Måste jag ligga ute med momsen?

8
Jag har nyligen startat enskild firma för jobb som ljuddesigner och ljudtekniker. Har inte så stora inkomster än, men en del utgifter i form av inköp av utrustning. Nu ska jag köpa en dator och undrar om man kan handla utan att lägga på moms så att jag slipper ligga ute med de pengarna. Eller måste jag betala hela summan och vänta tills jag redovisat momsen med att få tillbaka pengarna.

Sen undrar jag hur det fungerar med momsen när jag beställer grejer från t.ex. tyskland. Då behöver jag ju inte betala moms, ska jag redovisa det på något speciellt sätt efteråt?

Detta är mitt första inlägg här, men just nu känns det lite förvirrat med företagandet så jag gissar på lite fler frågor från mig framöver.
450
Du kan redovisa moms varje månad, till skatteverket. Då du är nystartad så blir det troligtvis pengar tillbaka. [br][br]EU land import. Om du uppger ditt org.nr till företaget i tyskland så betalar du UTAN moms, om det är något du säljer ska du dock tänka på att det blir mycket moms att betala in. [br][br]Om du köper in med moms så drar du av det som vanligt, men titta i noga vilka momskonton det ska va på.
1324
2
Du skal bokföra fiktiv moms. Se exempel http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_exempel_inkop2.htm[br][br]Hans[br]
8
Tack för svar![br][br]Men om man t.ex. handlar hos grossister lägger de ju inte på moms. Om en handlare registrerar mig som företagskund så kan jag väll betala priset exkl moms?
1324
2
[quote [email protected] link=topic=5972.msg28737#msg28737 date=1256199995][br]Tack för svar![br][br]Men om man t.ex. handlar hos grossister lägger de ju inte på moms. Om en handlare registrerar mig som företagskund så kan jag väll betala priset exkl moms?[br][/quote][br][br]Där har du helt fel. Man betalar alltid moms. Även när det gäller b2b . Det finns ett undantag och det är byggmomsen för byggnadsföretag. [br][br]Du handlar altså och betala moms. Du redovisar sedan momsen och får tillbaks från skm. [br]Den du handlar av får momsen av dig, redovisar den och skickar sedan till skm. [br][br]Hans[br][br]
8
ok. Jag har visst missförstått lite. Men nu tror jag det börjar klarna. Tack![br]
1324
2
Att det är såhär är ju dessutom en fördel för dig som företagare. [br][br]När du säljer så fakturerar du moms som kunden betalar. Denna redovisar du och skall sedan betala till skm. Men det tar ju ett tag innan detta sker så i detta fall lånar du momsen under en tid. [br][br]Och att man som säljare alltid skall ta ut moms är ganska enkel. Du som säljare skall inte behöva utreda om kunden är företag eller inte. Du tar alltid moms. Sedan får kunden tillbaks denna moms om man är ett företag men det är ju ett handhavande mellan h*n och skm. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.