Bokföring moms ideell förening?

12
Jag arbetar på en ideell förening som ej är momspliktig. Jag har nu hittills bokfört leverantörsfakturor med moms separat men blir nu osäker om det är rätt så jag skulle skriva ut en resultatrapport med bara en specifik resultatenhet. Momsen var då ej med i resultatenheten trots att jag har skrivit in den på den resultatenheten. Då vi ska redovisa resultatenheterna för bidragsgivarna så kommer med andra ord inte beloppet stämma.
Ska man bokföra momsen separat eller ska man bara skriva in hela summan på t ex kontorsmaterial? Min chef säger att hon har bokfört utan moms förut men som jag har lärt mig så ska man skriva in fakturan som den ser ut.

Jag förklarar gärna mer om det känns otydlig, men har någon nåt tips eller vet hur jag ska göra?
Tack!
394
1
Är den ideella föreningen inte momsregistrerad ska man inte bokföra någon utgående eller ingående moms. De utgifter som är momsbelagda bokförs brutto alltså inklusive moms.
Ulf Bjarme
12
Tack!! :cheer:

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.