Prissättning

10
Hej! Jag är helt grön när det gäller företagande. Nyss startat en web-butik som säljer engångsartiklar.

Hur skall jag gå tillväga när jag sätter priserna på mina produkter.
Jag vill gärna baka in momsen i priset, vilket jag förstår är 25%
Hur mycket skall jag sedan skatta på vinsten? 50%?

Man vill ju veta vad man har i ren vinst per produkt.

Jag har räknat såhär:

Låt säga att jag köper in en vara för 10kr. Och att jag vill ha 10kr i ren vinst på produkten.
Är det då rätt att tänka såhär:

Smäller på 20kr direkt på produkten. Den kostar alltså nu 30kr.
Sedan lägger jag på momsen. alltså 1.25x30=37,50kr ..vilket blir det priset kunden köper produkten för.

37,50kr

10kr kostade produkten
7,50kr måste jag betala i moms

kvar blir då 20kr, vilket jag skattar bort 50% på.
10kr blir min rena vinst!

E jag helt ute o cyklar eller??

Tacksam för alla svar!
219
1
Nja....inte riktigt skattar bort 50 %[br]Du bokför dina intäkter (vad du har sålt)[br]sen får du ju dra bort de kostnader du haft dvs webbhotell, domänkostnader, inköp, marknadsföring, transporter, din lön m.m[br]När du dragit bort dessa och förhoppningsvis har något kvar så ska du betala skatt på den summan.[br][br]Skaffa en bok i bokföring eller ta en kontakt med en bokförare. Rekommenderas så du inte åker på en skattechock senare.[br]Bokföring är inte det jag tycker är det roligaste. Jag anlitar en kille som två ggr om året hjälper mig och rättar till där jag har gjort galet. De dagliga transaktionerna gör jag själv.[br]Detta kostar mig ca 2000 kr/år.[br][br]// Cecilia
10
Tack för svaret![br][br]Men var moms-biten rätt? [br]vill absolut veta moms-tänket när jag sätter priserna.[br][br]tacksam för svar
1324
2
Vad gäller momsen. Var köper du produkten från? Köper du den i Sverige så betalar du ju moms vid inköpet också.  Och detta drar du av. Sak samma med alla andra kostnader. Även dom innehåller moms som dras av. [br][br]Sedan detta med 50%. Så har Cecila delvis rätt. Du skall ju dra av alla din omkostnader. Är du däremot enskild firma skall du dock inte dra av din lön. Vid enskild firma är ju 75% överskottet beräkningsgrund för skatt.[br][br]Sedan skall man ju dessutom räkna med en del "svinn". Ex om du köper in 1000 av produkten x så kanske du inte klarar att sälja allt för dit tänkta pris pga yttre orsaker.[br][br]Som jag skrev ovan så är dessa 50% inte hela sanningen. Det finns ju en hel del saker som påverkar skattenivån (ex din kommunalskatt, dina avdrag för räntor, din totala inkomst osv) så man bör nog försöka lägga upp en fullständig budget för sitt företag. Där man försöker se hur mycket man handlar för under året och sedan hur mycket man säljer.  Sedan kan man försöka göra lite "provberäkningar" på vad den totala nettolönen blir vid olika % pålägg på priset.  [br][br]Hans
10
Tack för svaret![br][br]Jag köper från England. Och behövde inte betala någon moms när jag köpte grejorna iom att jag kunde uppge ett s.k VAT-number. [br][br]Det är en enskild firma jag har.[br][br]Jag bara undrar hur man skall tänka när man sätter ett pris på en produkt. Man vill ju självklart att den skall vara lönsam. Hur kan man räkna ut vinsten på varan?[br]Om man bortser från alla andra omkostnader. Vill bara ha reda på vinsten på varje vara när man har tagit bort momsen o skatten.[br][br]tacksam för svar!
205
1
Prova att räkna från det andra hållet istället. Hur mycket vill någon betala för den här produkten? Gör en marknadsundersökning (viktigt att göra) och fråga folk vad de skulle kunna tänka sig att betala. Täcker priset du kommer fram till dina omkostnader + vinst?
822
48
[quote author=N.N. link=topic=2960.msg12876#msg12876 date=1192111478][br]Prova att räkna från det andra hållet istället. Hur mycket vill någon betala för den här produkten? Gör en marknadsundersökning (viktigt att göra) och fråga folk vad de skulle kunna tänka sig att betala. Täcker priset du kommer fram till dina omkostnader + vinst?[br][/quote][br][br]Jag instämmer! Och sen lägger du på några procent till för att du kan!  ;)[br]Priset spelar sällan någon roll ändå. Satsa på bättre service i stället!
88
Hej ![br][br]Jag håller även helt med om att du först ska avgöra vad ett realisitskt slutkundspris är (utifrån en undersökning av marknaden och potentiella kunder). Därefter ser du hur stor din marginal är. "Normala" lönsamma bolag ska minst ha 20-30% i täckningsbidrag efter avdrag för produkternas kostnad. Då brukar det kvarstå 7-10% i nettomarginal(dvs. det som återstår efter alla externa kostnader och finansiella kostnader). Om du har ännu högre täckningsbidrag är det givetvis lysande för dig.[br][br][br]Mvh[br][br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
10
Jag är nu klar med prissättningen i min enskilda firma.[br][br]jag började med ett pris som jag tyckte var rimligt, låt säga 30kr.[br]Sen drog jag av 25% i moms, dvs 7.50[br][br]av dom 22.50kr som var kvar, var 10kr det jag köpte in produkten för.[br]12,50kr blev då den vinst jag skall skatta för.[br][br]Stämmer sättet jag har tänkt på???
720
[quote author=ZUNA link=topic=2960.msg12869#msg12869 date=1192096388][br]Tack för svaret![br][br]Hur kan man räkna ut vinsten på varan?[br]Om man bortser från alla andra omkostnader. Vill bara ha reda på vinsten på varje vara när man har tagit bort momsen o skatten.[br][br][/quote][br][br]Du kan ju inte räkna skatt på varje enskild vara, du skattar på företagets totala resultat. Vinsten på en vara ska vara så stor att den täcker sin bit av dina omkostnader + ge en viss vinst.[br]Priset kommer alltså att bero på hur många varor du säljer. Säg att du har omkostnader i firman på 10.000 kr på ett år (telefon, kontorsmaterial, reklam mm). Om du tror att du bara kan sälja en enda vara under hela året och inköpspriset för den är 10 kr måste du sälja den för 10.010 för att det ska gå ihop sig. Säljer du 100 räcker det att ta 110 kr styck för att det ska gå ihop och säljer du 1000 så kan du tom göra en vinst även om priset är 25 kr styck.
720
[quote author=ZUNA link=topic=2960.msg12895#msg12895 date=1192122224][br]Jag är nu klar med prissättningen i min enskilda firma.[br][br]jag började med ett pris som jag tyckte var rimligt, låt säga 30kr.[br]Sen drog jag av 25% i moms, dvs 7.50[br][br]av dom 22.50kr som var kvar, var 10kr det jag köpte in produkten för.[br]12,50kr blev då den vinst jag skall skatta för.[br][br]Stämmer sättet jag har tänkt på???[br][/quote][br][br]Momsen på 30 kr är 6, inte 7,50. 25% är när du lägger på momsen, är momsen med i priset så är det 20% du räknar med.[br]30 kr * 20% = 6 kr. [br]30 kr - 6 kr = 24 kr[br]24 kr * 25% = 6 kr[br]24 kr + 6 kr = 30 kr[br]
10
[quote author=Redkon link=topic=2960.msg12910#msg12910 date=1192130276][br]Momsen på 30 kr är 6, inte 7,50. 25% är när du lägger på momsen, är momsen med i priset så är det 20% du räknar med.[br]30 kr * 20% = 6 kr. [br]30 kr - 6 kr = 24 kr[br]24 kr * 25% = 6 kr[br]24 kr + 6 kr = 30 kr[br][br][/quote][br][br]Tack för era svar allihopa! ..Det här e guld värt för mig skall ni veta![br][br]Så jag lägger alltså på 25% i moms när jag sätter ett pris som är inkl.moms?[br]men betalar bara in 20% av det priset i moms till skatteverket sedan?[br][br]Jag får dra av något på momsen sedan också har jag förstått??[br][br]Hur mycket är det rimligt att jag får skatta på min vinst sedan?[br]Har som sagt en enskild firma, och låt säga att jag gör en vinst på 10000.[br]Mitt heltidsjobb som jag har "vid sidan om" hehe ..där har jag en månadslön på 18000 innan skatt är dragen.[br][br]Återigen, tack för all hjälp!
1324
2
Nu börjar det komma fram lite mera saker. Ett jobb vid sidan om. Detta påverkar ju helt klart beskattningen av  företaget. Varför. Jo om du bara har ett företag så kan du göra grundavdrag men eftersom du jobbar så har du redan gjort grundavdraget där. [br][br]En fråga innan vi räknar ett exempel. Hur mycket kostnader har du förutom inköp av varor.  Hur mycket av dom köps i Sverige = du betalar moms för dom. [br]Nästa fråga 10000:- är det per månad eller per år. [br][br]Hans
10
[quote author=hfohrman link=topic=2960.msg12939#msg12939 date=1192195183][br]Nu börjar det komma fram lite mera saker. Ett jobb vid sidan om. Detta påverkar ju helt klart beskattningen av  företaget. Varför. Jo om du bara har ett företag så kan du göra grundavdrag men eftersom du jobbar så har du redan gjort grundavdraget där. [br][br]En fråga innan vi räknar ett exempel. Hur mycket kostnader har du förutom inköp av varor.  Hur mycket av dom köps i Sverige = du betalar moms för dom. [br]Nästa fråga 10000:- är det per månad eller per år. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Kostnaderna jag har förutom inköp är: (Jag ger dig avrundade siffror så det blir mer tacksamt att räkna med)[br][br]Webhotell: 5000[br]Marknadsföring: 15000[br][br]Köps i Sverige.[br][br]10000 per år
2360
37
Prissättning är inte bara en %-sats om det är flera varor  utan man kan verkligen ha olika beroende på en mängd faktorer.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
10 000:- i vinst med kostnader på 20000:- + matrial 10 000:- . Ok[br][br]Ok du köper prylen för 10:- (EU köp)  [br]Du säljer prylen för 24:- plus moms = 30:-[br]Nu säger vi för enkelheten att du bara har en produkt[br]Vinsten per produkt = 14:-[br][br]Du har andra utgifter för 20 000:- + moms. = 25000:-[br][br]Så du skall altså generera 20 000:- (utgifter) och 10 000:- i vinst på att sälja prylar för 14:- vinst. Så du säljer 2150 prylar. Så nu har vi beräkningsrund . [br][br]Du säljer altså 2150 x 30:-  = 64500:-. Av detta är 12900:- moms. (51600:- utan moms)[br]Du handlar för 25000:- varav 5000:- moms. (20 000:- utan moms)[br]Du skall altså betala 12900:- minus 5000:- = 7900:- till staten i momspengar.[br][br]Du handlar pryarna 2150:- för 10:- st. Så kostnaden i inköp är 21500:-[br][br]Så av dom 51600:- har du handlat för 21500:- och 20000 och har då 10100:- som kan ses som företagets vinst.(lite mer än du skrev men blev lättare att räkna så) [br][br]På denna summa gör du sedan schablonavdrag på 25% så beskattningsbar inkomst = 7575:-  . Vad blir det då i skatt. Du har ju en lön på 18000:- x 12 = 216 000:-[br]Gå till http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2007/prelskut07ink1.html[br][br]Här gör du en deklaration utan att ta hänsyn till ditt företag. Utan hur mycket skatt skall ditt jobb dra av. Jag lägger in 32:00 kom skatt , 0:14 begravning och inget mer (dom värden jag har i Göteborg, Är inte med i kyrkan). Och du har inga mer avdrag som exempel. Ditt jobb skall altså dra 54226:- [br][br]Vad händer då när du stoppar in summan 7575:- i fält 100. Då ökar skatten till 58 960:- [br]Så du skall altså betala 58960:- minus 54226:-  =  4734:-[br][br]Så av din försäljning kommer du att få behålla 10100:- minus 4734:-  = 5366:-[br][br]Hoppas du förstår gången i min beräkning. Så du kan göra om den med andra siffror. [br][br]Hans
10
Tack så hemskt mycket för svaret!! ..precis så jag ville ha det beskrivet!![br]TUSEN tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.