Hej!
Jag tycker du har fått till en bra grund med tanke på att du har använt dig av Virtuemart vad jag kan se. Designen är i grunden snygg och ren vilket framhåller produkterna på ett bra sätt. Min första tanke när jag kom in på sidan var dock inte att det var en e-handel. Jag trodde att det var en hemsida för ett lokalt företag som bara visade upp några utvalda produkter.
När vi pratar om e-handel hos oss brukar vi försöka få besökaren att förstå att de är inne på en e-handel så fort som möjligt. Vi brukar benämna detta som köpflöde. Innan kunden är inne i ett köpflöde så kan inga köp ske eller ens närmanden till köp. Vanligen definieras att kunden är inne i ett köpflöde / e-handel när denne första gången förstår att något går att handla. Vi brukar vara noga med att visa pris, köpknapp och mycket leverans och lagerinformation så tidigt som möjligt. Detta gör att besökaren förstår att det går att köpa.
I kassan tycker jag också att du ska försöka att trycka ihop informationen mer. Tyvärr kanske du måste ha en varukorg först där man gör vissa val för att senare komma till kassan? Försök om du kan med något tillägg att göra en ensideskassa med varukorg och kassa på en sida. Detta bör öka din konvertering (antal kunder som handlar)
Precis som föregående författare så föreslår jag att du minskar ner bannern på startsidan så att man med en bärbar dators skärm kan se produkter. En slider klickar generellt sätt få besökare på.
Jag skulle även göra det tydligare hur man kommer till kassan. Det tog mig några klick innan jag förstod.
För att kortfattat sammanfatta mina tips:
1. Visa fler produkter på startsidan med pris och köpknapp. Kanske några kuddar med pris, någon säng med ett exempelpris och lite fler små tillbehör? Jag skulle satsa på runt 20 produkter så att besökaren får en uppfattning av prisbilden i din butik samt vilket utbud du erbjuder.
2. Gör slidern på startsidan mindre eller ta bort den helt. Det du inte kan säga med en bild lär du inte kunna göra med fler. Dela i så fall hellre upp den och ha statistik innehåll istället.
3. Lättare väg till kassan. Stor knapp i annan färg med texten "Till kassan".
4. Gör informationen med leveransdagar och prisgaranti större och i snyggare text samt försök att korta ner det till tre eller fyra punkter. Lättare att ta till sig.
5. Flytta upp förtroendeingivande saker som Trygg e-handel, bra betyg på Pricerunner med flera. Detta är saker ni sa vara stolta över och som förändrar konverteringsgraden om fler ser
6. Jag hade nog gjort menyn med era produkter till höger. Det är ett vanligare ställe där folk tittar för navigeringen. Prova på några vänner, ställ dig bakom och be dem hitta en kudde eller en viss säng och ser hur det går för dem. Vad som brukar fungera behöver inte vara rätt för dig.
7. Försök att göra kassan mindre och mer kompakt
8. Flytta upp telefonnummer och öppettider så högt upp som möjligt
Om du vill bolla fler idéer så finns jag på
Vendre.se, där hittar du mina uppgifter under Om Vendre -> Familjen. Bara att ringa eller maila.
Stort lycka till med er e-handel!