Senaste inläggen

Bokföra lagervärde under 5000:-

Hej!

Jag har under året löpande bokfört varuinköp och varuförsäljning ,har vid årsbokslutet ett lagervärde som understiger 5000:-. Hur bokför jag ett lager till ett värde under 5000:- ?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokfört fel (moms) Skatteverket skyldig mig pengar

Bokföringsnämden och Skatteverket har inget intresse av att hjälpa till så jag frågar här. Kan betala en liten slant om någon är girig. Tack.

År 2011:
Vid slutet av 2011 glömde jag att bokföra "resterande leverantörsfakturor", d.vs. fakturor som ännu ej betalats. Synd var hade jag redan lämnat in och bokfört sista momsredovisn...

Redovisa lagervärde i INK2R

Hej!

Jag har stött på ett litet problem när jag ska fylla i INK2R för mitt AB (första räkenskapsåret).

Jag har inte bokfört lager under året utan bara bokfört under 4010 Varuinköp. Men vid bokslutet var jag ju tvungen att värdera lagret för att balansräkningen ska bli rätt.

Då vill mitt bokföringsprogram...

Starta redovisningsbyrå eller jobba som ekonom?

Jag har drivit två egna bolag och sålt båda dom. Nu läser jag min fjärde termin till redovisningsekonom och hade siktet inställt på en anställning när jag satte igång mina studier.

Ju närmare skolans slut vi kommer ju mer drar det i tarmen att starta eget på nytt. Jag har redan en kund som jag fakturerar och är inte rädd för att hitt...

Kategori: Affärsidéer

Att registrera litet företag eller inte?

Jag är i färd med att skapa lite olika små verksamheter internet. Hittills har jag tänkt att jag driver dem som "hobbyverksamheter" till de börjar dra in pengar på alvar. Jag håller nu på att skapa en mini-webshop som jag räknar med bör omsätta mellan 0-15 000 kr på ett år. Jag har upptäckt att jag behöver ett organisationsnummer för att tex kunna...

Hjälp med prissättning av produkt till återförsäljare.

Hej!PS Önskar snabbt svar.
Jag har en egendesignad/tillverkad inredningsprodukt som jag vill sälja till butiker och jag 🙂 behöver hjälp med hur jag ska prissätta den.
Om produkten kostar 1000 kr ut till kund och min kostnad för produkten är 250 kr.
Momsen ska ju bort så då undrar jag hur mycket av 800 kr kommer butiken ta och...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Personlighetstyp test

Hej,

Har ni gjort detta personlighetstyp testet? Det kallas för the Big five personality test och ger dig mer information om vilken personlighetstyp du är samt jämför dig med 25 olika Amerikanska presidenter. Det är det första i sitt slag.

Rätt intressant test.

http://www.celebritytypes.com/big-five/test...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Arbete i eget AB - är jag automatiskt anställd då?

Hej!

Startade ett AB för ett år sedan. Har som enda ägare jobbat själv i företaget men aldrig tagit ut lön. Inte registrerat mig som arbetsgivare förrän nu. Nu när jag ska skriva årsredovisningen blir jag förvirrad. Har jag haft någon anställd i bolaget? Vad är definitionen på anställd? Eller har jag bara jobbat för företaget utan a...

Uppdrag sökes

Hej,

Vi är ett offensivt telemarketingbolag som i 4 år sålt våra egna produkter.
Har flyttat till nya större lokaler och söker nu externa uppdrag.

Skicka PM med kontakuppgifter så hör jag av mig.

Kategori: Söker/eftersöker

Tystnadsavtal till praktikant

Vi kommer på måndag att få hit en praktikant för första gången.
Det är en gymnasieelev som kommer att vara här på heltid i fem veckor.

Nu skulle jag behöva en mall eller hjälp med vad ett tystnadsavtal ska innehålla och vad jag ska tänka på när jag utformar det.

Vad är viktigt att ha med förutom att man inte f...

Kategori: HR - Personalfrågor

Bokföringshjälp

Hej!

Har köpt varor för 10000 sek från ett annat EU land och betalat i förskott. Har lämnat ut mitt VAT nummer till leverantören och behövde inte betala någon moms. Varorna levererades senare. Använder kontantmetoden vid bokföringen.
Undrar om jag har tänkt rätt i bokföringen?
...

Överföra bostadslån till företaget

Hej,

Jag har en enskild firma och köpte för några års sen en lokal som jag tagit ett privat lån för. Nu tänkte jag bokföra räntekostnaden/Amorteringen i företaget istället för i min privata deklaration. Jag antar att jag då måste föra över både låneskulden och lokalen till företagets balansräkning. Eller behövs inte det?

Begära sig själv i konkurs

Är det bättre att begära sig själv i konkurs än att bli försatt i konkurs av någon annan som begär ens företag i konkurs om man har en enskild firma?

Kategori: Allmänt

Kupong app - till salu kör igång den i din stad !

Jag har en app som du enkelt laddar ner till din mobil. Det är ett rabatthäfte som du alltid har med dig. Erbjudandena i appen kommer att ligga i en lista där det geografiskt närmaste ligger högst upp. Du kan sortera på erbjudanden, kartvy och städer. Både till anddroid och iphone!

Hör av er för intresse!
Bud!

Kategori: Affärsidéer

Vill du arbeta med personer med missbruk??

Jag jobbar idag inom missbruksvården och har sett hur dessa människor behandlas och bortprioriteras i samhället och börjar därför fundera på att starta något eget, som en öppenvårdsmottagning eller liknande någonstans i Östergötland/Tranås. Är du intresserad av samma sak, hör av dig!:nicka

Sälja E-postadresser - Lagligt?

Hej,
Jag har en fråga och undrar om ni kan hjälpa mig:

På Bolagsverkets hemsida så kan man varje dag hämta hem uppgifter om nyregistrerade företag. Där finns bland annat e-postadresser. Min fråga är: Får jag plocka ut dessa och sälja dem?

Här är länken till utgåvorna: https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikUt...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur får jag ihop balansräkningen?

Har lite funderingar kring balansräkningen.

Om jag har följande tillgångar

Inventarier 88 000 (innan årets avskrivning )

Kassa/bank 10 000

Och följande skulder

Eget kapital (inventarier 70 000)
Eget kapital 18 000

Hur kan då balans...

sälja och köpa inventarier

Jag har en enskild firma där jag jobbar med film och där jag normalt säljer mitt arbete. Så det är fakturering kring detta jag är van vid och känner till.

Nu undrar jag hur det funkar bokföringsmässigt om en kollega, som också har enskild firma, köper något, t.ex. utrustning för säg 1000 kr, som vi ska dela på kostnaden för.
...

E-butik med webnode?

Hej,
jag har nu kommit till den punkt där jag känner att jag vill lämna min gamla e-handels platform och bygga en butik på annan platform, då jag inte riktigt får ut det jag behöver från den gamla. Har sökt lite runt på google och hittat lösningar från webnode (www.webnode.se). Har någon nån erfarenhet med deras lösningar? funkar bra eller?...

Kategori: E-handel

HJÄLP MED BOKFÖRING AV VMB!

Hej!

Jag och min syster har nyligen dragit igång ett Handelsbolag.
Vi kommer enbart att köpa och sälja antikviteter, guld, silver och smycken och kommer därför att bokföra genom VMB vinstmarginalbeskattning.
Snabbt insåg vi dock att detta kommer bli för krångligt att fixa själva!

Finns det någon därute so...