Testamentera enskild firma?

46
3
Efter ett plötsligt dödsfall i den närmsta släkten fick jag mig en obehaglig tankeställare.

Om jag går bort, vill jag att min särbo ska "ärva" min enskilda firma och kunna kliva i mina skor där jag klev ur, eller kunna sälja av inkråmet.

Hur går jag till väga?
Finns det någon dokuments-mall jag kan använda?

Just nu är Mattias och jag varken gifta eller sambos, men hoppas någon kan ge lite råd i den här frågan.

Tack på förhand.
http://www.inkmadness.se
80
Hej. En enskildfirma kan man inte överföra till någon sådär bara.. Däremot kan någon ta över verksamheten och allt värde, produkter, m.m.. Det som ni gör då är att när du går bort så avslutas din fskatt etc. Skatteverket skall ha sina pengar etc för moms och skatt osv. Din partner får sen starta en enskildfirma i sitt namn och sen har ni något typ av avtal att allt värde i gamla företaget skall gå över till person 2. I think! Prata gärna med skatteverket om detta för säkerhetsskull.
Med vänlig hälsning Mikael Ladoo Webbyrå En liten men effektiv webbyrå som erbjuder webutveckling och design till privatpersoner, företag och organisationer. Ladoo Webbyrå
19
2
Hej Jackie, Först och främst behöver du försäkra dig om att din särbo ärver dig. Eftersom särbos inte ärver varandra, fordras det att ni upprättar ett testamente. Hur mycket du kan testamentera påverkas även av huruvida du har några barn. Vid ett dödsfall upprättas en bouppteckning över den avlidnes samtliga tillgångar och skulder. Eftersom enskild firma inte är en egen juridisk person, kommer förteckningen både att omfatta både din privatekonomi och företagets ekonomi. Därefter skiftas överskjutande tillgångar i enlighet med arvsregler eller testamente. Om din särbo görs till ensam arvinge i ditt testamente, finns det i normalfallet ingenting som hindrar att han sedan driver företaget vidare. Det kommer dock att innebära vissa praktiska förändringar såsom att din särbo inte kommer att kunna använda ditt organisationsnummer. Han kommer även att behöva registrera sig för f-skatt och införskaffa eventuella tillstånd, licensieringar och liknande som för närvarande är knutet till din person. Det kan även vara bra att fundera över vilka skattekonsekvenser som skulle kunna bli aktuella. Jag hoppas att det besvarar din fråga. Med vänlig hälsning, Johan Almer
www.umbrajuridiska.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.