Senaste inläggen

Bokföra kundfordran

Jag har 2013 bokfört en faktura som kundfodring. Nu i februari 2014 betalas fakturan i sin helhet på bankgiro. Hur bokför jag den och hur gör jag verifikat.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kurs entreprenörskap företagsutveckling

Känner ni till någon utbildning, gärna på distans, som kan ta en framåt i sitt företagande? Kanske något om varumärkesstrategi, företagsekonomi eller bara en allmän entreprenörsutbildning. Helst inte en grundkurs utan lite mer ingående. Eller krävs det att man gått grundkurserna i andra ämnen först innan man får ta nästa steg?

Jag tä...

Kategori: Allmänt

Omvandla Enskild Firma till AB? Bra eller Dålid idé?

Jag har sedan 3 år tillbaks enskild firma med en årsförsäljning på ca. 500 000 (brutto exkl.momsavdrag).
Jag har funderinr på att göra om det till ett aktiebolag och vill gärna ha åsikter om det är bra eller ej, nackdelar vs. fördelar. Jag låter en revisor sköta bokföringen i dagsläget då jag saknar kunskaperna.

Så frågan är o...

Söker uppdrag inom IT samt samarbetspartners

Flex Consulting är etablerat sedan 2013, jag driver verksamheten som enskild firma och har tidigare arbetat i IT branchen sedan 10år tillbaka. Företaget är ett tjänsteföretag som riktar sig både till företag och privatpersoner. Nedan följer en sumering av de tjäsnter jag arbetar med.

* Installation, underhåll, hårdvara, felsökning, k...

Kategori: Söker/eftersöker

Skatt i AB

Hej,

jag funderar på att starta företag och har läst på en hel del, men vill reda upp en sak om skatten.

Till en början kommer ju intäkterna vara obefintliga tills jag har kunder. MEN Om jag en månad får in t ex 100 000kr - betalar jag då skatt på dessa 100 000kr? ELLER ska jag först räkna bort utgifterna och min lön o...

Problem med bokföring av hyra

Hejsan!

Jag är ny här på forumet och håller även på att starta företag för första gången och har då en fråga som jag hoppas att få svar på.

Jag är ljudtekniker och ska starta ett företag för att hålla på med musikinspelning. Jag hyr just nu en studio lokal, problemet är att han jag hyr ifrån inte får hyra ut i andrahan...

Funderingar kring företagsnamn

Till och från har jag funderat på att försöka starta ett företag igen. Sist jag nästan startade ett företag var för 4 år sedan men jag valde istället att vidare utbilda mig. Då hade jag lättare att komma på ett företagsnamn för verksamheten var digital design och grafik.

Nu till mina funderingar kring namn. Vad tycker folk om när man...

Kategori: Affärsidéer

Kan man låna ut pengar privat till sitt bolag?

En fundering jag har är om det är ok att låna ut privata pengar till sitt nya företag och vad finns det för för och nackdelar med detta??

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Hjälp mig att komma igång!:)

Hej alla, hoppas någon kan hjälpa mig så att jag kan kommma igång. Har gjort några påhittade transaktioner ifrån företagsstart till bokslut.

Ver 1 Insättning av eget kapital.

Kredit 2017 3000:-
Debet 1930 3000:-

Ver 2 Inköp av varor.

Kredit 1930 2000:-
Debet 4000 2000...

Söker Säljare

Söker Säljare/Telemarketing för uppdrag, du ska sälja

färdig
E-Handel system
Webbaserat affärssystem för tidsrapportering
Bokningssystem
Internet Marknadsföring system
E-Sälj system
CRM system
ERP System
IT-Support System

är du intresserad?
Skicka PM

Delägare till hotell i Söderhavet

Hej

Jag och min fru äger ett mindre hotell på Samoaöarna i söderhavet. Vi bor i sverige sedan några år tillbaka och söker nu efter en eller eventuellt flera delägare att hjälpa till med finansiering och eventuell drift av hotellet om rätt erfarenhet finns.

Hotellet som är i samoansk stil, med ca 10 samoanska fales och...

Formula för vinstmarginal?

Hej Företagande!

Hoppas få ta del av er kunskap och erfarenhet. Jag skulle behöva en enkel och tydlig formula för att räkna ut vinstmarginal på försäljning av en produkt med 25% moms.

Exempel: Jag köper in en produkt (exkl.moms) för 10 kronor, för att sedan sälja den för 100 kronor (inkl.moms). Hur mycket tjäna...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra uttag reserverade för skatt & moms

Hade under företagets första tid ganska stora utgifter, där merparten av inkomsterna gick just till investeringar och dylikt. Under senare delen av räkenskapsåret gick det dock bättre varför jag vid varje eget uttag också gjorde en transaktion till mitt andra bankkonto, en summa som skulle täcka just för skatt & moms. Nu undrar jag hur dessa transa...

Varför hittas inte hemsidan?

Vi har lagt upp en hemsida men vid googling på namnet lemonspirit (se) är det enda som dyker upp ett hostel i Brasilien. Vad fattas?

Kategori: Feedback

Söker säljare med en sann entreprenösanda

Jag har ett ny startat online bolag som behöver en säljare. I detta stadie kan jag inte gå in på detaljer om vår produkt men i stora drag säljer vi en nischad hemsidelösning till en nischad målgrupp.

Idé bygger på en "Cash-cow" princip. Detta skapar en exponentiellt vinst varje år som vi vill att säljaren är en del av.

...

Inköp av förbrukningsinventarie utomlands/i danmark

Hej alla!

Jag gjorde ett inköp på plats i Danmark av en väska för utrustning, då jag under jobbresan hade sönder min gamla. Beloppet handlade om ca. 500 SEK som drogs från kortet. Normalt när jag handlar från EU-land uppger jag ju org. nummer varpå momsen dras direkt och omvänd skattskyldighet(?) råder, men i det här fallet handlade...

Steget ut till försäljning. Vilket sätt är bäst?

Hejsan.

Har startat ett handelsbolag. Vår ide är att skapa möbler och inrednings detaljer som vi sen vill sälja. Vi har redan en kollektion som vi redan har lagt ut på vår hemsida o facebook sida.
Vi har inte börjat med försäljning än.

Det är där skon klämmer. Hur ska vi på bästa sätt gå till väga. Sälja själva...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

i vilken ordning avslutar man en enskild firma?

Hej,

jag har en enskild firma sedan ett antal år och jag har nu bestämt mig för att avsluta företaget då jag har fått en heltidstjänst (jag vill inte ha det vilande).

jag har sökt information både på skatteverket och verksamt.se och jag hittar en del information men jag är osäker på i vilken ordning jag ska göra allt....

Samarbets partner/sälgare evt, ledare för Sverige

Panda Sales Group söker en vinnare, en som kan vara med bygge upp den svenska marknaden för oss. En som är självsäker på sin kapacitet.

Vi har marknadsför olika kvalitets märken till kanon priser. Vi har vårat koncept och brand klart. Vi söker en som vill sätta sitt avtryck på den svenska marknaden en som vill vara nr 1. En som kan h...

Sålt enskild firma med stor förlust och stora skulder...hjälp

Köpte krog för 500.000 och efter 3 år gick det så illa att jag till slut sålde
krogen för 150.000 och hamnade med skulder över 250.000.

Nu sitter jag med ett lån på mer än 300.000kr för krogen och skulder över 100.000.
Det är dags att deklarera dom 3 månaderna som företaget drevs innan den såldes.
Jag undrar där...