hur man hittar olika grossister eller leverantörer av olika saker??
finns det hemsidor eller hur gör man?

Kategori: Inköp

Anställd eller inte?

Hej!

Vårt företag expanderar och vi skall börja sälja på ytterliggare en ort.

På den nya orten kommer vi att tillhandahålla ett lager, men person som skall sälja där kommer att ha en egen F-skattesedel och fakturera oss typ 20% av det han säljer.
Personen ifråga kommer enbart att jobba på uppdrag ifrån oss.

Räknas ändå denna...

Ej säljbara varor

Som nystartad i klädbranchen är det lätt att handla på sej några felaktiga varor som ej går att sälja, har testat med rea men kundgruppen är fel åldersmässigt. Hur bokför man dem och vad gör man med kläderna - slänger? Hur gör du?
Kläder som du skänker bort pga olika anledningar, nu senast som lotterivinst, skriver man det någonstans?
Har du...

Tips på Kassasystem?

Hejsan,

Jag är på jakt efter ett bra och prisvärt kassasystem för användning i inredningsbutik.

Det får gärna vara datorbaserat, och skall om möjligt hålla koll på lagersaldo, ha kvittofunktion och pengaförvaring.

Är det någon med egen butik som kan tipsa om något bra system som inte kostar skjortan?

Kategori: Söker/eftersöker

online sport sajt

hej!
jag är hely nytt här. och jag vill öppna ett sport butik på nätet specielt för kamsport kläder och andra grejer och fotboll. nu undrar jag vad tycker ni att ska det gå bra med det eller ej!, och hur jag ska göra att få kunderna på min hemsida???

Kategori: Affärsidéer

När måste man periodisera en kostnad??? Ber om snabbt svar

Har fkatura för en informationstjänst på nätet. Faturan gäller 12 månader framåt (ett sorts abonnemang alltså). Fakturan är på 19250:-

Måste jag/bör jag periodisera dvs sätt en del på konti 17xx förutbetald kostnad?

Snälla, svara snabbt!!!

Carina  😛

Ett dygnet runt-öppet dagis?

Jag går i tankar på om det skulle gå att starta upp ett dagis som har öppet dygnet runt. Jag har insett hur många familjer det är som är i behov av barnpassning alla möjliga timmar på dygnet. Vore det inte praktiskt att ha ett dagis där man kan lämna sina barn och veta att de blir väl omhändertagna när man reser bort eller jobbar?

Vad tror...

Kategori: Affärsidéer

Webhotell

Hej!

Har sedan jag började använda internet haft min hemsida hos flera olika webhotell. Dom har då sålt olika sorters abonnemang inkluderrat en massa som jag inte begriper ett dj..la dugg av. Bland annat så ingår det ju alltid ett antal epostadresser och det är ju bra.
Mitt problem är vilket hotell jag än väljer så fungerar det i regel d...

Kategori: Off Topic

Dra av kläder som säljare

Hur lätt är det att dra av kläder om man jobbar som säljare och ska ut på kundbesök?
Kavaj, skor, kjolar, m.m.

Tack på förhand!  🙂

Fakturamall

Har sökt en bra fakturamall utan resultat. Vill helt enkelt ha en mall jag kan använda i all evighet, eller lära mig skapa en egen i Excel eller Word. Tips?

Vat nr

Hej
      Måste jag ange VAT nr till den företaget som jag ska importera ifrån?

(inom EU)

Startdatum för moms

Nu på måndag 1 oktober börjar min moms att gälla.
Jag har köpt in saker till min verksamhet under några månader, spelar detta någon roll?
Kan jag bokföra dessa inköp första momspliktiga dagen alltså 1 oktober?

Sen undrar jag om jag kan fakturera en kund idag redan fasten momsen börjar gälla på måndag?

Mvh.
Niklas

Företag använder nya metoder att bygga varumärken

:blink Företagare!

Allt fler företag försöker varumärkesskydda ljud, dofter och färger. Läs mer om den nya trenden på http://www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=807&a=26678

Hjälp

Jag har alltid viljat jobba med företag och affärer. Jag har studerat entreprenörskap, drivit mindre företag osv men jag är fortfarande relativt ung. Jag älskar tanken av att bygga upp ett företag och lyckas samtidigt som målet är att bli ekonomiskt oberonde.

Under flera år spelade jag datorspel på både del och heltid. Jag var duktig och ble...

Kategori: Allmänt

sjukersättning

Hej
    Jag har sjukersättnig för jag klarar inte ett vanlig jobb på 8
timmar , har bestämt mig för att starta eget med en webshop
som jag har redan registrerat med egen domän, men känner
mig osäkert på när ska jag registrera företaget då kommer jag
inte att få rätt till sjukersättningen tror jag och vet inte om jag
kommer att t...

VISITKORT 8 000 st

Jag har delat ut VISITKORT 8 000 st i Umeå & faktiskt sett att det är det bästa sättet att få abbonemangskunder på :bravo

De 70 000 jag satsat på TV&RADIO & TIDNINGAR är inte alls lika bra :-\

Marknadsföring behöver inte vara dyrt för att vara bra 😛

SKall tillägga att jag betalade 700 kr för 5000 stpå VISTAPRINT, fast de i ann...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring