Låta inkassoräkningar gå till kronofogden

216
6
Är det bättre att låta inkassoräkningar gå till kronofogden än att lägga upp avbetalningsplaner på dem?
3
Varför skulle det vara bättre undrar jag? Ur vilken aspekt?
1468
246
Det där beror helt på vilka förutsättningar man har. Är man ren hos fogden och inte har några anmärkningar innan, så ska man givetvis söka en uppgörelse med inkassobolaget. Det brukar inte vara så svårt. Dessutom kan man då eventuellt låna upp pengar för att lösa skulden. Har man låtit det gå till fogden så är ju lånemöjligheten utesluten. Har man däremot redan anmärkningar hos fogden så spelar det ju inte så stor roll, och du kan då möjligen få en bättre sits för att göra en 'i-allt-för-ett' uppgörelse med inkassobolaget. Dvs att du erbjuder dom en engångssumma på t.ex 50% av skulden. Men då ska dom ju förstå att skulden annars kommer att ligga och guppa hos fogden i 5-10 år framåt.
216
6
Kan de tvinga en till skuldsanering om skulderna blir för stora efter man låter de gå vidare från inkassobolagen till kronofogden? Vilken skuld är det som går vidare till kronofogden? Är det originalskulden eller följer räntan som inkassobolagen lagt på med?
1468
246
Räntan följer med, men det delas upp i olika poster, så att själva kapitalskulden framgår. Skuldsanering är ju något man ansöker om att få, och det är inte helt lätt att få, så att någon skulle bli tvingad till skuldsanering ser jag som osannolikt. Däremot kan man ju bli begärd i konkurs. Men då får man tänka på att som vanlig person så försvinner inga skulder för att man blir satt i konkurs, utan dom finns kvar sen efteråt likväl. Som vanlig människa finns det bara tre sätt att bli av med skulder, och det är att betala dom, nå en uppgörelse, eller dö.
216
6
Jag har inget företag registrerat. Vad händer med skulderna om man inte kan betala dem & det inte finns något att utmäta?
1009
206
Då ligger skulderna kvar och växer och växer tills skulderna löses på ett av de tre sätt som Ingvar skriver.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
216
6
Har kronofogden högre ränta än inkassobolagen?
1468
246
Nej, Kronofogden har egentligen inget med ärendet att göra, mer än försöka driva in det genom t.ex utmätning. Ett inkassobolag har ju ingen rätt att gå in på dina bankkonton och kolla om du har pengar, dom kan bara lita på det du säger. Kronofogden däremot kan ju kolla in alla dina bankkonton och andra eventuella tillgångar som dom vill. Dom kan ju också ta tillgångar och sälja, som hus eller bil. Det finns ju iofs ett fjärde sätt att bli av med skulderna, och det är att få dom preskriberade. Som privatperson utan firma är preskriptionstiden bara 3 år. Så kan du hålla dig undan all kontakt med fogden eller inkassobolagen i 3 år, så förfaller fordringarna. Men det räcker att inkassobolaget skickar en påminnelse så bryts tiden, och en ny tre-års period börjar. Men har du ingen fast adress utan flyttar runt till ca 4-5 ställen under den här tiden så kan du hävda att du aldrig sett dom här påminnelserna. Sen dyker du upp som gubben ur lådan efter 3,5 år och hävdar vid nästa krav att skulden är preskriberad, och då är det inkassobolagets sak att bevisa att du fått påminnelserna. Finns en hel del som flyttat runt och sen vunnit i tingsrätten och fått sina skulder avskrivna. Det är svårare för företagare, för där är preskriptionstiden 10 år. En annan sak när det gäller räntorna som är värd att ha koll på är att det inte är tillåtet med ränta på ränta. Ett knep som annars mindre seriösa inkassobolag kan ta till för att öka skulderna ännu snabbare.
216
6
Om jag redan har en del skulder hos kronofogden. Kan jag likaväl låta alla skulderna hos inkassobolagen gå vidare då?
1009
206
Brukar inte kommunerna ställa upp med gratis rådgivning i liknande fall? Annars kanske Kronofogden kan ge bra råd. Det vore ju bra om du får ett helhetsgrepp på din situation och kanske hittar en lösning på hela situationen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
367
46
Invar!.Det fjärde sättet Preskription skall vi kanske inte glömma att redogöra för i sammanhanget. Det gär att bli av med en del innan man kolar....
Redaktuellt
1468
246
Gjorde jag inte en rätt omfattande redogörelse för hur man lyckas med preskribering? :)
367
46
-Ber om ursäkt Ingvar! Jag var inte tillräckligt uppmärksam på vad som avhandlats i tråden. .Som vanligt har du 100 % koll och är en säker källa när det kommer till fakta om sådana här spörsmål
Redaktuellt
67
7
[quote="Johan Boström" post=51416] Det vore ju bra om du får ett helhetsgrepp på din situation och kanske hittar en lösning på hela situationen.[/quote] Att hitta en lösning på hela situationen är lättare sagt än gjort då det ofta handlar om att låna en summa för att betala av andra skulder som bidragit till att "situationen" uppstått. I princip omöjligt att få lån. Men dela gärna med er om ni fått hjälp och hur.
1009
206
Jag tänker mig snarare att se hur stor skulderna är, var de kommer från och se om det finns en realistisk chans att betala av eller få nerskrivna tex. Sedan se till beteendet så att det inte kommer mer skulder. Men allt beror ju på din situation. Däremot toror jag inte på ideen att låna för att betala av andra skulder. Det skulle vara om det gå rbara ihop till ett lån och få bättre ränta. Kolla det med Lendo tex. Men först bör man ha en långsiktig plan så att man inte sätter sig djupare i skiten. Detta är inget jag jobbar med, så jag skulle nog rekommendera dig att kolla med din kommun för gratis hjälp. Du behöver ju inte göra allt de säger, men lyssna och se om de har några bra råd. Men ett tips är att du själv aktivt försöker göra något åt alla dina skulder. Sitt inte tyst och låt det gå till inkasso/kronofogde. Många gånger är företag villiga att göra avbetalningsplaner, frysa ränta, gå med på längre kredittid och även ofta att skriva av en del av skulden (många tar hellre 50% av det du är skyldig än prosessar i domstol och riskera att få 0% samt att inte många vill sätta andra människor i konkurs). Men det hänger ju på att du ringer och talar med dem och förklarar.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.